Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

strengetykkelser


arneK

Anbefalte innlegg

Vel, de fleste gitarer er konstruert med tanke på en bestemt strengetykkelse (Fender strat og tele kommer f.eks fra fabrikken med 009 sett..). Jazzbokser er satt opp for 012 eller 013 (stort sett).

Har ikke noe tro på den gjeldende trend der butikker strenger om instrumenter som presenteres som 'bedre lydende' eller liknende. Det er bare vås. I bunn og grunn dreier preferanser seg om hva man er best vant med. Ofte vil man ha med seg den følelsen fra gitar til gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en fjasete tråd, syns jeg. Strengetykkelse velger man basert på hva man er komfortabel med og hva som tjener ens egen 'aproach' til det å spille gitar. Hvorfor viser man til hva slags tykkelser store virtuoser bruker? Blir man like god hvis man bruker samme strenger?

Det har litt å gjøre med sjanger. Jeg hater å spille chord-melody eller swing med walking bass på roundwounds pga lyden i fra strengene. Her er det snakk om en som vil spille jazz, og det er ingen tvil om at et enkelt steg mot den "essensielle" jazz-lyden er flatslipte, tjukkere strenger. Det var en klar forskjell på min Ibanez etter at jeg satte den opp med noen Chrome 12's flatslipte.

Jimmy Bryant spilte vel på 012 sett. Men de fleste Telecaster virtouser bruker vel i moderne tid (fra og med James Burton) 009 eller 010 sett.

Jazz på telecaster er fullt mulig (Mike Stern f.eks, skjønt han bruker et hybrid sett fra 011 til 038). Det finnes endel tilfeller av tele-strummers som hamrer ut akkorder på 011 sett.

Det hele koker vel egentlig ned til hvor mye/lite string bends man planlegger å gjøre.

Stern har jo ikke den mest tradisjonelle/konservative jazzlyden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv brukt ca 10-52 eller 11-52 i snart 10 år.

Har prøvd 12-54, men det ble bare for mye.Det var hardt, gitaren ble vanskelig å intonere, vanskelig å bende og det låt ikke så bra heller. Låt litt "dødt" for meg. Nå har jeg bestilt store mengder med 10-46 strenger igjen, av en eller annen grunn syns jeg at gitarene låter litt mer levende med tynnere strenger. Den ene gitaren som jeg stemmer ned iblant har fortsatt 10-52. Men smak og behag. Det handler mye om personlig komfort og preferanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10-46 funker omtrent til det meste.

Ja Stern spiller mer fusion (og bruker heavy top ligth bottom set..)

Ja man får automatisk jazz (trad) lyd og feel ved å sette på slepne (tror ikke jeg vil si slipte da de heller er polert) strenger str 012-54. Men ikke alle gitarer tåler det. En Benedetto gjør f.eks det (om du har femti tusen å avse) men mange normale el gitarer tåler det dårlig og de låter tamt. Man kan også risikere at stolen brekker (selvopplevet).

Gode jazzbokser er dyre og tar mye plass. Klarer du å putte to humbuckere i en Telecaster liknende gitar og stive av halsen nok så får du sikkert en mer transportvennlig jazzgitar..

Kom forøvrig på at lead gitar på CSNY Wooden Ships (bl.a) var spilt på en Gibson Super 400 med slepne strenger. Det var et av Stills studiotriks..

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djeeesez Skela, Hvor mange ganger skal jeg si det: En telecaster trenger ikke avstiving. Den takler fint 12`s. Det var det Leo putta på gitarene på femtitallet. Man trenger overhodet ikke avstive eller bygge om en tele til å håndtere det. Hvorfor glir ikke dette inn????

Det er rett før jeg går fra 011 til 012 på telen min bare på trass!!!!

Endret av germaniumkid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mange gitarer skal tåle 012 sett. Men da de aller fleste kommer fra fabrikken satt opp for 009-42 krever det filing av nut, stramming av truss rod og ny intonering (sadeljustering). De fleste gitarer tåler dette (med mindre man har svært tynn/moderne hals og/eller treverket er lite stabilt).

Resultat av en slik omlegging er som regel en gitar som er tungspilt og som egner seg best til jazz og SRV-ræl (joda han gjorde mange kule ting også men noen allrounder var han ikke...)

Moralen er; vil du spille på 012-54 sett så finn en gitar som er designet for dette. Fendere låter sjelden bra med mer enn 011 sett. Med mindre man spiller slide. Og har en egen gitarteknikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få helt ok jazztone i en strat med 011 flat tops.

Akustiske gitarer kan låte helt kurant med 011-50 og de fleste elgitarer låter greit med standard D'addario 009-42 eller 10-46 EXL.

