Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

strengetykkelser


arneK

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, skela skrev:

Martino mistet hukommelsen og glemte samtidig sine preferanser på strengetykkelse. 

 

Men riktig ellers, spiller man jazzgitar er det tillatt med 012- eller 013-sett. 

 

Jeg har dessverre ingen gitarer som passer til slikt bruk for tiden og fortrekker derav nylonstrenger til musikk som ikke krever pedal steel bends. 

 

Edit: @OsamaFetLaden vurderte å kjøpe en Washburn J6 (billig jazzbox) for å løse problemet. Men det var litt for usikkert da den hadde stått lengre tid uten strenger. Og nå er den solgt. 

https://www.finn.no/80488080

Det er over 35 år siden Martino ble 'unstrung'----da han lærte seg å spille på nytt, begynte han etterhvert også med de gamle høyspentkablene. Det er først i senere år, når han har blitt en gammel mann, at han har redusert tykkelsen på wound-strengene til normalt nivå. AFAIK bruker han fortsatt .014 til høy E. 

Ellers synes jeg ikke tjukke strenger er like tungspilt når man spiller jazzete. Tror selv Martino ville slitt om han skulle prøve å spille som SRV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vet det. 

 

Foretrekker også tykkere strenger på jazzboxer.. men har ingen slike nå (ref andre tråd om nye utgifter som venter.. :-) og liker heller ikke å 'konvertere' strater eller andre gitarer til jazzgitarer når de ikke er bygget for det. De fleste gitarer spiller best med den strengetykkelse de er konstruert for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, skela skrev:

Ja vet det. 

 

Foretrekker også tykkere strenger på jazzboxer.. men har ingen slike nå (ref andre tråd om nye utgifter som venter.. :-) og liker heller ikke å 'konvertere' strater eller andre gitarer til jazzgitarer når de ikke er bygget for det. De fleste gitarer spiller best med den strengetykkelse de er konstruert for. 

Som i stratens tilfelle var originalt 12-52.

Skela, dine personlige preferanser er på ingen måte fasit. Slutt med det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, germaniumkid skrev:

Som i stratens tilfelle var originalt 12-52.

Sikker på dét? Ikke at jeg er uenig om den generelle tykkelsen, men det lille jeg har hørt om strengesett fra det forgangne tyder på at man brukte tjukkere toppstrenger til tynnere basstrenger. Fender Rock and Roll, som vel er fra sekstitallet(?) var .010-.036.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, germaniumkid skrev:

Som i stratens tilfelle var originalt 12-52.

Skela, dine personlige preferanser er på ingen måte fasit. Slutt med det! 

Straten tok ikke av før Hendrix satt på 10-38 sett. De fleste grensesprengende gitarhelter innen rock, pop og country har hatt temmelig tynne strengesett. EVH benyttet f.eks 09-42 sett stemt i Eb. 

Selvfølgelig låter flere typer musikk bedre uten virtous briljering i tide og utide.. men jeg trekkes også mot lyden av gitargymanstikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, OsamaFetLaden skrev:

Sikker på dét? Ikke at jeg er uenig om den generelle tykkelsen, men det lille jeg har hørt om strengesett fra det forgangne tyder på at man brukte tjukkere toppstrenger til tynnere basstrenger. Fender Rock and Roll, som vel er fra sekstitallet(?) var .010-.036.

Riktig, gitaren som soloinstrument tok ikke av kommersielt før strengene ble tynne nok til å utføre ville bends. I startfasen flyttet gitaristene (inkludert James Burton og Jimmy Page) strengene ett hakk opp og brukte banjostreng som lys E.

 

Strengefabrikantene måtte derav møte behovet med tynnere sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, OsamaFetLaden skrev:

Sikker på dét? Ikke at jeg er uenig om den generelle tykkelsen, men det lille jeg har hørt om strengesett fra det forgangne tyder på at man brukte tjukkere toppstrenger til tynnere basstrenger. Fender Rock and Roll, som vel er fra sekstitallet(?) var .010-.036.

12eller 13. Medium gauge kan være begge: 

The first solid-body electric guitars from Fender would have been fitted with #100 medium gauge strings – with a hard to bend 029” wound third – which guitarists eventually found far too stiff. It wasn’t until the sixties when –as popular legend has it –  guitarists would buy a set of freely available roundwound strings, throw away the bottom string and replace the top E with a thin banjo string, thus inventing the light gauge string set which proved far more suitable for modern styles of picking and string bending. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, skela skrev:

Riktig, gitaren som soloinstrument tok ikke av kommersielt før strengene ble tynne nok til å utføre ville bends. I startfasen flyttet gitaristene (inkludert James Burton og Jimmy Page) strengene ett hakk opp og brukte banjostreng som lys E.

 

Strengefabrikantene måtte derav møte behovet med tynnere sett. 

Har du hørt Stevie Ray bende? Du er klar over hvilke tykkelser han brukte? 

Igjen: Ingen fasit, selv om du utgir deg for å være det /.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, germaniumkid skrev:

Har du hørt Stevie Ray bende? Du er klar over hvilke tykkelser han brukte? 

Igjen: Ingen fasit, selv om du utgir deg for å være det /.

Ja. SRV holdt på å ødelegge fingrene ved å bruke for tykke strenger. Han endte opp med følgende sett: 11, 15, 19, 28, 38, 58. Gitaren var stemt ned i Eb. 

 

Du kan lese mer om det her:  https://www.guitar.com/articles/rene-martinez-stevie-ray-vaughans-guitar-tech

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel nevnt det før, men jeg bruker 10-46 på alt bortsett fra min Grecobird, der 11-52 er nødvendig for å holde halsen rett. Må innrømme at det er latskap og økonomiske hensyn som spiller inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, germaniumkid skrev:

Jeg gir opp............................

Det gjorde SRV også. Han måtte rett og slett gi opp 013 som lys E-streng.. :-)

011 som toppstreng i Eb er kanskje ikke like macho. Men da kunne han i det minste fortsette karrieren uten å herpe fingrene ytterligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, skela skrev:

Det gjorde SRV også. Han måtte rett og slett gi opp 013 som lys E-streng.. :-)

011 som toppstreng i Eb er kanskje ikke like macho. Men da kunne han i det minste fortsette karrieren uten å herpe fingrene ytterligere. 

Dette minner meg mer og mer om samtaler jeg har hatt med Jehovas Vitner. Så enorm tro på sin egen overbevisning at ingenting annet glir inn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.