Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

strengetykkelser


arneK

Anbefalte innlegg

.11 på alt her. Testet en kompis gitar med .10 her om dagen og det funker ikke lengre for meg. Ble alt for lett å vende og det hele føltes rett og slett ut som gummibånd.

Strengetykkelse er en vanesak og jeg slår hardt og spiller med relativt lite finesse så tynne strenger er uaktuelt.

For en jazzmasterist som deg, djupnes, kan det godt være verdt bryet å teste .012 på en Jazzmaster, om du liker lyden av tykke strenger. Den lange strengelengden gjør den ugunstig til bending men også lett å 'frette' med tykke strenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.11 på alt her. Testet en kompis gitar med .10 her om dagen og det funker ikke lengre for meg. Ble alt for lett å vende og det hele føltes rett og slett ut som gummibånd.

Strengetykkelse er en vanesak og jeg slår hardt og spiller med relativt lite finesse så tynne strenger er uaktuelt.

Litt det samme her. Etter mange år med nesten kun baritone-gitar, så må jeg nå ha .012 på vanlige elgitarer(stemt i E).

Alt annet blir helt tullete. Som å jogge uten å knytte skoa, eller noe sånt. ^_^

Liker å ha masse spenn så jeg kan slå hardt uten at gitaren gir så mye etter. Spiller ikke soloer heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

012-052 kan også låte slik;

Riktignok på en Les Paul (eller mer korrekt en Heritage) så det tilsvarer 011 sett på en strat justert for skalalengde/tension.

Så egentlig er det snakk om;

-justering av gitar

-vaner/rutiner

-muskulatur i fingre/hånd/arm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolnick er fantastisk.

Testament er det feteste thrashbandet som fantes.

Tenk om Metallica hadde hatt han istedenfor Kirk H!!

Når det gjelder strenger er jeg vel en av de få som har gått over til tynnere sett!

Brukte relativt tykke før men bruker nå 9 -46 på stratype og 10-46 på LP.

Fant ut at når jeg spilte litt sånn pop/funk type figurer på de lyseste strengene i covergreiene ble tykkere for "dødt"

Er mer topp eller crispy diskant i tynnere strenger (vanskelig å forklare, en type presence eller sheen i lyden)

Mer schnappy topp! Hehe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Satte på 011 flatwounds fra D'Addario for litt over en uke siden(Gibson ES-139). Har ikke mistet noe "twang" i grunnen, og en tradisjonell jazztone er mer overkommelig nå! :D Det sliter jo så klart litt på fingrene i starten. Veldig vanskelig å bende på G-strengen, men B- og E-strengen merker jeg ikke forskjell på. Er egentlig veldig fornøyd, siden jeg fortsatt kan rive løs, men kan også spille i en combosetting uten å trenge annet enn en rørforsterker. Cuben ble rett og slett for klar og "steril"(om man kan kalle det det), lydmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig det, men burstbuckerene er heldigvis såpass hotte at på mid- og bridgestilling så er den godt brukbar til alle sjangrer! :)

Snakket med far om slikt, og han fortalte at da han var ung trubadur i England på 1960-tallet var det kun flatslipte strenger å få, og de spilte da "det nye" fra Stones og Beatles på forskjellige klubber o.l. så det er nok fullt mulig å få rett mengde twang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

012-052 kan også låte slik;

x

Riktignok på en Les Paul (eller mer korrekt en Heritage) så det tilsvarer 011 sett på en strat justert for skalalengde/tension.

Så egentlig er det snakk om;

-justering av gitar

-vaner/rutiner

-muskulatur i fingre/hånd/arm

Snakker riktignok om en av de mere komplette og kulere gitaristene innen klassisk thrash her, mannen er en magiker.

Selvsagt konkurranse her:

Jeff Waters er så latterlig undervurdert.

Endret av Slashaxl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thin top/heavy bottom er ikke veien å gå, heller heavy top/thin bottom. Særlig på en Telecaster der du har en god del lengre total strengelengde på de tynne strengene. Mange jazzgitarister bruker .013 - .052 og .014 - .056 Selv überhardhausen Pat Martino bruker et vanlig .012-sett fra G- til lav E-streng, på sine gamle dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.