Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Høyttalere / Kabinetter med forskjellig OHM. Hvilken setting på forsterkern?


pstraums

Anbefalte innlegg

Hei :) Jeg har en 50w rørforsterkercombo med en 12" (16ohm) innebygget i kabinettet. Jeg har et eksternt kabinett som er 8ohm som jeg har lyst å teste da det er en ledig ext-cab port på forsterkern. (og med en 8 og en 16 ohms høyttaler har jeg googlet meg frem til at jeg sitter med ca 5,5ohm skulle jeg kjøre disse sammen. Forsterkeren er så pass grei at jeg kan velge mellom 4, 8 og 16 ohm. Hva er beste setting for forsterkeren i dette tilfellet? 4 eller 8 ohm?

På forhånd Thnx, Mvh: PerS

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør også nevnes at kabinettet med 8 ohm kommer til å få dobbelt så høy effekt fra ampen som det på 16 ohm, og det vil kunne bli en forskjell i lydstyrke. Men det er nesten ikke annet å gjøre enn å prøve. ;) Jeg ville også satt ampen på 4 ohm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#skela  Det er to utganger (hvorav den interne høyttaleren er koblet til den ene, men godt mulig du har rett. Det finner jeg fort ut når jeg tester. Jeg ville bare være bombesikker på at jeg ikke ødela noe, sånn i første omgang) :)  Grunnen til det eksterne kabinettet var i utgangspunktet at jeg ikke tør å spille bass på gitarforsterkeren (bortsett fra lavt volum) og derfor kjøpte et eget kabinett for bass. Jeg oppdaget at det låt ganske bra når jeg spilte gitar gjennom basskabinettet (aleine på 8 ohm settin).. så da fikk jeg jo lyst å prøve begge sammen.  Men jeg ser jo den med at det ene kanskje kommer til å overdøve det andre, mm jeg er heldig med db/m (sensitiviteten) men det skal vel godt gjøres.  Jeg får sette den på 4 og teste forsiktig. :)  Takk for tips tg1, askret og skela (lov å fortsette å chime inn hvis andre har tips. Sikkert mange som lurer på dette hvis det ikke er besvart før (jeg søkte litt både her og andre steder før jeg spurte)

Thnx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manualen sa fint lite om problemstillingen min, men grunnen kan naturligvis være at man får ikke i pose og sekk.. Bare pose :)  (mao begge funker ikke samtidig) Skal teste i morra. Det er et par ting som tyder på det her, det står external speaker cabinet(s) i bruxen så da håper jeg jo at det betyr det går bare man treffer riktig ohm output på ampen? (selv om det ene er internt (det er der jeg blir usikker) selv om jeg egentlig tror at det kan ikke ha noe å si egentlig.. Det er jo bare en høyttaler uansett om den er inni eller utenfor) :D

(26) SPEAKER OUTPUT(S)
Provided for connection to either the internal speaker (20 and 50 model combos) or external speaker cabinet(s). Load impedance is selectable via the IMPEDANCE SELECTOR (27).

(27) IMPEDANCE SELECTOR
This switch allows appropriate selection of speaker/cabinet impedance. On the 100 head, 50 combo and 20 combo a three position switch is provided to allow selection of either 16Ω, 8Ω or 4Ω speaker/cabinet impedances. On the 20MH a two position toggle switch is provided to allow selection of either 16Ω or 8Ω speaker/cabinet impedances. If two enclosures of equal impedance are used, the switch should be set to half the individual value. For example, two 16Ω enclosures necessitate an 8Ω setting, while two 8Ω enclosures would require a 4Ω setting. Minimum speaker impedance is 4Ω on the 100 head, 50 combo and 20 combo, 8Ω on the 20MH.

(28) SPEAKER ENABLE/DEFEAT SWITCH This effectively disconnects any speaker/cabinet connected to the SPEAKER OUTPUT(S) (#26). This enables the user to monitor their playing using the signal from either the MSDI™ output, USB output or headphone output (20MH only). Therefore they can play or record at much lower volume levels. This is done safely as, instead of being loaded by the speaker, the tube power amplifier is loaded by an internal dummy load.

Endret av pstraums
Skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, pstraums skrev:
24 minutter siden, askret skrev:

Mulig jeg har oversett noe her, men hva slags forsterker er det vi snakker om?

Hei askret, dette er en Valveking 50 (mk2)  :  2 stk 6L6GC og 3 stk 12AX7 rør.. Den blåser ut vindua i heimen her hvis jeg drar på litt.

Endret av pstraums
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, pstraums skrev:

Manualen sa fint lite om problemstillingen min, men grunnen kan naturligvis være at man får ikke i pose og sekk.. Bare pose :)  (mao begge funker ikke samtidig) Skal teste i morra. Det er et par ting som tyder på det her, det står external speaker cabinet(s) i bruxen så da håper jeg jo at det betyr det går bare man treffer riktig ohm output på ampen? (selv om det ene er internt (det er der jeg blir usikker) selv om jeg egentlig tror at det kan ikke ha noe å si egentlig.. Det er jo bare en høyttaler uansett om den er inni eller utenfor) :D

(26) SPEAKER OUTPUT(S)
Provided for connection to either the internal speaker (20 and 50 model combos) or external speaker cabinet(s). Load impedance is selectable via the IMPEDANCE SELECTOR (27).

(27) IMPEDANCE SELECTOR
This switch allows appropriate selection of speaker/cabinet impedance. On the 100 head, 50 combo and 20 combo a three position switch is provided to allow selection of either 16Ω, 8Ω or 4Ω speaker/cabinet impedances. On the 20MH a two position toggle switch is provided to allow selection of either 16Ω or 8Ω speaker/cabinet impedances. If two enclosures of equal impedance are used, the switch should be set to half the individual value. For example, two 16Ω enclosures necessitate an 8Ω setting, while two 8Ω enclosures would require a 4Ω setting. Minimum speaker impedance is 4Ω on the 100 head, 50 combo and 20 combo, 8Ω on the 20MH.

(28) SPEAKER ENABLE/DEFEAT SWITCH This effectively disconnects any speaker/cabinet connected to the SPEAKER OUTPUT(S) (#26). This enables the user to monitor their playing using the signal from either the MSDI2122.png output, USB output or headphone output (20MH only). Therefore they can play or record at much lower volume levels. This is done safely as, instead of being loaded by the speaker, the tube power amplifier is loaded by an internal dummy load.

Sier du det ja.. Synes det står tydelig at du må koble enten i 16, 8 eller 4ohm.   Dette er ganske normalt, og det er ikke å anbefale å bruke ett 4ohm kabinett og ett 8 ohmkabinett i paralell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble faktisk lyd i både i den interne 16 ohms høyttaleren og det externe 8 ohms kabinettet (og volumet matchet faktisk ikke så gæærnt heller). Satte forsterkern på 4 ohm (siden 16 og 8 ohm blir 5,3 ohm) og 2W (kan velge 2, 12 og 50W på denne) og testet forsiktig (først) :) Denne forsterkeren er tydeligvis mann nok for to kabinetter den. 

Takk for innspill folkz!     Jeg tror nok jeg følger rådene her og prøver å holde meg til specs på forsterkeren. Mao sørge for at det er akkurat 4, 8 eller 16 ohm på lasten, slik at ikke rørene eller transformatoren slites fortere enn nødvendig.  Men gøy at det funka da! Og at Comboen takler to kabinetter samtidig.  \m/

Litt morsomt review av den her :)

 

Endret av pstraums
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.