Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strat eller Les Paul?


Idak

Anbefalte innlegg

Tusen takk for gode svar, folkens! 

Jeg skal på ferie til USA i februar, så jeg tenker å finne meg en guitarcenter der jeg kan teste litt ulike Stratocastere (og helt sikkert mye annet snacks). Regner med de har en del bedre utvalg der enn her jeg bor.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, OsamaFetLaden skrev:

Den ene ser tøff ut og den andre ser køntri ut. Ellers er det jo lydforskjeller også, men dét er en smakssak B-D

 

2 timer siden, OsamaFetLaden skrev:

Den ene ser tøff ut og den andre ser køntri ut( også tøff?) dessuten har en strat tremolo mens en Tele somregel ikke har det.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Idak skrev:

Tusen takk for gode svar, folkens! 

Jeg skal på ferie til USA i februar, så jeg tenker å finne meg en guitarcenter der jeg kan teste litt ulike Stratocastere (og helt sikkert mye annet snacks). Regner med de har en del bedre utvalg der enn her jeg bor.. 

Bedre utvalg, ja, men det er ingen steder i verden som kan konkurrere med oss på bruktpriser. Om jeg hadde 10k å bruke, ville jeg sett meg om etter en pent brukt Deluxe. Det fins gode og dårlige eksemplarer av de fleste modeller, men ser man på spec sheet-en er denne modellen et stort steg opp fra Am Std, og den koster ikke mye mer brukt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en bra Strat. Toppmodellene fra Mexico er meget kurante saker. Se etter en brukt Classic Player eller en Jimmie Vaughan. Begge knall gitarer for en rimelig penge. Du bør få et pent eksemplar for rundt 5-6 lapper på bruktmarkedet, så bruker du pengene du sparer på å kjøpe en brukt Fender Classic Player (Baja) Telecaster, så har du det også før du sparer deg opp igjen og bytter ut Epi'en med en Gibson Les Paul. 

Sånn! Da var fasit lagt, bare å gå videre, ingenting å se her. ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deluxe er amerikansk. Classic Player (to typer; 50's og 60's) og Jimmie Vaughan er Mexicansk. Det som skiller de er stort sett detaljer som pickuper, tremolosystem, halsprofil, type bånd og radius på gripebrett. Hva man liker er det som definerer hva som er "best".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Audun skrev:

Deluxe er amerikansk. Classic Player (to typer; 50's og 60's) og Jimmie Vaughan er Mexicansk. Det som skiller de er stort sett detaljer som pickuper, tremolosystem, halsprofil, type bånd og radius på gripebrett. Hva man liker er det som definerer hva som er "best".

Tusen takk for godt svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo få best of both worlds med Straten jeg har til salgs, American Deluxe Strat med mahognykropp ;)

Fra (litt) spøk til revolver, så vil du aldri få både Strat og Les Paul i en gitar, men det finnes mange bra alternativer. For eksempel er en god Tele den eneste gitaren jeg virkelig liker lyden av med en «tradisjonell» singlecoil i bridge, eventuelt en litt hottere eller en singlecoil sized humbucker (f eks Duncan Lil' 59 som jeg har på vei til min Tele). 

Ellers har du jo slike demon/blasfemi-Strater som har humbucker i bridge, som nevnte Strat, men på grunn av skalalengden vil det aldri bli helt det samme. Har dessverre lite info før jeg kommer hjem på fredag om hvordan den egentlig låter, men jeg har en Suhr Strat her som låter tåpelig fett med bøkker i bridge og fullblods strat på de fire andre posisjonene. 

Det virker som du lurer på om du kan rettferdiggjøre å kjøpe deg en Strat, om den vil være merkbart ulik Les Paulen din, og om det er det som er spørsmålet så er svaret soleklart ja! Men om det at den er ulik kommer til å være utelukkende positivt er en helt annen sak, og det tok meg laang tid før jeg begynte å virkelig like Stratocaster-lyden. Bridgepickupen i en tradisjonell SSS-strat klarer jeg enda ikke, det må enten være en skikkelig hot singlecoil eller en bøkker. Har du mulighet til å prøve så er det alltid en fordel :)

Endret av Alfi27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.