Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gal etter å selge og bygge


Rottenikken

Anbefalte innlegg

Jeg har montert et par RS- kit, og tar sjansen på å mene noe, selv om jeg føler litt på at det er på noe sviktende grunnlag.

RS- kit er ikke noe "magi for lyden", men en liten justering. Skal man ha noe nytte/glede av de relativt dyre delene, bør resten av rekka av elementer som spiller inn være fintunede fra før. Har man defekte poter, råd og lyst, så for all del, men i motsetning til hva man kan lese enkelte steder, så er det en liten justering av lyden. Det at det er kvalitetsdeler, og litt annerledes, er jo en bonus, men spiller man (for å overdrive litt) med to år gamle strenger på en rimelig gitar inn i en billig transistorforsterker, er det ikke noe det er så smart å bruke penger på. Mener jeg.

Det er et godt poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det var forskjell, men nå skal det sies at den elektronikken som var originalt i min MIJ-strat var skikkelig kjip. Så hvis du har grei elektronikk fra før, så vet jeg ikke hvor stor oppgraderingen vil være.

Nå byttet jeg riktig nok også ut de originale Gibson-pot'ene i Junioren min ut med CTS-pots også, og mener jeg fikk litt mer spark i lyden der også.

Uansett blir dette bare mye synsing. Jeg var i begge tilfellene nødt til å bytte ut elektronikken i begge disse gitarene, pga at de haltet begge to, så det er veldig vanskelig å si om du vil merke/føle en forskjell om du gjør det samme.

Jeg har full size ferdigkoblet elektronikksett til 22$ og da sier det seg vel selv. De selger et ferdigkoblet sett med CTS til 50$ og bytter jeg ut venderen med en fra fendershop så holder vel det eller? Det hadde jeg likt å vite, evt annen anbefaling av potmetere.

Jeg har montert et par RS- kit, og tar sjansen på å mene noe, selv om jeg føler litt på at det er på noe sviktende grunnlag.

RS- kit er ikke noe "magi for lyden", men en liten justering. Skal man ha noe nytte/glede av de relativt dyre delene, bør resten av rekka av elementer som spiller inn være fintunede fra før. Har man defekte poter, råd og lyst, så for all del, men i motsetning til hva man kan lese enkelte steder, så er det en liten justering av lyden. Det at det er kvalitetsdeler, og litt annerledes, er jo en bonus, men spiller man (for å overdrive litt) med to år gamle strenger på en rimelig gitar inn i en billig transistorforsterker, er det ikke noe det er så smart å bruke penger på. Mener jeg.

Jeg har en forsterker til ca 100euro på 10watt. Jeg har aldri hatt noe bedre og lyden i min "Lego Strat" eller stratocaster som jeg kaller den er hinsides god. Det er vel et godt merke da, eller jeg har vært heldig med eksemplaret? Produsenten er Chord.

Det er et merke jeg på det sterkeste anbefale. Jeg han mye bedre lyd der enn jeg noengang har hatt i andre forsterkere. Og da regner jeg også med Yamaha. Chord heter merket. Det er lett å få tak i hvis man handler i Nederland som jeg gjør, for jeg bor jo der. Kanskje ukjent merke men du verden å de kan lage elgitarforsterker som jeg har.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med potmetre fra CTS og velger og jacktilkobling fra switchcraft er du godt på vei. Switchcraft er "bransjestandard". Gode produkter.

Om du vil høre forskjell ved å bytte ut. Tja. Du vil nok merke forskjell når du bruker tonekontrollene, men men bruker tone på noe annet enn full spiker uansett? :)

edit:

Ikke kjent med Chord, men tror du hadde fått deg en overraskelse om du testet en Vox AC15, eller Fender Blues Jr.

Endret av space
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "Legofender" med alt fra Fender, også kropp og hals, hardware og pickups som jeg setter sammen selv, er det riktig å kalle det for en Custom Stratocaster og ikke Custom Strat? Også juridisk? Mulig at spørsmålet har vært oppe men jeg husker ikke svaret så om det i alle fall kan repetere svaret?

Med potmetre fra CTS og velger og jacktilkobling fra switchcraft er du godt på vei. Switchcraft er "bransjestandard". Gode produkter.

Om du vil høre forskjell ved å bytte ut. Tja. Du vil nok merke forskjell når du bruker tonekontrollene, men men bruker tone på noe annet enn full spiker uansett? :)

edit:

Ikke kjent med Chord, men tror du hadde fått deg en overraskelse om du testet en Vox AC15, eller Fender Blues Jr.

Og prisen er deretter også? Men en ting vil jeg si. Min Chord danket i allefall min 6500kr Yamaha.

