Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Debris ba meg om å sette inn en såkalt Mark Knopfler- mod inn i den EMG- utstyrte Suhren sin, og jeg var dum nok til å si ja. Først, etter masse tenking og fikling, fant jeg ut at det var "mission impossible", men etter at jeg fikk med meg at han kunne klare seg med master tone, mener jeg at dette skal være mulig likevel. Det er en lang vei å gå. Dette har tatt masse tid og tankearbeid. Forklaring følger

EMG må være pickupenes svar på Apple. Flott og feiende fint, men med en gang man skal fikle, så blir problemene oppunder uoverkommelige. De har fine koblingsskjemaer på sidene sine, men det står ingenting om hvordan ting virker, det vises bare hvordan man "kan enkelt koble sammen uten å lodde". Det er jo vel og bra, men ikke forsøk å gjøre noe som EMG ikke har lagt opp til.
Det å lodde er ikke så komplisert, så jeg skjønner rett og slett ikke hensikten med det "plug and play og ta sjansen på at det knitrer og skraper om en stund"- opplegget de har lagt seg på. På plugger kommer det til oksygen med tilhørende oksydasjon, det gjør det ikke inne i en god varmlodding.

Slik ser godsakene ut før undertegnede fikler startet opp

2014316_DSC_1093.jpg

Nok om det. For å få til denne sagnomsuste moden, der man altså setter inn en passiv krets i gitaren, som påvirker lyden når man har switchen i posisjon 4, trenger man en superswich. Det er ikke mindre enn fire komplette brytere i ett, og her er et bilde som viser hvordan det som skal ut og det som skal inn ser ut.

2014316_DSC_1094.jpg

Som dere ser, er dette ikke videre kompatibelt. Nå kunne jeg sikkert klipt i vei og loddet, men det er noen problemer med det. For det første er ledningene akkurat lange nok, ikke noe å gå på, og for det andre er det ikke noen jordingspunkter å ta av. Det vli si at det ikke lar seg gjøre uten å forlenge ledningene, og det blir et kliss og klin og et mulig opphav til feil av en annen verden. Derfor må jeg velge en annen løsning. Som ikke nødvendigvis virker. EMG er erfaringsmessig veldig kilne på kreative loddinger og egne løsninger, så det er mulig dette blir et helvete av støy og jordbrum, så det er greit å kunne reversere det hele.

Etter å ha tenkt en god stund, fant jeg ut at jeg hadde et gammelt PCkabinett stående som ikke hadde fått være med dynga, samt diverse PC- koblinger. Jeg kaster aldri noe før jeg må. Derfor ser det ut som en blanding av søppeldynge og skrothandel hjemme hos meg. Dette kan brukes.

2014316_DSC_1095.jpg

Ellers fant jeg fram en boks med binders. Det er fine saker. Her ser dere hvordan jeg har laget et jordpunkt, og et plusspunkt for strøm.

2014316_DSC_1100.jpg

Så gjelder det å snurpe alt i hop. Pluss- siden på gitaren, og strøm er på plass, nå gjelder det å fikse jordsiden. Jeg har hatt denne gitaren i mange uker, og det er på tide å bli ferdig. Får håpe det fungerer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Og slik ble det seende ut før jeg gjemte pluss-og minusloddepunktene litt bedre.
Visste dere forresten at EMG- pickups kan lide av dårlig jording, men ikke støye i det hele tatt før man bruker switchen i gitaren? Ikke jeg heller, før nå.

201445_DSC_1103.jpg

I det hele tatt, alt som kunne ha gått galt, har gått galt i løpet av denne jobben. Grunnen er dels formen min, dels inkompetanse, dels at det ikke er meningen at man skal skifte ut komponenter/modde til noe som EMG ikke har tenkt ut. Takk til en veldig tålmodig Debris. Heretter blir det klin kramp umulig å høre forskjell på han og Mark.

Oppturen er at det låter slik det skal. Whee!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.