Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

EMG Mark Knopfler mod, "nerdorama"


CastorFiber

Anbefalte innlegg

Jeg må bare innrømme at jeg kun har et helt rudimentært forhold til elektronikk, strøm og hva ting og tang gjør. For dagens "hvermannsen" kan jeg kanskje framstå som ekspert, men for de av dere som virkelig kan dette er jeg ikke engang som amatør å regne.

Nå skal det sies at jeg tross alt har en del praktisk kunnskap når det gjelder gitareletronikk, jeg vet forskjell på en motstand, en variabel motstand, jeg vet hva en kondensator/filter gjør med lyden i en gitar, og en del andre faktorer. Stort sett klarer jeg å se for meg hvordan ting kan kobles, og har kontroll på diverse passive koblingsmuligheter i en gitar. Nok om det.

I det siste har jeg jobbet hardt med å bygge om en gitar for Debris. Det har vært en saftig utfordring for meg, fordi delene ikke passer sammen, og også fordi jeg ikke helt skjønner hva som skjer. Derfor denne tråden, i håp om å kunne snylte litt på kunnskap hos de som kan mye mer enn meg.

Jeg har startet en tråd som snart er fullført her, så kanskje du kan lese den først:

http://forum.gitarnorge.no/topic/53462-suhr-paa-emg/

Så kan du kikke her: http://www.hugeracksinc.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=68495&hilit=knopfler+emg+bruno

Så til saken- for meg ser dette ut i veldig stor grad som en "treble bleed", fordi man legger inn en kondis (filter), Og en motstand ( som trengs for å få kondensatoren til å gjøre noe, eg fjerne frekvenser), og så blir det en forskjell. For meg er det vanlig å "slippe ting" til jord, men her kobles jo enhetene i serie med hverandre, og så til kretsen. I serien, siden det ikke er en brutt krets, så blir de jo aktive.

Derfor- hva blir forskjell i virkemåte?

Tenker jeg feil? Er det noe (trolig) jeg ikke har skjønt, eller som mine store hull i elektronikkens verden ikke forteller meg?

Eksperter, vær snill å opplys meg!

Så langt, etter vanvittig mange timer har ejg fått skiten til å virke. Det som står igjen er å få vekk en lite lekker "smellelyd" når man betjener superswitchen. Har noen en kur for det, blir jeg glad for tips om det, også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjemaet på HRI sier egentlig lite uten at man vet hva resten av kretsen består av (inkludert den eksakte funksjonen til bryteren).

Men, en motstand og en kondensator i serie utgjør et høypassfilter: lave frekvenser dempes mer enn høye frekvenser (likestrøm, eller 0Hz, vil sperres helt, mens veldig høye frekvenser slipper nesten uhindret gjennom).

Det er nettopp et slikt RC høypassfilter som brukes i tonekontrollen i en gitar. I det tilfellet ledes den (i hovedsak) høyfrekvente energien til jord ("slippe ting" til jord, som du sier), eller m.a.o. blir den "brent av" til jord ("brent av" er ganske betegnende fordi energien blir til varme i motstanden). Således blir resultatet en lavpass respons for resten av signalet som går til forsterkeren, siden det har blit "robbet" for høyfrekvent energi.

Hvis en slik RC krets derimot sitter i serie mellom pickup og utgang, vil all energien som passerer ledes til forsterkeren som nå får et signal hvor bassen er mer dempet enn diskanten. I praksis får vi en "bass-cut" krets.

Senterfrekvensen til en RC serie krets, også kalt hjørnefrekvensen, som er den frekvensen hvor halve energien er borte, finnes ved:

Fc = 1 / (2 * PI * R * C)

For de verdiene av R og C som er oppgitt i HRI tråden, henholdsvis 22k Ohm og 33nF, blir dette:

Fc = 1 / (2 * PI * 22000 * 0.000000033) = 219Hz

Resultatet er at ved 219Hz er signalet dempet med 3 decibel (for denne RC kretsen isolert sett). Denne enkle kretsen er et s.k. 1. ordens filter, så kurven er veldig slakk og gjør at ved 80Hz (lav E streng) er det fremdeles bra med energi, men da med mer demping enn ved 219Hz. Dette høres sånn ca. rimelig ut for å lage en lysere tone - regner med at det er poenget her.

