Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpt Markbass forsterkertopp - hvilket kabinett?


oldfart

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en Markbass - Nano Mark 300, basstopp. Nå skal jeg kjøpe et kabinett, men ble usikker mtp ohm.

Specen på toppen sier: OUTPUT POWER: 300W RMS @ 4 ohm, 150W RMS @ 8 ohm 

Har lyst på et Markbass kabinett som heter  Traveler 102p, men denne finnes i to utgaver - en 4ohm, og en 8ohm.
Er det 4omhs utgaven jeg skal kjøpe for å få mest ut av denne kombinasjonen ?

 

 

This cabinet is available in both 4 ohm (T102P-4) and 8 ohm (T102P-8) versions.
Product specifications are subject to change without notice.
 

IMPEDENCE: 8 or 4 ohms

SPEAKER SIZE
2x10 in.
BASS PORT
rear
TWEETER
piezo
POWER HANDLING
400W RMS (AES Standard)
CROSSOVER FREQUENCY
3.5 kHz
FREQUENCY RESPONSE
45 Hz to 18 kHz
SENSITIVITY
101 dB SPL
WEIGHT
27.78 lbs / 12.6 Kg 
WIDTH
23.23 in. / 59 cm
HEIGHT
12.60 in. / 32 cm
DEPTH
17.13 in. / 43.5 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyere lyd med 4ohm ja. Men ikke nødvendigvis bedre lyd. 8ohm låter litt annerledes.

300w spiller ikke dobbelt så høyt som 150w. 1500w spiller dobbelt så høyt som 150w. Så forskjellen er ikke så stor. 

 

A simple chart will help to understand the relationship of the terms we have introduced:

dB Change Voltage multiplier Power multiplier Loudness multiplier
3 1.4 2 1.23
6 2 4 1.52
10 3.16 10 2
20 10 100 4
40 100 1000 16

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt er det slik:

 

Skal du kun bruke ett kabinett så velg 4 ohm.

 

Skal du etterhvert bruke to kabinetter samtidig, en 2*10 og en 1*15, så kjøp 8 ohm (som samlet spiller i 4 ohm).

 

Du må sjekke om dette også gjelder din basstopp, altså om kabinettene blir koblet parallelt og ikke i serie. 

 

For de fleste Markbass topper er det slik men vet ikke om det også gjelder Nano. 

 

Tanken er da at man bruker ett kabinett til mindre oppdrag og to (med mere bunn eller topp og mer volume) til større oppdrag. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett mye på det Traveler-kabinettet selv. 

Jeg tenker sånn: 

For forsterkere opp til 500W maks, så er det et poeng å hente mest mulig av denne effekten ut som lyd.  De færreste kabinetter er lineære (de gir mindre lyd per watt når man nærmer seg grensen for hva de kan håndtere).  Derfor er membranareal en faktor.

Du har i grunnen to scenarier jeg ville vurdere:

1) Kun ett kabinett for alle jobber.  Her ville jeg gått for 4ohms versjonen.  Jeg har selv en hjemmerigg som er slik (en TC BH250 amp med et 4ohms Eden EX112 kabinett). Bare pass på at kabinettet faktisk kan håndtere effekten fra forsterkeren. I tilfellet ditt er 300W maks og MB Traveler 102P takler 400W, så det burde gå fint. Et større 4ohms kabinett med flere elementer vil sannsynligvis spille litt høyere, MEN det er uansett grenser for hva en 300W forsterker kan gi.

2) Fleksibel rigg med 2 stk kabinetter.  Her kan man velge om man vil ha med seg ett eller to kabinetter. Da må hvert kabinett være på 8ohm, mens de parallelkoblet da blir på 4ohm totalt.  Jeg har en bandrigg som er slik, en MarkBass F1 inn i 210 + 115 kabinetter. Da får man mer membranmateriale, hvert høyttalerelement jobber ikke fullt så hardt (gir renere og tildels mer dynamisk lyd) og man får utnyttet effekten fra forsterkeren maksimalt. 

