Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Den fremste gitarrevolusjonæren


Mathiasman

Anbefalte innlegg

Gitarrevolusjonen. Mange har påvirket hvordan instrumentet blir spilt. Atter andre har hatt innvirkning på hvordan instrumentet blir bygd. Mange av spillestilene ville vært umulige hadde det ikke vært for diverse hjelpemidler.

Min stemme ville nok gått til EVH. Han bygde og gjorde om sine egne gitarer, populariserte tapping og Floyd Rose, i tillegg var han en helt utrolig gitarist med sin særegne spillestil. Riktignok influert av Clapton, men gjorde i motsetning til Clapton noe med selve instrumentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 98
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Gitarrevolusjonen. Mange har påvirket hvordan instrumentet blir spilt. Atter andre har hatt innvirkning på hvordan instrumentet blir bygd. Mange av spillestilene ville vært umulige hadde det ikke vært for diverse hjelpemidler.

Min stemme ville nok gått til EVH. Han bygde og gjorde om sine egne gitarer, populariserte tapping og Floyd Rose, i tillegg var han en helt utrolig gitarist med sin særegne spillestil. Riktignok influert av Clapton, men gjorde i motsetning til Clapton noe med selve instrumentet.

Øyh, Heartbreaker-soloen Jimmy Page spilte inspirerte EVH til å begynne med tappinga.

James Burton er en av de som inspirerte Page igjen, and the list goes on..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyh, Heartbreaker-soloen Jimmy Page spilte inspirerte EVH til å begynne med tappinga.

James Burton er en av de som inspirerte Page igjen, and the list goes on..

Eh... Poenget var ikke hvem som inspirerte EVH til å tappe. Han hadde sin egne spillestil uansett hvem han har plukket opp ting fra. Alle blir inspirert og influert av noen, likevel, den første som spilte gitar er ikke den mest revolusjonære innenfor gitarens utvikling.

Det er forskjell på naturlig utvikling og en omveltning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seljefløyte?

Ååååh, så syrlig. Akkustisk gitar (til en viss grad elektrisk gitar), piano, trommer, vokal, you name it. Store deler av 80-tallsmusikken er produsert og digitalisert så ihjel at du skulle tro hele gjengen var besatt av Kraftwerk. Nesten som om det var et overordnet mål å drepe alt av naturlighet ved instrumentet, og heller sterilisere lyden til den er så glatt at den glir på baksiden av gaffatape. Mye potensielt bra musikk ble igrunn ødelagt på denne tida, spør du meg.

Fordi gitarmakerne begynte med andre treverk som Leo ikke tenkte på 30 år tidligere?

Absolutt ikke, men av grunnene nevnt ovenfor.

Organisk... Om en gitar er organisk kan diskuteres,

Joda. Man kan godt kverulere på det. Selvfølgelig mener jeg ikke den rent naturvitenskapelige definisjonen av organisk (karbon bla bla bla), men mer lyden og følelsen. Vanskelig å forklare, igrunn. For meg er Hendrix-sounden "organisk", selv om den er elektrisk og fikla med så det holder, skinner det allikevel gjennom at det er en gitar og ikke en synth det spilles på, er noe menneskelig over det, liksom. Er klar over at dette blir veldig utflytende og kvasipoetisk, men poenget skinner vel gjennom uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store deler av 80-tallsmusikken er produsert og digitalisert.

Det er jo fakta. Men er det ikke slik at hvis ett eneste ledd (f.eks i et studio) er digitalt, så låter alt digitalt (så lenge det digitalet leddet blir brukt)?

Hvorvidt du synes digitalt er bra eller dårlig har forsåvidt ingenting med saken å gjøre. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhm, snakker om å vri og vende på det jeg sier. Forbanna kverulant. Jeg snakker om musikken som er produsert og digitalisert IHJEL.

Og jo, hva jeg synes om digital sound på i utgangspunktet "organiske" instrumenter har mye med saken å gjøre, det er jo faen meg akkurat det jeg snakker om, jo.

Jebus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om 80-tallet var tiåret der det digitale kom (ihvertfall for fullt), var det langt fra alle som kjørte digitalt. Tenk på prisene på digitalt utstyr på den tida. Angående polert, joda, var jo endel polert musikk på 80-tallet, men det var jo også et tiår som kom opp med mye av det røffere innen musikken.

Back to topic.

Det var jo også en revolusjon med gitarforsterkere på 80-tallet. Modding av Marshallene og fremvekst av Soldano og Mesa sine highgain amper.

Men en kan jo se på Hendrix og fuzzen også (strikkepinne historien er jo fin, myte eller fakta..).

70-tallet gjorde også mye for gitaren og gitaristene. De tunge riffene til Sabbath, Purple sin klassiske inspirasjon, Tull og folkemusikk, progrockens kompleksitet (joda, mye hadde jo vært gjort før 70-tallet, men ikke til den grad). Og en kan heller ikke glemme at det kom endel nye gitarmerker inn på markedet som gjorde sin egen ting og ikke bare kopierte gibson og fender.

Når en tenker etter så kan en vel finne belegg for å argumentere for hvilket som helst tiår.

