Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

strengetykkelser


arneK

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, germaniumkid skrev:

Dette minner meg mer og mer om samtaler jeg har hatt med Jehovas Vitner. Så enorm tro på sin egen overbevisning at ingenting annet glir inn. 

Jeg har vel ingen klar overbevisning her.

Har sett en rekke eksempler på at gitarister leverer glimrende resultater både med tynnere og tykkere sett (og alskens hybridsett). Prøver derav å variere litt i egen gitarsamling. 

Holder fortsatt fast på at ikke alle gitarer, eller gitarister, låter bedre med tykkere sett. Noen ganger er det riktig, andre ganger ikke. Angus Young bruker 9-42 sett på 24.75" skala. Malcolm brukte 13-sett. Steve Vai: 9-42. Wes Montgomery 14-58. 

I flere år spilte jeg hovedsakelig bassgitar (45-105) og akustisk gitar (12-52 på noen gitarer, 12-56 på andre og 11-52 hvis lokket viste tegn til å sprekke opp :-)

 

Poenget med å sette tynnere strenger på noen gitartyper (som telecastere) er blant annet å tilpasse spillestilen så man kan utnytte de fordelene som ligger i tynnere sett. 

 

Skal man spille jazz er saken en helt annen men det gjør jeg for tiden ikke (blant annet i mangel på en egnet gitar). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Audun skrev:

Jeg bruker 0.12 på kassegitarene, og det er lenge til jeg "ødelegger" fingrene, på tross av at det selvsagt er tyngre å bende. Jeg skjønner ærlig talt ikke hva det er snakk om. 

Den store diskusjonen om SRV går ut på om 013 sett låter bedre enn tynnere sett.

 Vaughan stemte gitaren i Eb og brukte egentlig et slags 011/12 sett der han byttet ut topp og bunnstreng med sterkere vare (ordspill tilsiktet da SRV var rusmisbruker*).  

Da fingrene til Vaughan etterhvert begynte å bli ødelagt, tross iherdige forsøk på å holde de sammen med superlim, gikk han tilbake til 011 på lys E streng, stemt i Eb. Som omtrent tilsvarer det å bende en 010 streng stemt i E. 

 

 

Edit: *med mindre noen vil definere et daglig inntak av en liter whisky og syv gram kokain som rekreativt forbruk.

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er så enkel i mitt sinn at jeg synes 10-46 funker uansett skala, men jeg merker jo at jeg faktisk må tenke på og høre bendinga når jeg spiller på Fender og Gibson om en annen. Spiller man på gefühl kan det fort bli surt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart med det, jeg har aldri egentlig tenkt over hvilke strengetykkelser andre gitarister bruker. Har nok med å tenke på meg selv... Og når folk som BB King og Billy Gibbons kan bruke tilnærmet spindelvev og likevel få den lyden de får, så er det vel et tegn på at det går bra uansett?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Gahr skrev:

Rart med det, jeg har aldri egentlig tenkt over hvilke strengetykkelser andre gitarister bruker. Har nok med å tenke på meg selv... Og når folk som BB King og Billy Gibbons kan bruke tilnærmet spindelvev og likevel få den lyden de får, så er det vel et tegn på at det går bra uansett?

Ja jeg tror SRV-argumentet nærmest er litt religiøst. Det virker mer som det gikk sport i å skryte på seg tykkest mulig Eb-streng, han holdt på å ødelegge fingrene sine permanent som følge av dette og det ga neppe noe merkbart positivt resultat. 

 

Andre litt utypiske strengevalg finner man hos Mike Stern (11-38 på en telecaster) og Pat Metheny (11-49 roundwound på 24.75" jazzbox). 

 

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Audun skrev:

Jeg har vel nevnt det før, men jeg bruker 10-46 på alt bortsett fra min Grecobird, der 11-52 er nødvendig for å holde halsen rett. Må innrømme at det er latskap og økonomiske hensyn som spiller inn.

What he said!

Spilt på gitarer fra 24" til 25,5" skala, og funket fjell med 10-46 på alle sammen. Kombinert med 12-54 på samtlige kassegitarer så er det veldig behagelig å bare ha et lager av to ulike strengetyper (akkustiske og elektriske) og alltid ha det man trenger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, OsamaFetLaden skrev:

"I don't like those light strings those .... use. I string my Byrdlands with a hefty .010-.0.44."

Guess who

Ted Nugent bruker 10-44 eller 46 i Eb tuning på en Byrdland (23.5"). 

 

I standard tuning bruker Nugent 9-42 på sin short scale Gibson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.