Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor ofte...strengebytte og justering ?


pretty_zeeko

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, WelhavenT skrev:

En bandkollega fikk den gamle Fender Jazz bassen til faren sin som han brukte på sekstitallet. Vi skulle i studio, så han spurte faren om det var lenge siden strengene var skifta. "Nesj, det var vel på åttitallet en gang" ?

Ingen ting er bedre enn gamle, slitne bass-strenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, WelhavenT skrev:

En bandkollega fikk den gamle Fender Jazz bassen til faren sin som han brukte på sekstitallet. Vi skulle i studio, så han spurte faren om det var lenge siden strengene var skifta. "Nesj, det var vel på åttitallet en gang" ?

Det var vel flatwounds da? Spurte Øivind Holmboe om det samme, en gang jeg prøvde en kortskalabass han hadde lagd av en gammel Hofner-gitar. "Parogtyve år siden," var svaret. 

Mange jazzgitarister synes flatwounds til gitar høres bedre og bedre ut til intonasjonen ryker, og bytter H og høy E et par ganger før de sliter ut de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Aphelion skrev:

Men jazzgitarister har jo diskantskrekk :P

Ikke alle. Wes Montgomery, som blir assosiert med mørk jazzlyd, hadde forsterkerne sine satt opp så lyst som mulig, for å veie opp for tommelteknikken hans.

Tilbake til basstrenger, så har jeg hørt at Steve Harris bruker Flatwounds, men får satt på nye til hvert show. Snakk om jernjomfru mot strømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Arkadian skrev:

Det er forskjell på strengers levetid. Etter at jeg gikk over til Pyramid Pure Nickel Round Core, bytter jeg mye sjeldnere enn før. Ikke ryker de, heller. 

Round core is the shit! Har brukt div varianter av round core de siste par årene, masse Pyramid, noe DR Pure Blues og nå i det siste har jeg testet skikkelig korksniffer Gabriel Tenorio sine round core, samt et sett med Curt Mangan sine round core. 

Gabriel sine er knall, og Curt M , de er de jeg liker best akkurat nå, med Pyramid på hårfin delt andreplass pga mindre fersk pakking. 


 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang i uka på gitarene som blir mest brukt kanskje.

Blir gjerne 5-6 timer med gitar om dagen så jeg skifter når toppen/crispheten blir borte, eller de føles jævlige :)

Bruker vanlige EB strenger, kjøper fra Strings & Beyond.

Må få testa disse strengene Amund prater om.

Eneste hi-end`ish jeg har prøvd var Snake Oil sine og det begynner å bli så lenge siden at jeg ikke husker hvordan de var...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Debris skrev:

En gang i uka på gitarene som blir mest brukt kanskje.

Blir gjerne 5-6 timer med gitar om dagen så jeg skifter når toppen/crispheten blir borte, eller de føles jævlige :)

Bruker vanlige EB strenger, kjøper fra Strings & Beyond.

Må få testa disse strengene Amund prater om.

Eneste hi-end`ish jeg har prøvd var Snake Oil sine og det begynner å bli så lenge siden at jeg ikke husker hvordan de var...

Snake Oil heter nå Scalar og er bedre enn noensinne, disse er også knall. :) Ikke round core. Må ha meg et par-tre sett til av disse, varte skikkelig lenge.

Endret av Blix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Gibson L-5 bruker jeg Thomastik Infeld jazz flats 012-050 og har byttet en gang (for tre uker siden) siden jeg fikk den i slutten av januar.

På elgitar er det litt avhengig av hvor mye jeg spiller, og det har vært mye mindre etter at jeg kjøpte L-5. Tipper at jeg skifter annenhver måned nå, mot hver måned tidligere. Til den bruker jeg Dadario XL 010-046.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snake Oil var svært gode strenger kan jeg huske... Men lat som jeg er ender jeg som regel opp med D'addario EXL og tilsvarende standardsett (009 og 010). De fleste forsøk på å bytte til hybridsett, 0095, pure nickel osv osv strander på at det eneste og som regel rimeligste bare er å "Go with The flow" og dytte på de mest solgte strengesettene som stort sett kan fåes ned mot 30-40 kr settet... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.