Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vis oss din high-end gitar! Dyrere, jo bedre.


WelhavenT

Anbefalte innlegg

Dere er på sporet nå. Men jazzboksene ble fortsatt regnet som toppmodellene, dyrere og mer påkostet enn LP. Og dyrere enn disse var  håndlagede klassiske gitarer fra kjente instrumentmakere. Et annet marked for high end guitars var stålstengere myntet på visesang og folk rock. Men det markedet kom noe senere. 

 

Man kan vel også diskutere hvilke musikkformer som har den høyeste 'snobbefaktor' og finne liknende mønster. Andre dyre instrumenter var og er flygler og håndbyggede fioliner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stratocasteren ble introdusert som Fender sin "Top of the Line" modell i 1954 til den nette sum av 249 Dollar. Dette tilsvarer 2200$ i 2016 - altså kr 20.000... En Gibson Les Paul Goldtop kostet 247$ i 1958...Generelt kostet en 50talls Les Paul under 300$.. Det å si at en Stratocaster er / eller var  Low Cost stemmer ikke helt. Virker som det er mye synsing uten substans i noen av komentarene ovenfor.

Stratocasteren ble aldri laget som et billig alternativ til Gibson Les Paul...

Endret av gjohnsen
Feil sitering
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Jazzmaster og Jaguar ble regnet som high end Fender. JM`en var jo et direkte forsøk på å få (hovedsaklig) jazz- og popfolket til å gå over til Fender. 

Når Jag`en kom i `62 ble denne igjen regnet som det ypperste fra Fender; masse krom, ny type pickup-switching osv samt kortskala-halsen som Leo F. tenkte at de som spilte på Gibson kom til å like. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, GunnarpåMo skrev:

Men da Jazzmaster kom tok den over som "high end" modell hos Fender.

Les Paul Custom var "high end" modellen av alle Les Paul modellene.

ES-355 var "high end" versjonen av ES modellene  o.s.v., o.s.v.

En "high end" gitar betyr ikke at det er den dyreste gitaren i serien, eller i modellutvalget til en produsent. Så jeg skjønner ikke logikken din. Selv om Jazzmasteren kostet 50$ mer en stratocasteren ved introduksjon, gjør ikke at stratten ikke dermed er en high end gitar lengre. Men den er ikke top of the line. Som betyr noe helt annet.

Ellers kan det fortsette i det uendelige etterhvert som kommer nye og dyrere modeller. Jeg anser både Gibson USA og Fender USA som produsent av High end gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det ikke være korrekt å se high end som en gitar hvor det ikke er valgt billigere løsninger for å holde prisen lav? Et sted vil det gå over til overdådig - eksempelvis innlegg av eksotisk materiale, noe som de aller fleste vil kunne akseptere ikke gjør en gitar bedre som instrument (om enn penere i noens øyne). 

Budsjett > High end > Sløsing. Jeg ville nok lagt inn ulike grader av budsjett, men enten er det foretatt besparende valg, eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal legge opp Partsocasteren min når den blir endelig ferdig, kanskje ferdig til høsten, for da sitter det skikkelige saker i den. Og den er dyr da, ca 12000kr. Og all hardware og elektronikk er USA Fender da. 

Endret av Rottenikken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.