Med høyde for at jeg tar dette fra hodet og en antagelse fra svært vag info på HRI, her er relevante skjemaer med litt forklaring, inkludert "treble bleed":

C  = kondensatorR  = fast motstandVR = variabel motstand, eller potensiometerTonekontroll og volum:  * Tonkontrollen fungerer ved at høyfrekvent energi ledes til jord gennom VR1 og C1.  * Utgangsignalet plukkes opp i VR2 somer koblet som en spenningsdeler.  +--Pickup----+--------------------+   |            |                    |  |        VR1 #    C1          VR2 #   |            #<--||--+            #<-------o utgang  |            #       |            #  |                    |            |  +--------------------+- jord -----+--------oKnopfler mod + tonekontroll og volum : * RK og CK (K for Knopfler :-)) utgjør et høypassfilter som demper bass og slipper gjennom diskant.                RK  CK  +--Pickup----###--||---+--------------------+   |                      |                    |  |                  VR1 #    C1          VR2 #   |                      #<--||--+            #<-------o utgang  |                      #       |            #            |                              |            |  +------------------------------+- jord -----+--------oTonekontroll og volum med "treble bleed":  * C2 utgjør et høypassfilter som kompenserer for tapt diskant (i tonekontrollen) på lavt volum.    I mange treble bleed kretser bruker man en motstand i parallel med C2,    som gjør at kurven til VR2 vil modifiseres, og C2 og den parallele motstanden    vil også til sammen gi en frekvensavhengig kurve for volumkontrollen.                                        C2  +--Pickup----+--------------------+--||--+   |            |                    |      |  |        VR1 #    C1          VR2 #      |  |            #<--||--+            #<-----+-o utgang  |            #       |            #  |                    |            |  +--------------------+- jord -----+--------o
P.S.1 : "Smellelyd" kan kanskje komme av at EMG elektronikken er følsom, evt. i kombinasjon med bryter med make-before-break hvor det skulle være break-before-make eller omvendt, eller veeeeldig (abnormalt!) høy kapasitet i bryteren, eller noe helt annet...

P.S.2 : Bruk av code-tags resulter i litt rare farger på ting... syntax colouring på gang?

P.S.3 : Håper dette har høy nok "nerdorama" faktor :P

Endret av DrJustice
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg klarer å tyde alle de strekene til Justis over her på telefon, vil du vel kunne lage et filter som går parallelt med nulljord som fases inn/ut med pot selv uten å brenne av signal til sann jord? I den tiden jeg brukte EMG var det ikke solderless, og det fulgte en drøss med koblingsskjema med. I teorien er det jo ingen forskjell på nulljord og sann jord, da det kun er + som forsterkes. Aktive mikker er jo bare svake svake mikker og som således trenger en elektrisk drevet krets for å booste signalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare en veldig enkel EQ krets for å roe ned Humbuckern litt så ikke den "overpower'rer" mid single coilen?

Når det gjelder sånn ting fra Suhr er min erfaring generelt at det bare er å hive det i for det funker stort sett.......

KE - ikke helt. På mk mod sitter kretsen inn på andre "lug" på superswitchen og er da kun aktiv når man er i posisjon 2 - bridge + mid og påvirker bare signalet fra bridge 85'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av problemet her har jo vært at det er EMGs "solderless" deler som har vært benyttet. Det har komplisert det hele en god del.

Tusen takk for svarene, nå ble jeg veldig mye klokere. Skal forsøke å gi switchen en dusj med kontaktspray, synes det er litt merkelig at det skal være støy i en helt ny switch, men slik er det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av problemet her har jo vært at det er EMGs "solderless" deler som har vært benyttet. Det har komplisert det hele en god del.

