Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vis oss din high-end gitar! Dyrere, jo bedre.


WelhavenT

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, germaniumkid skrev:

........mer i retning Hi End enn sløyd i mine øyne. 

Medfører sikkert riktighet, men forsatt svært subjektivt.
En '50-talls Junior har de samme matrialer.
Er den Hi-end?

Endret av Hyrcanian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

High end referer normalt til produkter i øvre prissjikt som i tillegg til fysiske kvaliteter ( f.eks byggkvalitet, stabilitet, funksjonalitet, driftssikkerhet etc) innehar visse egenskaper som appellerer til et sofistikert marked. 

 

Man skiller derav mellom profesjonelt og high end markert da førstnevnte ikke tar store hensyn til estetikk eller unødig staffasje. 

 

Eksempelvis vil kravene til et konsert flygel være annerledes enn for et studioinstrument som kun høres, ikke sees. Videre vil løpsbiler for profesjonelle ha annet interiør enn sportsbiler for konsumentmarked (f.eks vil dashbord i valnøtt, hånddreiet girkule og seter i antilopeskinn ikke være nødvendig i en Formel 1 bil). 

 

For gitarenes del er perlemorsinnlegg, gullforgylt mekanikk, kantbinding eksempler på hva som kan skille et high end instrument fra et bruksinstrument av høy kvalitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, skela skrev:

For gitarenes del er perlemorsinnlegg, gullforgylt mekanikk, kantbinding eksempler på hva som kan skille et high end instrument fra et bruksinstrument av høy kvalitet. 

Der er det jeg er helt uenig i, uavhengig av hvor tolkningen kommer fra. "Samme" gitar uten bling er etter min mening like mye high-end som versjonen med bling. Bling er da her påkost som ikke på noen måte gjør gitaren til et bedre instrument. Så kan sikkert noen argumentere for at gull låter bedre...

Et eksempel er Ferrari stratene (fant ingen gode bilder, bare denne videoen):

Den var dyr som ny, mener å huske det skal være sølv i hesten og diverse annet som gjør sitt til totalen. I mine øyne ikke automatisk en bra gitar, den vil trolig ikke bli spilt på i stor grad. I mine øyne heller ikke en high-end, da den ikke er laget for å være en så god gitar som mulig - den er laget for å være et samleobjekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, The Euphor skrev:

I mine øyne heller ikke en high-end, da den ikke er laget for å være en så god gitar som mulig - den er laget for å være et samleobjekt. 

Har du noen gode eksempler på svindyre 'samleobjekter' som IKKE er brukbare gitarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Hyrcanian skrev:

Har du noen gode eksempler på svindyre 'samleobjekter' som IKKE er brukbare gitarer?

 

43 minutter siden, The Euphor skrev:

I mine øyne heller ikke en high-end, da den ikke er laget for å være en så god gitar som mulig - den er laget for å være et samleobjekt. 

Skal likevel hevde at jeg ikke har hørt mye bra komme fra denne gitaren: Black-Finish-ESP-Custom-Shop-Guitar-OUIJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.