Jaa. Fender blues junior III ja. Billig den. 555 euro, hehe. Og det mener du at jeg som er uføretrygdet skal ha råd til når må ta kone på " avbetaling"? Du kan ikke sammenligne en gammel Skoda fra 80 tallet med en Rolls Royce. 100 mot 555Euro...Jeg tenkte på hva du får for pengene så hvis vi tar en Chord til 555euro, da...

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan man kalle en sammensatt Strat av utelukkende Fenderdeler, også kropp og hals?

Jeg skal bygge en kul Strat med Kent Armstrong distortion og ultra distortion. Det låter kult. Jeg bygde en gang en slik og det var kul lyd.

Tja, en Vox AC15 får en vel for 3500,- på bruktmarkedet. Det er ikke så ille.

Jeg vil si det er feil å bruke begrepet "Custom" i det hele tatt, da dette forbindes med store merkers Custom Shop,

Hva kan man kalle en sammensatt Strat av utelukkende Fenderdeler, også kropp og hals?

Jeg skal bygge en kul Strat med Kent Armstrong distortion og ultra distortion. Det låter kult. Jeg bygde en gang en slik og det var kul lyd.

Som dere sikkert har skjønt for lenge siden er jeg bare en beskjeden hobbybygger med lite kunnskap om tekniske ting. Men jeg har spilt i 15år, da.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hva som funker bra, men Partocaster/partsocaster er jo mye brukt.

En annen ide er å lage deg en egen logo på halsen og si det er en "Rottenikken Stratocaster". (Eller etternavnet ditt eller noe annet).

Forklaring på hvilke deler den er satt sammen av må du jo uansett gi.

Jeg mener at med en forsterker til 100 euro trenger du ikke tenke på å bytte potmetre eller mikrofoner.

Jeg ville ikke rørt en Chord til 555 euro, når jeg vet hva annet jeg kan finne til den prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hva som funker bra, men Partocaster/partsocaster er jo mye brukt.

En annen ide er å lage deg en egen logo på halsen og si det er en "Rottenikken Stratocaster". (Eller etternavnet ditt eller noe annet).

Forklaring på hvilke deler den er satt sammen av må du jo uansett gi.

Jeg mener at med en forsterker til 100 euro trenger du ikke tenke på å bytte potmetre eller mikrofoner.

Jeg ville ikke rørt en Chord til 555 euro, når jeg vet hva annet jeg kan finne til den prisen.

Det holder altså med Japan pickups? Jeg betalte 39 euro for dem brukt, men RS kit må jeg ha på grunn av gleden med mange timer med lodding. Jeg elsker lodding og strøm. Du skulle sett all elektronikken på modelljernbanen jeg hadde. Det var mange titalls timer med lodding. Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si det holder, men hobby er jo hobby også. Alltid moro å eksperimentere, men usikker på om det er verdt pengene.

Jeg sier heller: Spar til ny forsterker.

Eller kjøp en brukt POD HD av noe slag. Da kan du spille i hodetelefoner, koble den til forsterkeren du allerede har eller til stereoanlegget, om du har det.

Disse låter også ganske bra, og du får et hav av muligheter å leke med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er innlegget mitt tatt bort? Jeg spør jo om et råd. Jeg vil ha et tips om pickups HSH som låter greit. Altså en sammensetning av trepickups i HSH.

Forresten, har dere et forslag til en bra single coil mellom en Kent Armstrong distortion og en Kent Armstrong ultra distortion?

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager dette. Jeg var Trott of surrender litt.

Seamour Duncan Sh1n 59 i neck og i midten Fender Custom shop Custom 69 og om bridge Semour Duncan Sh1b 59. Da far jeg vel en bra vintage som ogsa ser bare toff it og later bra.

Endret av Rottenikken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye jeg ville vurdert før Rs kit. Det første er kanskje å ta en av de bedre gitarene du har, bestem deg for hvilken strengetykkelse du liker, og lever den til en god gitarmaker for et ordentlig oppsett (av hals, nut, bro, strengehøyde, intonasjon o.l.) og muligens lett båndslip avhengig av budsjett. Da har du ett instrument som gir deg bra spilleglede. Det er dessverre ingen skruing eller lodding involvert i prosessen for din del. De pengene jeg har brukt på oppsett er sannsynligvis de best anvendte utstyrskronene. En sur tungspillt gitar er sur og tungspillt uansett hva slags mikker og unobtainium du putter i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa du ikke tidig I traden at min selvbygde strat er den beste Jeg har hatt? Sa hvorfor kaste bort penger pa slikt da? Dessuten ville kona melter Meg det. Nar Jeg kan bygge en sa god gitar selv som Jeg har na ( bedre enn den Squire med Texas pickups og Sadler som Jeg fikk satt opp av proff) hvorfor kaste penger it I lufta med en forsterker til 100euro? Jeg er ute etter en 60talls hard rock gitar. (Det vi I dag kaller gammalrock)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.