Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anti piratvirksomhet - ulovlig å legge ut tablatur?


morten_asl

Anbefalte innlegg

  • Svar 81
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er faktisk ulovlig å legge ut sangtekster, tabs og coverversjoner av sanger i dag – det er bare ikke håndhevet særlig aktivt.

Om den som skriver en tab skal ha opphavsrett til taben må denne personen betale royalties til den som skrev sangen, neppe særlig aktuelt i de fleste tilfeller.

Artikkelen i dagbladet er ikke det mest intellektuelt oppegående jeg har sett på en stund, men det sjokkerer heller ikke – det er ren avskrift av pressemeldinger fra bransjerepresentanter.

Jeg er ingen ivrig tilhenger av piratkopiering, men heller ingen fanatisk motstander av sunn fornuft. En må balansere artisters rett til å få betaling for bruk av egenprodusert materiale med litt mer praktiske behov; det er faktisk begrenset hvor mye en artist taper på at noen tilfeldige gitarister legger ut noen tabs eller en coverversjon av en låt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med synspunktet på Dagbladet. Å legge ut uautoriserte tabulatur blir som å tolke låta. Å legge ut tekster med skrivefeil kan umulig være kopibeskyttet da teksten ikke er identisk... Andre veien kan man helt sikkert finne tidligere tekster som man kan anklage f.eks. Mira Craig for å ha kopiert, så lenge hun ikke finner på egne ord sliter hun med den delen.

Kan skjønne at folk som legger ut kopier av autoriserte tabs får seg en styver, men mange artister skjønner heldigvis at det bare fremmer dem selv som artister om gitarister spiller deres musikk på gutterommet/festen/skolen...

Veldig latterlig påfunn. :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bør i samme slengen straks forby programmer og maskiner som senker musikkens hastighet, og dermed gjør denne sataniske virksomheten lettere. :wacko:

Det å lære seg låter på egenhånd stjeler også hypotetiske (i advokaters begrepsverden er disse ikke å skille fra virkelige) inntekter fra tablaturbøker, og bør også forbys, uavhengig av om man videreformidler kunnskapen. ;)

Endret av windofpain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er tåpelig.

Artistene taper ikke penger på at noe legger ut en tab eller teksten til en låt på nettet.

Cover låter kan man jo skjønne litt, men hvis et litte lokal band lager en cover på "enter sandman"

og legger ut en mp3 på nettsida si, så er vel ikke det noe metallica taper store summer på akkurat.

greit de taper en litten sum i royalties men herregud, litt slingringsmånn burde man kunne ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er enig med mye som blir sagt her, er enig i at det er unødvendig å gjøre tablaturer ulovlig men at folk skal lage coverlåter er en helt annen sak, kommer aldri til å legge ut coverlåter på nett (da teller ikke innspillinger her på forumet :P ), så saken bryr meg ikke så jævlig, men ulovlige tabs,for no tull

Mira Craig er fin da :rolleyes:

oh yes :D

Endret av hans k
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha, blir spennende å se hvem som har kopirett på å si ordet "love" over en G-akkord...

Vel, du trenger vel ikke gå mer enn et par år tilbake før et Metallica-medlem standhaftig uttalte noe i retning av «E er liksom vår akkord, det blir bare kopiering når noen andre bruker den». Lenge siden jeg leste det, men mener temmelig bestemt det var Metallica det var snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du trenger vel ikke gå mer enn et par år tilbake før et Metallica-medlem standhaftig uttalte noe i retning av «E er liksom vår akkord, det blir bare kopiering når noen andre bruker den». Lenge siden jeg leste det, men mener temmelig bestemt det var Metallica det var snakk om.

Det var vel Ulrich som visstnok skulle ha uttalt det. Imidlertid viste det seg å være en spøk fra en medies side eller noe. Var noe i den duren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.