Min anbefaling:  Tenker du å starte med Traveler 102P og kanskje utvide med mer senere, så ville jeg gått for 8 ohms-versjonen.  Hvis du er sikker på at du aldri skal ha mer, så gå for 4ohm.  Spiller du med band som har hardtslående trommis og en gitarist som liker en del scenelyd, så er kanskje 300W på grensen av hva du trenger, men det er også et triks å heve/vinkle kabinettet slik at det spiller direkte mot ørene dine istedenfor beina.  Alle sceneforsterkere er jo i utgangspunktet ment mest for monitoring (selv om en gitarforsterker ofte også mikkes opp fordi lyden er best på den måten).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarge: Takker og bukker. Veldig godt forklart :)
Jeg spiller ikke i band med trommis...foreløpig ihvertfall, bare gitarer og vokal. Så da bør vel egentlig både 150 og 300w holde. Vi spiller dessuten mest i lite lokale/øving/jamming, og gitarene er mest akustisk.
OM behovet for noe større skulle være nødvendig i fremtiden, så får jeg heller oppgradere. Men tror vel egentlig ikke at det skjer ;)

Da klarer jeg meg helt fint med et 8ohms kabinett, og da har jeg også muligheten til å utvide senere hvis jeg får lyst på dette.

Er du forresten fornøyd med din TC BH250 ? Hadde egentlig tenkt å kjøpe en sånn, men så ikke ut som den var på lager hos grossist, så da landet jeg på Nanoen istedet.

Endret av oldfart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker MarkBass, men de er også dyrere.  Jeg er fornøyd med TC BH250, men som sagt er den nå i bruk for hjemmeøving/backup og for evt. små gigs med mest akustiske instrumenter eller lavt volum.  Den er veldig enkel og fleksibel, og fungerer veldig godt som øvingsforsterker med Aux-inngang og innebygget tuner også. Toneprint bruker jeg lite, men det er også nyttig hvis det er en bestemt lyd man er ute etter.

Jeg har forsøkt litt ulikt av MarkBass (mest Little Mark II/III/250 og min egen F1), og for meg er det riktig lyd for meg.  To ord som beskriver lyden i MarkBass-forsterkere for meg er klar og dynamisk.  Det er ikke forsterkere for overdrive (selv om det fungerer fint med pedaler).

Jeg har tidligere hatt EBS Reidmar også, og jeg liker EBS veldig godt også, men for meg er altså MarkBass "min" lyd.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ødelegge litt:

Jeg er ganske agnostisk når det gjelder det at kabinetter og forsterkere må være av samme merke.  Det er en ganske trygg rute å velge, men det gir ganske mange spennende valgmuligheter når man velger forsterker og kabinetter uavhengig av merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble Markbass Taveler 102p 8ohm. Leser stort sett bare bra om denne, så....
Skal telle litt knapper, også blir det nok til at jeg kompletterer med en Traveler 151 å matche den med. Samme size, og fin å lage en liten stack av.

Får den hjem neste uke, skal avlegge en liten rapport.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er komboen i hus! Fantastisk lyd - uten at jeg har så mye å sammenligne med de siste 15 årene ;)
Spiller mer enn høyt nok for hjemmebruk (for høyt hvis man vil) - samt i mindre/mellomstore lokaler til øving og spilling. Om jeg matcher den med en 151 som nevnt over, så har jeg garantert punch nok i massevis.
Imponerende hva den lille ampen klarer å produsere :D

Har bare en liten ting som jeg ikke er helt fornøyd med...og det er at jeg får en konstant summe/pipetone på enkelte instillinger (og selvfølgelig den jeg liker best for slap). Lyden blir borte hvis jeg legger hånda på ampen, på volumknappen på bassen eller swicther over til passive mode.
Er det jordingsproblemer som gjør dette? Jeg bor i et gammelt hus, og jeg er ganske sikker på at det ikke er jording på alle kursene (skal sjekke den i øvingsrommet).

Endret av oldfart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.