Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

strengetykkelser


arneK

Anbefalte innlegg

Ble inspirert av tråden her og satte på et 00.95-strengesett jeg har hatt liggende på en gitar som originalt kom med 0.10 og antakeligvis alltid har hatt det. Syns det var merkbart smoothere å spille og bende på gitaren nå, den har 25,5" skalalengde og føler jeg har blitt mer pussy i det siste da jeg aldri kunne tenkt meg å prøve noe tynnere enn 0.10-0.46 før :P

Var en kar innom og skulle kjøpe en forsterker for noen år siden, han hadde med seg en strat med 00.9-strenger. Det husker jeg føltes ut som spagetti, men nå føles det skikkelig smooth!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Ikke noe om strenger på nesten 1 år? Merkelig...  Så en video fra Ernie Ball om Kirk Hammet. Han brukte ti år på å finne ut at heavy bottom light Top var det rette for han! Saftig lyd i bunn og lett å bende i toppen. Tilfeldigvis kom min siste bestilling fra Stringsandbeyond i posten i dag, EB Hybrid slinky, dvs 009 til 046. Satte de på Telecasteren og det var jo midt i blinken! Spørs om ikke denne skal brukes litt i skranglerock bandet jeg spiller i... Mye powerchords......  Tror nok disse havner på flere av gitarene jeg har 009 - 0042 på etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har etterhvert endt opp med å bruke Gilmoursettene mer og mer. 10-48 på Strat/superstrat og 10,5-50 på Les Pauls. 

Kommer vel også av at jeg spillernveldig lite for tia. Har i mange mange år foretrukket 11-52 på alt, men nå synes jeg det blir litt heavy, spesielt på Strat/superstrat type gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, askret skrev:

Ikke noe om strenger på nesten 1 år? Merkelig...  Så en video fra Ernie Ball om Kirk Hammet. Han brukte ti år på å finne ut at heavy bottom light Top var det rette for han! Saftig lyd i bunn og lett å bende i toppen. Tilfeldigvis kom min siste bestilling fra Stringsandbeyond i posten i dag, EB Hybrid slinky, dvs 009 til 046. Satte de på Telecasteren og det var jo midt i blinken! Spørs om ikke denne skal brukes litt i skranglerock bandet jeg spiller i... Mye powerchords......  Tror nok disse havner på flere av gitarene jeg har 009 - 0042 på etterhvert.

Er litt på samme greia selv, men det er mer «heavy top, insane bottom». Altså 11-54 i standard tuning :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste "store" settene jeg har prøvd har for stor G og A og for liten lav E. Har vært fornøyd med GHS Thick Core 11-56 i det siste, men det er ingen butikker som har dem inne når jeg trenger dem. Vurderer å teste Ernie Ball 12-56, men de virker også ubalanserte i tykkelsene (plain .024 G-streng?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 6.8.2015 at 16.16, Debris skrev:

Skolnick er fantastisk.

Testament er det feteste thrashbandet som fantes.

Tenk om Metallica hadde hatt han istedenfor Kirk H!!

Når det gjelder strenger er jeg vel en av de få som har gått over til tynnere sett!

Brukte relativt tykke før men bruker nå 9 -46 på stratype og 10-46 på LP.

Fant ut at når jeg spilte litt sånn pop/funk type figurer på de lyseste strengene i covergreiene ble tykkere for "dødt"

Er mer topp eller crispy diskant i tynnere strenger (vanskelig å forklare, en type presence eller sheen i lyden)

Mer schnappy topp! Hehe

Exactly. Har mye mer følelse på det jeg spiller med tynne strenger enn tykke, som nesten oppleves som "upersonlig". Dessuten så mye lettere å hamre ut overtoner, shredde, tappe, legato osv. Samtidig er det mulig å smoothe ut mot jazzy tone med andre plektre og spillestil. Forøvrig morsomt å lese at "tykke-strenger-er-eneste-forumakseptable"-perioden er over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
6 minutter siden, AkE skrev:

Noen som har testet supertynne strenger? 7, 8? Bruker selv daddario 10-52, men er jo alltid gøy teste noe nytt 

Noen gitarer er rett og slett mer egnet for tynnere sett. Anbefaler kjøp av 9-46, 9.5-44 og 9-42 for å teste ut. 

På Gibson skala (24.75") er det dog lite poeng i å gå under 10-46. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AkE skrev:

Noen som har testet supertynne strenger? 7, 8? Bruker selv daddario 10-52, men er jo alltid gøy teste noe nytt 

Har alltid syntes ganske daue gitarer kan få nytt liv med tjukke strenger, men jeg har også en partsocaster som først våkna til live når jeg prøvde .008-.036. 

Absolutt verd å prøve, men det skal også sies at når jeg prøvde .008 på Suhr-en min ble det for mye plink til at jeg med min beste vilje kunne slå en ren tone på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.