Hvis du liker å slite ut fingrene mens du skjærer grimaser (og dersom du elsker å betale 1500kr til en tekniker for filing og ny setup...) så er det jo bare å kjøre på tyngre stoffer (sett). Jeg var prøvet det selv og savner det ikke :-)

Tror jeg avslutter denne diskusjonen. Minner om at kondomer en gang i tiden ble laget av sauetarmer. Fremskritt kan iblant gi større komfort og bedret sikkerhet (også når det gjelder gitarstrenger).

Som så mange andre var jeg også en gang i tiden fascinert av SRV-lyden og forsøkte deretter å maltrakere både fingertupper og gitarer med alt for tykke sett. Noe særlig bra låt det egentlig ikke.

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min første nye Gibson tidlig på 70-tallet.

Gitarene kom med tjukke strenger og elendig satt opp.

Var med og plukka som første mann på sending fra USA.

For meg var det veldig vanskelig å gjenkjenne en god gitar

før den fikk tynnere strenger og ble satt opp på nytt.

Tynne strenger er en relativt ny trend, og alle klassiske modeller

ble originalt levert med mye tykkere strenger enn det som er vanlig i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig med denne motstanded mot tjukke strenger eller flatwounds. Mange som sier at de gjør vondt for fingrene, som er et latterlig dårlig argument. Om du ikke har sykla på et år gjør det dritvondt i rumpa. Sykler du hver dag merker du det ikke.

Mener at hvis du øver ofte og mye så gjør ikke tjukke strenger noen forskjell, utenom når du begynner. Masse fremmedfrykt i denne tråden, og mange som tydeligvis ikke fikk med seg at tanken var å spille jazz. Jeg kan forsøke å svare på OP basert på min egen erfaring:

Pluss:

  • merkbart mindre lyd fra fingrene som er veldig bra for chord-melody
  • Bidrar til den "essensielle" jazz-lyden
  • "River" ikke like mye på fingrene etter intens spilling
  • Flatslipte strenger blir ikke like skitne som vanlige strenger ettersom smuss ikke har noen riller å feste seg i

Minus:

  • Krever setup
  • Er som regel dyrere
  • Er "tyngre" å spille på
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det blir fort litt 'høyt henger tykke strenger og sure er de...'

Jeg gjorde også noen forsøk med tykke strenger til jazz (det er det eneste riktige..) men endte med 010 sett (som låter 'fusion' i forhold).

Til tross for mange år med akk spilling (nylonstrengere med medium tension og stålstengere med 12-54) så fikk jeg aldri 012 sett til å funke elektrisk.. Kanskje man burde klage mindre og 'pumpe mer jern' (billedlig og bokstavelig) for å få opp håndstyrke. Man trenger jo ikke bende strenger i øst og vest på en jazzgitar heller... Det er kanskje den vanen det er verst å legge seg av...

Ellers er jo en Telecaster et bedre format enn jazzboks (som nevnt på andre tråder foretrekker jeg enhver gitar som kan legges flatt på gulvet uten skade og som lett kan fraktes i gigbag...) men man mister jo litt av den innebyggede 'øvingslyd'.. (kan jo også tolkes fordelaktig for en Telecaster..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye tjukke strenger kjennes beror veldig på hva og hvordan man spiller. Jeg har .012 - .052, d'Addario Chromes, på min archtop og ganske høy action. Når jeg spiller jazz på den går det fint å spille i timesvis, men den perioden jeg måtte bruke den til å kompe Balladen om Morgan Kane o.l. ble fingertuppene såre etter en halvtimes tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.11 på alt her. Testet en kompis gitar med .10 her om dagen og det funker ikke lengre for meg. Ble alt for lett å vende og det hele føltes rett og slett ut som gummibånd.

Strengetykkelse er en vanesak og jeg slår hardt og spiller med relativt lite finesse så tynne strenger er uaktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det blir fort litt 'høyt henger tykke strenger og sure er de...'

Jeg gjorde også noen forsøk med tykke strenger til jazz (det er det eneste riktige..) men endte med 010 sett (som låter 'fusion' i forhold).

Til tross for mange år med akk spilling (nylonstrengere med medium tension og stålstengere med 12-54) så fikk jeg aldri 012 sett til å funke elektrisk.. Kanskje man burde klage mindre og 'pumpe mer jern' (billedlig og bokstavelig) for å få opp håndstyrke. Man trenger jo ikke bende strenger i øst og vest på en jazzgitar heller... Det er kanskje den vanen det er verst å legge seg av...

Ellers er jo en Telecaster et bedre format enn jazzboks (som nevnt på andre tråder foretrekker jeg enhver gitar som kan legges flatt på gulvet uten skade og som lett kan fraktes i gigbag...) men man mister jo litt av den innebyggede 'øvingslyd'.. (kan jo også tolkes fordelaktig for en Telecaster..)

Ingenting galt med en litt moderne fusionlyd..! Jeg bruker 10 på min ES, som høres ca. slik ut (ikke min video)

M.A.O. ikke helt der jeg vil være med min jazz-lyd, men det høres fortsatt bra ut og fungerer til det meste; det er jo litt mer gøy å spille fusion :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.