Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gal etter å selge og bygge


Rottenikken

Anbefalte innlegg

Den lyden man får ut fra en gitar, hvis vi tar vekk ferdighetene til utøveren, er en ganske lang kjede. Jeg skal ikke kaste bort tiden til de som leser dette med å lage et tenkt eksempel, men bare nevne at pickuper er kun en del av denne kjeden. Derfor er det oppunder umulig å si noe om hvor mye et pickupbytte vil forandre lyden. Videre er det jo slik at det ikke finnes noen definisjon på hva som er "god lyd", og hvorvidt en lyd som er litt annerledes er bedre eller dårligere.

Slik sett blir det ikke så enkelt å lage noen form for rangering av dette.

Vi snakker her om deler som er laget for å låte greit nok, eller i den andre enden av skalaen veldig bra, og ikke deler som er laget for å være så billige som mulig. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puttet en texas special i mid-posisjon på min japan strat. Resultatet ble ikke en vanvittig stor forandring, etter min mening. Forskjellen ble større da jeg byttet ut originalelektronikken med et RS-kit.

Hvor får man kjøpt rs kit. Det vil jeg ha

Er de forresten et ferdig loddet kit man bare monterer?

Et personlig spørsmål til deg. Du har Texas Specials og RS kit. Er det å anbefale som en sammensetning?

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det følger med et koblingsskjema, så hvis du er happy med å lodde gitarelektronikk burde det gå greit. Er vel egentlig bare potmetre og kapitatorer(?) som gjør at du får en finere diskant når du ruller av på volumpoten - det var basicly min erfaring da jeg fikk det satt inn i straten min. Noen synes kanskje gitaren blir litt ice-picky når man ruller av volum, men smak og behag...

Edit: du taper ikke diskant når du ruller av på volumet blir vel mer korrekt å si..

Endret av Erkny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RS-kit koster mer enn det smaker, om ikke alt er 100% fra før.

Du kommer langt ved å kjøpe CTS-potmetre selv, og til en mye lavere pris.

Jeg har Texas specials i hals og midtposisjon på Greco Straten. Synes de låter bra! (men har lite sammenligningsgrunnlag).

Her er forresten en kul link: http://www.guitar-bass.net/features/25-strat-tips/

En del ting å teste ut der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det var forskjell, men nå skal det sies at den elektronikken som var originalt i min MIJ-strat var skikkelig kjip. Så hvis du har grei elektronikk fra før, så vet jeg ikke hvor stor oppgraderingen vil være.

Nå byttet jeg riktig nok også ut de originale Gibson-pot'ene i Junioren min ut med CTS-pots også, og mener jeg fikk litt mer spark i lyden der også.

Uansett blir dette bare mye synsing. Jeg var i begge tilfellene nødt til å bytte ut elektronikken i begge disse gitarene, pga at de haltet begge to, så det er veldig vanskelig å si om du vil merke/føle en forskjell om du gjør det samme.

Endret av MartheyG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan få ferdig lodda kit fra RS, men om vintagegitar har det inne, er jeg ikke sikker på. Som Castor sier, må man uansett lodde på pickups og jackutgang. Også pickupvender om man ikke bestiller med det. Koblingsskjemaene fra RS er veldig greie, så å lodde selv, er ikke en veldig stor jobb. (om man ikke snakker ES-type gitar uten lokk bak.... Jeg har gjort det.... :wacko: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leverte likegodt hele greia inn til en gitarmaker, og fikk byttet både pickups og elektronikk. I tillegg fikk jeg han til å montere en mini-switch på den kapitatoren som gjør at man ikke taper diskant når man regulerer på volumkontrollen. Som tidligere nevnt synes jeg gitaren kan bli litt ice-picky, så det er nå en måte å kunne variere litt. For øvrig var det en Mexico standard strat jeg fikk gjort disse endringene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har montert et par RS- kit, og tar sjansen på å mene noe, selv om jeg føler litt på at det er på noe sviktende grunnlag.

RS- kit er ikke noe "magi for lyden", men en liten justering. Skal man ha noe nytte/glede av de relativt dyre delene, bør resten av rekka av elementer som spiller inn være fintunede fra før. Har man defekte poter, råd og lyst, så for all del, men i motsetning til hva man kan lese enkelte steder, så er det en liten justering av lyden. Det at det er kvalitetsdeler, og litt annerledes, er jo en bonus, men spiller man (for å overdrive litt) med to år gamle strenger på en rimelig gitar inn i en billig transistorforsterker, er det ikke noe det er så smart å bruke penger på. Mener jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.