Gå til innhold
Mathiasman

Den fremste gitarrevolusjonæren

Anbefalte innlegg

Hvem var det som startet gitarrevolusjonen? Beatles, Clapton eller Hendrix? Det er på 60 tallet revolusjonen var, end of discussion.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

suger på navn, men tror han het charlie christian

ellers er les paul absolutt verdt å nevne, samt dem du nevner. ville valgt hendrix av de i pollen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mener det er The Beatles.

Hvis man går bak fasaden med låter som Let It Be, Hey Jude etc. finner man massevis av revolusjonerende låter når det gjelder gitaren i populærmusikk.

Sgt. Pepper, The End, One After 909, Something (powerballadenes stamfar) og mange fler.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kanskje the shadows? alle ville jo bli som dem da de var nye

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er på 60 tallet revolusjonen var, end of discussion.

Hæ? Gitarrocken skjøt fart på 50-tallet med Elvis Presley, Chuck Berry, Bill Haley, Bo Diddley og haugevis av andre. 60-tallet var viktig av andre grunner, men elgitaren var for lengst blitt etablert, både som symbol og instrument.

Dessuten hadde gitaren vært et viktig instrument i jazz i flere tiår allerede.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager mitt synspunkt, det var vel fordi jeg liker Beatles at jeg skriver at det var på 60 tallet.

Til deg Baron, du glemte All You Need Is Love. Som kom ut på en tid da den kalde krigen var på sitt høydepunkt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle ledd i en utvikling er essensielle.

Likevel, jeg priser 80-tallet for hva det gjorde med gitaren, både med selve instrumentet, musikken, og symbolet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle ledd i en utvikling er essensielle.

Likevel, jeg priser 80-tallet for hva det gjorde med gitaren, både med selve instrumentet, musikken, og symbolet.

80-tallet var et trist tiår for organiske instrumenter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Seljefløyte?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fordi gitarmakerne begynte med andre treverk som Leo ikke tenkte på 30 år tidligere?

Organisk... Om en gitar er organisk kan diskuteres, om 80-tallet var mindre organisk for gitaren er høyst tvilsomt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil si at de som har revolusjonert gitarmusikken mest, må være Van Halen og Hendrix. De har en del av æren for at dagens gitarsoloer i blues og rock er som de er.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

the Shadows ga El gitaren en egen steme i populær musikken.

ellers så var jo både elvis og Chuck berry veldig viktig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Clapton, Hendrix, Van Halen, de tre som har hatt størst innflytelse siden 60-tallet på hvordan vi spiller gitar. Clapton for det han gjorde på 60-tallet før Hendrix tok over og sprengte enda flere grenser. 10 år senere kom Eddie Van Halen og blåste nytt liv i gamle teknikker, og etter det så var det vel ingen som hadde noen særlig innvirkning på gitarspill i rock, da de fleste som faktisk gjorde noe nytt aldri ble store nok til å faktisk ha nok innvirkning på 'folk flest'.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det mest revolusjonerende i forhold til sin tid, rockmessig, må jo ha vært Chuck Berry og åpningsriffet på Johnny B Goode?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det startet jo følgelig på femtitallet, og grunnlaget for mesteparten av gitarmusikk ble lagt der. Om man ikke tenker på jazz og slike ting.

Men Hendrix sto nok for den største revolusjonen. Shadows, Beatles, Clapton (osv, osv) gjorde veldig mye, men Hendrix tok et enormt sprang frem med tanke på hvordan gitaren, effekter, vreng osv ble brukt. Elektrisk gitar ble liksom ikke elektrisk gitar før Hendrix kom inn. Vil også tøre å påstå at Van Halen og de andre nyere gitarheltene ikke hadde hatt noe å gå på om det ikke var for Hendrix.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.