Tilslutt vil jeg nevne Malmsteen (siden ingen har nevnt han, eller prøvd å unngå han (gjerne på grunn av personelighet eller at han repeterer seg selv eller whatever)) så må han nevnes som en av de fremste gitaristene som har revolusjonert gitarverdenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør du kanskje lese trådstarters post en gang til, og heller lage en egen tråd hvis du vil snakke om noe annet enn revolusjon i forbindelse med gitar. ;)

Det var igrunn bare ment som en sidebemerkning. Men jeg står nok fremdeles fast på at 80-tallet gjorde mye fælt med gitarlyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilslutt vil jeg nevne Malmsteen (siden ingen har nevnt han, eller prøvd å unngå han (gjerne på grunn av personelighet eller at han repeterer seg selv eller whatever)) så må han nevnes som en av de fremste gitaristene som har revolusjonert gitarverdenen.

Jeg er fullstendig enig, og hadde tenkt å nevne ham selv. Folk kan si hva de vil om ham, men han er kanskje den som har gjort aller mest for den melodiske, klassisk-inspirerte spillestilen vi hører i mye rock og metal idag. Han satte dessuten også en helt ny teknikkmessig standard for rockegitarister, og var etter min mening den første riktige 'shredder' (ikke at en ung Shawn Lane, da i Black Oak Arkansas, ikke lå milevis foran både Malmsteen og andre shred-pionerer, men hans innflytelse var nok heller minimal). Uten Malmsteen ville rockegitar vært noe helt annet enn det det er idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir skremt når jeg leser at dere mener at 80-tallet var et bra gitar ti-år!

Det bare bekrefter det jeg har trodd hele tiden, nemlig at 80% av de som er på dette forumet forguder gitar onanering og har det synet at den som spiller raskest, mest osv. er den beste gitaristen!

Jeg personlig blir kvalm av 80% av 80-talls musikken,deriblant EVH!

For det første suger musikken, og for det andre så må de overdrive alt så inn i helvete!

Bare ta overtoner som et eksempel, nesten alle 80-talls gitar sanger blir jo ødelagt av at gitaristen må bruke overtoner for hver andre tone han spiller!

Og en annen ting, FY FAEN hvor stygge mange av gitarene på 80-tallet var!

Jeg personlig takker Kurt Cobain og Nirvana for at de kom og satt en stopper for den forbanna galskapen som regjerte på 80-tallet!

I mine ører er Guns n' Roses nesten det eneste fornuftige bandet som kom på 80-tallet!

Og for alle som spiller gitar her så har jo Jimi Hendrix ganske mye å si for at vi har alle de mulighetene som vi har idag med gitaren.

Og for alle metal hoder her på forumet ( det er vell sikkert 90% av de her på forumet, IKKE inkludert meg selv) Så burde jo dere takke Jimmy Page for alt det som han tilbrakte hard rock gitaren!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig blir kvalm av 80% av 80-talls musikken,deriblant EVH!

For det første suger musikken, og for det andre så må de overdrive alt så inn i helvete!

Bare ta overtoner som et eksempel, nesten alle 80-talls gitar sanger blir jo ødelagt av at gitaristen må bruke overtoner for hver andre tone han spiller!

Og en annen ting, FY FAEN hvor stygge mange av gitarene på 80-tallet var!

Hvis du blir personlig kvalm av musikk, så har du et problem, uansett hvilken musikk det skulle være (eller ikke-musikk hvis du vil).

Jeg tror mye av det du sier om 80-tallet bygges på rene fordommer. Hvis du ikke kjenner til EVH (ettersom du nevnte han) og musikken han har bidratt med, så er det neppe på sin plass å kritisere den heller. Selvfølgelig lov å ikke like musikken, likevel, det virker ikke som om du har hørt så mye på noe fra 80-tallet. Noe som er forståelig ettersom du blir kvalm av mesteparten av den.

Akkurat hva som får musikken til å suge hadde vært morsomt å vite. Du må nok lete lenge mellom soloer med så mye overtoner som du beskriver også. Noen eksempler?

Gitarer er og blir redskap, ikke pynt.

I ettertid er det jo slik at essensen ofte overlever, best of the 80's plater vil inneholde stort sett de samme låtene. Det er ikke dermed sagt at de låtene var representable for den enkelte artist av den grunn.

Jeg hevder likevel, fra personlig ståsted, at 80-tallet var det beste som har hendt gitar i musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bare bekrefter det jeg har trodd hele tiden, nemlig at 80% av de som er på dette forumet forguder gitar onanering og har det synet at den som spiller raskest, mest osv. er den beste gitaristen!
Dette viser jo at du har null peiling på det du prater om. Gjør litt research, og vis litt respekt for gitarister som kan spille ræva av de fleste, og det i flere sjangere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo før dumt når dere sier at jeg IKKE har peiling på det jeg prater om, siden det er noe dere umulig kan vite eller ikke...

Og for det andre så har jeg aldri anklaget noen her på forumet for ikke å ha peiling på musikk, men jeg personlig blir kvalm av det meste som 80-tallet har å by på, og hvis dere mener at jeg har et problem da...

For i mine ører så ødela 80-tallet mange store band, det var som et stort hull som sugde til seg god musikk og forandret det til et sant helvete...

Pink Floyd og Led Zeppelin er gode eksempler på band som ble ødelagt av 80-tallet!

Og jeg gidder ikke skrive en lang liste over band, men min mening er at 80-tallet er et ti år som alle er best tjent med å glemme!

Og nå tenker mange at jeg ikke har noen band å komme med, men jo, jeg har en ganske LANG liste hvis noen av dere absolutt må ha den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.