Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

strengetykkelser


arneK

Anbefalte innlegg

Hvilken gitar skal det evt. være på? Jeg bruker D'Addario Chromes .012 på min Ibanez AF 75. Tør ikke bruke tykkere i frykt for at det blir en for stor påkjenning for tailpiece eller 1-piece mahognihalsen.

Det blir på en Telecaster jeg holder på å lage....Tenkte på 12-54, men ble litt skeptisk om gitaren tåler det...Hvor mye påkjenning blir det egentlig? Husker jeg slet av stolen på en nylonstrengsgitar en gang, jeg skulle teste den med stålstrenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir på en Telecaster jeg holder på å lage....Tenkte på 12-54, men ble litt skeptisk om gitaren tåler det...Hvor mye påkjenning blir det egentlig? Husker jeg slet av stolen på en nylonstrengsgitar en gang, jeg skulle teste den med stålstrenger...

På tele holder det lenge (!) med 010 ass..

Endret av Kossoff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold nu keft (som de sier i danmark). En tele håndterer fint 012. Det kommer an på hva du skal spille og personlige preferanser. Hvis du vil prøve det, kjør på, Det er ikke verre enn å gå ned (eller opp) en tykkelse om du ikke liker det. Ikke hør på folka her.

Selv bruker jeg elleve på alt og er happy med det.

Endret av germaniumkid
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir på en Telecaster jeg holder på å lage....Tenkte på 12-54, men ble litt skeptisk om gitaren tåler det...Hvor mye påkjenning blir det egentlig? Husker jeg slet av stolen på en nylonstrengsgitar en gang, jeg skulle teste den med stålstrenger...

Jeg synes selv at 10 er litt i tynneste laget for jazz, du kan kanskje spørre her: http://www.jazzguitar.be/forum/guitar-amps-gizmos/

I skrivende stund er det 720 medlemmer online, de fleste i den seksjonen. Der kan man stille all slags spørsmål- kan navngi flere tele-"guruer" der.

Jeg kan ikke se for meg at 12 blir for tungt for en velbygd Tele. Du kan jo alikevel sjekke ved lenken over for å se hva de mest erfarne Tele-spillerene bruker.

Endret av Marwin Moody
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frem til (omtrent) midten av sekstitallet var strengene 12-52(ish), tilogmed på elgitarer (deriblant telecastere). noen luringer (folk sier slowhand, andre sier Blackmore, sannsynligvis flere) begynte å slenge på ei banjostreng som tynn E og flyttet resten ned et hakk og hey presto, en ny trend ble født. Det at en godt konstruert gitar ikke tåler spennet av 12`s er så bullshit at jeg nesten blir kvalm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jimmy Bryant spilte vel på 012 sett. Men de fleste Telecaster virtouser bruker vel i moderne tid (fra og med James Burton) 009 eller 010 sett.

Jazz på telecaster er fullt mulig (Mike Stern f.eks, skjønt han bruker et hybrid sett fra 011 til 038). Det finnes endel tilfeller av tele-strummers som hamrer ut akkorder på 011 sett.

Det hele koker vel egentlig ned til hvor mye/lite string bends man planlegger å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere aspekter av denne debatten;

-å spille på tjukkere strenger gir litt av samme type status man får av å løfte tungt i benkpress

-en rekke virtuoser spiller både raskt og smakfullt på tykkere strenger

-man kan fint få gode tone i tynnere strengesett

-man blir vel bedre av å øve mer enn av å poste flere innlegg :-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og enkelte typer dynamikk, og enkelte typer lyder, får man bare av enkelte typer strenger.

Er forøvrig enig i at det er bare tull å være redd for at gitaren ikke skal klare presset. Kjør på med .013-.056 om du har en gitar med noenlunde normal halsprofil og trussrod. Jeg bruker .012 på min archtop, men det er kun fordi den ikke har----nettopp---trussrod.

Endret av OsamaFetLaden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.