Hadde tvert rivd bort alt det solderless greiene men det er meg..................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippe kontaktene og lodde rett på superswitchen? Nå er jeg generelt glad i lodding og ser ikke helt fordelen med solderless annet enn at det er enkelt for folk som ikke kan lodde.......... bedre? I thinks not.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg gjort det, ville kun en av de fantastiske kablene til EMG blitt lange nok. Klart jeg kunne ha loddet nye kabler på pickupene også, men i og med jeg ikke var bombesikker på at jeg fikk til dette, hadde jeg liten lyst til å gjøre det. EMG vet å ta seg betalt for de silikonkablene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å har je stelt i stænn nå a? :)

Må si jeg er imponert over tålmodigheten og pågangsmotet tl Castor Fiber!

Jeg vet ganske nøyaktig null om gitarelektronikk i praksis.

Men har skjønt at de loddefrie greiene til EMG er en duste-ide og at ting bør loddes ordentlig ( bare se hvor mange som har fått problemet med George L kablene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Hejsan!
Jag har tänkt låta en luthier bygga en Pensa Suhr MK1 replica.
Jag kan ingenting om de tekniska detaljerna rörande elektroniken.
Lödningarna, ledningarna etc.
Det rör sig alltså om EMG 85/sa/sa där man i den 4:e positionen på switchen, kombinerar Humbuckern(bridge) och sa(middle).
Sen har gitarren:
1 master volume
-1 Tone Knob with Push-Pull EMG SPC Function
 master tone with switchable pull-out SPC "presence control" mid-boost circuit.
(Push / pull pot)
-Booster engaged by push-pull tone pot

Finns det någon som har eller kan tipsa om skjemaer/ritningar rörande detta.
Det skulle uppskattas enormt mycket.

Här är den info jag lyckats hitta(på engelska dock):

"We used a special technique .
A combination of a capacitator and resistor, to simulate a split coil on the bridge Humbucker, when it's switched to position 4 (bridge and middle pick-up) on the pic

John Suhr says:
-.033 and 22K I'm pretty sure were the values, the 22K reduces volume the .033 takes out some bass to make it more compatible with the single coils. A Mega 4pole 5Way makes it easy to wire
(
It's 22k and 33n cap in series ...you need a super switch with 4 poles to do this)


schematic of the modification Suhr did for Knopfler in his Pensa Suhr MK1 with the 85/SA/SA.
 Suhr wired a cap and resistor in the 4 pole 5way switch, 22k resistor/.033uf capacitor.

I added the EMG SPC on the push pull pot, EMG SA, SA, 85, I also put a circuit in there to try and balance out the Bridge middle combo

1 master volume
-1 Tone Knob with Push-Pull EMG SPC Function
 master tone with switchable pull-out SPC "presence control" mid-boost circuit.
(Push / pull pot)
-Booster engaged by push-pull tone pot

Knopfler neve used and split modes on EMG's
 He used an SA SA and 85 with a fatboost (SPC) that I removed and installed on to a push pull pot, when you kick it on it was full bore. I also added a resistor and capacitor so that in the Bridge/Middle position bass and level are cut out from the Bridge pickup so it balances better

Denna information säger inte mig som helt okunnig någonting.
Finns det hjälp att få?

Mvh/Thomas

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt kontaktet av Kallimero777 med noen spørsmål, bl.a. ang. knopfler mod skjemaet. Dessverre funker ikke code tags på forumet lenger og tidligere innlagte code seksjoner mangler nå linjeskift. Tenkte å redigere postingen min ovenfor, men det finner jeg ikke ut hvordan man kan fjøre. Har strevd masse med å legge in en code seksjon her, men det er kul umulig å få det riktig. Noe for Admins å titte på der?

OK, har gitt opp å legge in ASCII skjema, så jeg legger det ved som en tekstfil - åpnes i en plain tekst editor, bruk en fixed-ptch font, f.eks. Courier.

skjema.txt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.