Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gal etter å selge og bygge


Rottenikken

Anbefalte innlegg

Er det riktig påstand at masseproduksjon = dårlig kvalitet? Jeg regner med at masseproduksjon av t.eks. gitarkropp foregår ved hjelp av CNC-maskinering. Generelt sett si vil all CNC-styrt fresing og boring skjer med minst like stor grad av nøyaktighet som om det var laget for hånd. Så det som etter mitt syn vil kunne skille en masseprodusert gitarkropp fra en håndbygget vil være utvalg og sammensetting av materialstykkene, lakkering og etterkontroll. Jeg vil anta at også Fender, Warmoth og andre anerkjente produsenter produserer sine volumprodukter på samme måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det riktig påstand at masseproduksjon = dårlig kvalitet? Jeg regner med at masseproduksjon av t.eks. gitarkropp foregår ved hjelp av CNC-maskinering. Generelt sett si vil all CNC-styrt fresing og boring skjer med minst like stor grad av nøyaktighet som om det var laget for hånd. Så det som etter mitt syn vil kunne skille en masseprodusert gitarkropp fra en håndbygget vil være utvalg og sammensetting av materialstykkene, lakkering og etterkontroll. Jeg vil anta at også Fender, Warmoth og andre anerkjente produsenter produserer sine volumprodukter på samme måte?

Jeg har jobbet i salg i mange år og når det kommer til pris i masseproduksjon er det tre ting som ofte stiger i forhold til hva man er villig til å betale.

1. Ettermarked/service - De som selger produkter opp i prisklassene vet at kundegruppen er kjøpesterk og ofte har store forventninger. Feil kan skje, problemer kan oppstå og i forhold til garanti og service er utsalgssteder som regel avhengig av samarbeidsvillige importører og produsenter.

2. Kvalitetskontroll, finish og oppsett, tette toleranser - dette trenger vel knapt noen videre forklaring. Viktigheten i å ha et øye for detaljer og vite hva du holder på med. De gode kan lage gull av gråstein mens de på andre siden av skalaen er fullt mulig å ha kanonmaterialer som ender opp som ubrukelig dritt.

3. Materialvalg.

Alt dette er veldig generelt og kunne sikkert vært langt bedre forklart av andre enn meg. Men du er inne på noe

Endret av djupnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det riktig påstand at masseproduksjon = dårlig kvalitet? Jeg regner med at masseproduksjon av t.eks. gitarkropp foregår ved hjelp av CNC-maskinering. Generelt sett si vil all CNC-styrt fresing og boring skjer med minst like stor grad av nøyaktighet som om det var laget for hånd.

Det er mer enn nøyaktig fresing som avgjør kvaliteten. Robotene er enda ikke gode nok til å tilpasse seg strukturen i treverk, og det kan ha store konsekvenser for styrke og resonans i instrumentet. Kanskje trestykket bør settes opp for fresing i 5-grader vinkel for å få det beste resultatet. Hvorvidt CNC-maskinene er under manuell kontroll eller opererer på egen hånd er nå den største forskjellen mellom håndlagde og masseproduserte instrumenter av tre. Selv mindre produsenter kjent for å lage instrumenter av høy kvalitet benytter CNC i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vært diskutert før og det ligger videoer på YT av endel fabrikker. Alt jeg har sett viser at billige kina etc gitarer blir frest for hånd alle andre seriøse produsenter bruker CNC med unntak av noen få bittesmå custom produsenter som ikke har en produksjon som forsvarer investeringen i en CNC maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Rottenikken: ikke prøv å selge squierkroppen som "Fenderkropp", for det er det ikke. Om du ikke vil nevne Squier, skriv Stratocasterkropp, men for å gjøre det enkelt, skriv: Kropp fra Squier Stratocaster Bullet, så vet folk hva de får.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Space her....den annonsen på Finn.no av Fender kropp er IKKE riktig og burde vært rapportert .

Det ER ikke en Fender . En skriver hva det er . Fender Japan- Mexico-USA , eller hvis det er en Squier laget i Kina / Indonesia el. lign. .

Du SKAL gi korrekt informasjon av det du selger . Ellers er det svindel .

En annen ting er hvorfor ikke kjøpe bedre kvalitet brukte deler ?

Jeg fikk nettopp tak i en fin brukt 90-talls Fender USA kropp for under tusenlappen .

Og bra brukte halser kan også kjøpes til grei pris innimellom .

