Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Få frem originallakk


FreddyD

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en gammel Fender Stratocaster som originalt var lakkert med en tre-tone sunburst (sort-rød-gul). Gitaren er over tid blitt lakkert rød, hvit og så til rød igjen. Jeg ønsker nå å fjerne lagene med lakk slik at jeg får frem den originale sunburst fargen.

Er det noen som har tips/erfaring på hvordan dette bør gjøres?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,du må først strippe gitaren helt,så du kun sitter igjen med selve kroppen.Så kan du enten slipe/pusse ned til original lakk,eller prøve et løsemiddel for å fjerne ny lakk,med fare for at løsemiddelet reagerer med originallakken.Anbefaler å pussen ned,men det er mye jobb og krever nøyaktighet og ikke minst tålmodighet.Og du må uansett legge på ny klarlakk etter å ha kommet ned til originallakken.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.1.2024 den 19.57, CaptainSexy skrev:

Hvis dette er en gammal gammal Strat, så hadde jeg sterkt vurdert å fått dette proft gjort. 

Hei, og takk for tilbakemelding.
Den er fra mars'66, og det er nok som du sier sikkert lurt å sjekke med noen som driver med slikt ta jobben.
Vet du om noen du kan anbefale?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.1.2024 den 19.08, arneK skrev:

Hva slags type finish er der originalt? 

Jeg vil tro det er en type nitrocellulose-lakk.
Gitaren ble kjøpt i USA på sekstitallet og er nærmere bestemt produsert mars'66.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.1.2024 den 20.00, jantore skrev:

Ja,du må først strippe gitaren helt,så du kun sitter igjen med selve kroppen.Så kan du enten slipe/pusse ned til original lakk,eller prøve et løsemiddel for å fjerne ny lakk,med fare for at løsemiddelet reagerer med originallakken.Anbefaler å pussen ned,men det er mye jobb og krever nøyaktighet og ikke minst tålmodighet.Og du må uansett legge på ny klarlakk etter å ha kommet ned til originallakken.

 

Hei
Takker for tipset!
Tenker at jeg forsøker dette på et felt bak på gitaren for å se hvordan det går så jeg vurdere om det er noe jeg kan gjøre selv eller evt. sette bort til none som driver med slikt.
Har du evt. noen tips om noen som kan utføre dette proft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FreddyD skrev:

Gitaren ble kjøpt i USA på sekstitallet og er nærmere bestemt produsert mars'66.

Oi! ser de ligger på mellom 100 og 200 tusen på reverb.com.Selv om de er temmelig overpriset der,sier det meg at gitaren din er verdt temmelig mye,så jeg vil sterkt anbefale deg å ta en prat med en proff før du gjør noe som helst med gitaren.

Prøv denne karen først:http://www.gitaroghandverk.no/4.html

eller eventuelt http://www.hovlandguitarworkshop.com/

Lykke til!

Endret av jantore
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, FreddyD skrev:

Hei, og takk for tilbakemelding.
Den er fra mars'66, og det er nok som du sier sikkert lurt å sjekke med noen som driver med slikt ta jobben.
Vet du om noen du kan anbefale?  

Denne må du for gudenes skyld ikke lakkere selv! Kontakt Tom Furuheim🙂

https://www.facebook.com/pinehomeguitars/

Vi snakker en gitar som er verdt en god slant med kroner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.