Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

strengetykkelser


arneK

Anbefalte innlegg

Ikke noen komplett liste, kun et forslag basert på egne preferanser:

Gibson 24.75" og tilsvarende gitarer med hardtail bridge: 10-46 (EXL 110)

Telecaster og tilsvarende 25.5" hardtail: 9.5-44 (EXL 120+)

Strater med vib system 9-46 (EXL 125)

'Superstrater' med Floyd Rose og andre typiske 'shred-maskiner': 9-42 (EXL 120)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Fender YJM holder jeg "Yngwie-korrekt" med 008(men med 046 dyp E), i tillegg til scallopering, høy action og tynne strenger er den også stemt ned en halvtone.

Den krever sitt av løs og ledig venstrehånd for å si det sånn! Men artig å spille på og låter kule til sitt. :)

Ellers går det i 010 på strat, tester 9.5-44 på tele for tiden og digger det. Har et sett med 012-56 på lur som jeg skal slenge på en av de etterhvert, synes det er gøy å variere litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo 24" skala lengde, så da heller det vel kanskje mot å holde seg til de tjukkere utgavene. Lurer fælt på om jeg ikke drar å kjøper en ny gitar i dag, men er 24" på den også.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AkE skrev:

Har jo 24" skala lengde, så da heller det vel kanskje mot å holde seg til de tjukkere utgavene. Lurer fælt på om jeg ikke drar å kjøper en ny gitar i dag, men er 24" på den også.. 

10-52 på 24.75"" tilsvarer vel 9-46 på 25,5".

 

To spørsmål:  Har gitaren 24"skala (Fender Mustang) eller mener du 24.75" (standard Gibson)? Er det vib system?

 

 

1 time siden, Blix skrev:

Min Fender YJM holder jeg "Yngwie-korrekt" med 008(men med 046 dyp E), i tillegg til scallopering, høy action og tynne strenger er den også stemt ned en halvtone.

Den krever sitt av løs og ledig venstrehånd for å si det sånn! Men artig å spille på og låter kule til sitt. :)

Ellers går det i 010 på strat, tester 9.5-44 på tele for tiden og digger det. Har et sett med 012-56 på lur som jeg skal slenge på en av de etterhvert, synes det er gøy å variere litt.

9.55-44 gir fin balanse på telecaster ja. Og tjukkere strenger i bunn balanserer også og ut tremologitarer. 

Lurer nå litt på om 9-11-16-24-34-46 kan fungere på Strat. Men må kjøpe litt mer 'løsvekt' får å eksperimentere ferdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, skela skrev:

10-52 på 24.75"" tilsvarer vel 9-46 på 25,5".

 

To spørsmål:  Har gitaren 24"skala (Fender Mustang) eller mener du 24.75" (standard Gibson)? Er det vib system?

Er 24" både på Super-Sonicen med vib og mustangen uten vib. (klarte ikke å holde lommeboka på plass lenger) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24" må jeg ha 12-52, alt annet blir slarkete, ellers kjører jeg elleve på alt i vanlig tuning. 

Strengetykkelser er og blir personlige preferanser, uansett hvor velmenende råd du får. Her er det bare å kjøpe inn assortert utvalg

hos feks Strings and Beyond når de har fri frakt (skjer regelmessig) og prøve seg frem. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24" med vib system høres nok 52 i bunn riktig ut. Men man kan godt ha litt tynnere topp. Erfaringsmessig har hybrid sett light/regular etc mer for seg på trem gitarer enn med hardtail. 

Det er også veldig delte meninger om hvordan settene bør balanseres. Det beste er å isolert sett tenke hvordan hver enkelt streng oppfører seg, dernest se om gitaren under ett trives med kombinasjonen.Det er også store forskjeller individuelt på gitaristers preferanser avhengig av spillestil, fingre/fingertupper og foretrukket lydbilde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, OsamaFetLaden skrev:

Får ikke attack à la Martino med sytråd.

Martino mistet hukommelsen og glemte samtidig sine preferanser på strengetykkelse. 

 

Men riktig ellers, spiller man jazzgitar er det tillatt med 012- eller 013-sett. 

 

Jeg har dessverre ingen gitarer som passer til slikt bruk for tiden og fortrekker derav nylonstrenger til musikk som ikke krever pedal steel bends. 

 

Edit: @OsamaFetLaden vurderte å kjøpe en Washburn J6 (billig jazzbox) for å løse problemet. Men det var litt for usikkert da den hadde stått lengre tid uten strenger. Og nå er den solgt. 

https://www.finn.no/80488080

 

 

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.