Jeg har kjøpt bl.a. Japan Jackson halser tidlig 90-tall med lite slitasje som er meget bra , for under tusenlappen innimellom .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det riktig påstand at masseproduksjon = dårlig kvalitet? Jeg regner med at masseproduksjon av t.eks. gitarkropp foregår ved hjelp av CNC-maskinering. Generelt sett si vil all CNC-styrt fresing og boring skjer med minst like stor grad av nøyaktighet som om det var laget for hånd. Så det som etter mitt syn vil kunne skille en masseprodusert gitarkropp fra en håndbygget vil være utvalg og sammensetting av materialstykkene, lakkering og etterkontroll. Jeg vil anta at også Fender, Warmoth og andre anerkjente produsenter produserer sine volumprodukter på samme måte?

Er det riktig påstand at masseproduksjon = dårlig kvalitet? Jeg regner med at masseproduksjon av t.eks. gitarkropp foregår ved hjelp av CNC-maskinering. Generelt sett si vil all CNC-styrt fresing og boring skjer med minst like stor grad av nøyaktighet som om det var laget for hånd. Så det som etter mitt syn vil kunne skille en masseprodusert gitarkropp fra en håndbygget vil være utvalg og sammensetting av materialstykkene, lakkering og etterkontroll. Jeg vil anta at også Fender, Warmoth og andre anerkjente produsenter produserer sine volumprodukter på samme måte?

Riktig det du sier der om presisjon på CNC maskin. Du vet ikke hvor nøyaktig en CNC maskin kan være men de måler i mikrometer, ikke millimeter. Broren min har jobbet mange år med datastyrte CNC. Jeg skulle gjærne sett en gitarmaker som måler etter mikrometer.

Masseproduksjon = dårlig kvalitet sier du? Selv Fender i USA bruker CNC. Da sier det jeg vel selv. Sammensetning og utvikling har mer å si. Et eksempel. Tenk på Toyota. Det produseres millioner av de og man kan kjøre dem 700000km. Ingenting er mer nøyaktig enn CNC og også NØYAKTIGHETSGRADEN på computeren som styrer. Hastighet på CNC maskinen, hvor fort den arbeider har også litt å si kombinert med treverk. Så hvis alle innstillinger er riktig på en CNC maskin så skal den være mye mer nøyaktig enn en gitarmaker.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Rottenikken: ikke prøv å selge squierkroppen som "Fenderkropp", for det er det ikke. Om du ikke vil nevne Squier, skriv Stratocasterkropp, men for å gjøre det enkelt, skriv: Kropp fra Squier Stratocaster Bullet, så vet folk hva de får.

Men der står Squire Fender på halsen. Er ikke Squire den billigste serien i ekte Fender?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig det du sier der om presisjon på CNC maskin. Du vet ikke hvor nøyaktig en CNC maskin kan være men de måler i mikrometer, ikke millimeter. Broren min har jobbet mange år med datastyrte CNC. Jeg skulle gjærne sett en gitarmaker som måler etter mikrometer.

Masseproduksjon = dårlig kvalitet sier du? Selv Fender i USA bruker CNC. Da sier det jeg vel selv. Sammensetning og utvikling har mer å si. Et eksempel. Tenk på Toyota. Det produseres millioner av de og man kan kjøre dem 700000km. Ingenting er mer nøyaktig enn CNC og også NØYAKTIGHETSGRADEN på computeren som styrer. Hastighet på CNC maskinen, hvor fort den arbeider har også litt å si kombinert med treverk. Så hvis alle innstillinger er riktig på en CNC maskin så skal den være mye mer nøyaktig enn en gitarmaker.

Hvorfor disser du gitarmakere som om de ikke er like nøyaktig med CNC i sitt håndverk? Basert på egne erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor disser du gitarmakere som om de ikke er like nøyaktig med CNC i sitt håndverk? Basert på egne erfaringer?

Hvis en gitarmaker bruker en CNC så blir det selvfølgelig like nøyaktig men hvis han måler kroppen med milligmeter. Det jeg mener er at hvis man kan frese ut beregnet på MIKROmeter i stedet for MILLImeter...

Men jeg vet ikke om en gitarmaker har CNC. Har han så han kan måle mikrometer og frese etter det så blir en gitarmaker det samme.

Jeg vil også si. Jeg vet ikke hvordan en gitarmaker jobber og om han har CNC.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.