Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strat eller Les Paul?


Idak

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Jeg har spilt gitar litt på og av i omtrent 12 år. For det meste av tiden har spillingen foregått på en Epiphone Les Paul Standard. Jeg spiller mye forskjellig, men holder meg stort sett til jazz, blues og rock.

 

Jeg har nå begynt å leke med tanken på å øke gitarsamlingen med en gitar til. Jeg har alltid hatt lyst på en Gibson Les Paul, men har den siste tiden tenkt på at det kanskje kan være kult å kjøpe en Fender Stratocaster siden jeg allerede har en Les Paul jeg er veldig fornøyd med.

 

Det hadde vært utrolig fint å få litt flere perspektiver på saken. Hva tenker dere, folket? ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får du sikkert et hav av forskjellige svar, men det er faktisk bare ett korrekt svar: du må ha begge. I og med at du allerede har en Epi LP så hadde jeg i hvert fall gått til anskaffelse av en fin Strat nå, og så eventuelt oppgradert Epi'n til en Gibbo senere. Just my 2 cents.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at jeg lander på en strat! Siden jeg er kul og trenger en kul gitar ? Hehe..

 

Da kommer neste spørsmål. Det finnes vel også ulike varianter av straten, hvis jeg har skjønt det rett.. Disse varierer også noe i pris.  Er det da ulikt materiale og kvalitet som er årsaken til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 10.000 får du en veldig bra US Strat. Er vel en god regel å teste så mange som mulig - det er stor variasjon på (spesielt) hals og elektronikk, så smaken blir her akkurat som baken. Min favorittgitar er min strat, men noe av det verste jeg har spilt på har også vært strat'er som ikke hadde hals som passet eller som låter sært (til meg). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har muligheten bør du dra til en god musikkforretning og spille på så mange Stratocastere (eller selvsagt helst en Tele, som så mange her har påpekt!?) og Les Pauler som mulig. Kjøp den gitaren du "bonder" med. Hvis du vil kjøpe brukt bør du prøve å få testet gitaren før du kjøper.

Hvis det er lydmessig variasjon du er ute etter, og du allerede har en god Epi LP, er det kanskje det innlysende valget en Strat, men jeg mener likevel at det viktigste når du skal kjøpe en gitar er at den enkelt og greit føles rett når du spiller på den.

Jeg spilte på en Strat i mange år, men den var egentlig aldri min greie, og jeg har aldri helt fått fot for Strater. Men jeg testet er VIRKELIG awesome en for et par måneder siden, så man vet aldri. Hadde jeg kunnet kjøpe den hadde jeg gjort det der og da, men ikke hadde jeg penger og ikke var den til salgs...

Det ALLER riktigste svaret er dog at du må kjøpe en SG!?

Endret av Gahr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strat er vel egentlig lenger unna LP enn tele, så det gir kanskje størst variasjon.

For 10k får du jo "hva som helst".

Jeg vil slå et slag for en Mexico Fender Stratocaster ClassicSeries '60s. Kan ikke helt skjønne hva mer en vil ha ut av en strat enn en slik. (Og spesielt ikke om det er første strat en eier.) Du burde klare å finne en slik under 5000,- på bruktmarkedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.