Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Laptop med firewire? Annet portabelt flersporsopptaksutstyr?


nepse

Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt meg ny mikser, en Allen & Heath Zed R16 med Firewire.

Jeg skal bruke den i hovedsak hjemme med stasjonære pcen.

Men tenkte å ta den med til øvingslokalet i blant å spille inn noe med bandet.

Så lurte på om jeg kunne få noen tips her ift hvordan eller hva jeg kan ta opp maks 16 spor på i øvingslokalet.

Sliter med å finne laptops med firewire. Og hadde egentlig vært fint å brukt noe annet en pc.

Det er kun for å ta opp, så kan jeg heller overføre filene til pcen hjemme når jeg skal mikse.

Noen gode ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaa ... Firewire er vel på vei ut sån sakte men sikkert ....

Skall du bruke miksern på øvingslokalet så er det vel en laptop som er tingen ...

Jag hadde i så fall kjøpt på Elkjøp eller tilsv. sjappe med 30 dagers "no questions asked" åpent kjøp !

Vet ikke hvordan det er i dag, men jag husker det var en del krøll med noen FW chipset mot noen lydkort o.s.v ....

Men siden det kun er snakk om 'i blant' så kan du jo vurdere å ta med deg den stasjonære PC:en då ni skall ta opp ... Tar jo ikke lange tiden å rigge opp, og så kan du i stedet bruke pengene på noe ant ... f.eks en gitar eller noe ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt sykt :blink:

Det eneste portable man kan ta opp på er en laptop, som i utgangspunktet ikke er lagd for å ta opp musikk.

Problemer:

-For det første finne en laptop med firewire

-For det andre finne ut hvordan chipset det er (Texas instruments er det eneste som er stabilt), men chipset står jo aldri nevnt i specs

-Tidkrevende(boote pcen, starte programmer osv...)

-Pops and clicks (ustabilt)

-Viftestøy

-Skjerm er jo forsåvidt unødvendig når man skal ta opp lyd (ihverfall i en mobil situasjon, holder jo med metere)

Så det jeg undres over er at siden man kan ta opp 16 spor via firewire på en stasjonær pc, og man kan ta opp 16 spor via firewire på en laptop

Hvorfor finns det ikke da en enhet på størrelse med en laptop som KUN er lagd for å ta opp lyd via firewire eller usb? Jeg klarer ikke helt å se de tekniske begrensningene her. Noen som skjønner seg på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Macbook pro er en mulighet.

HELT nødvendig er vel å overdrive litt. Det som er viktig er jo å sørge for at signalet ikke klipper, derfor det finns visuelle metere på opptaksenheter.

De lagde vel musikk før pcen blei et kommersielt produkt også.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor finns det ikke da en enhet på størrelse med en laptop som KUN er lagd for å ta opp lyd via firewire eller usb? Jeg klarer ikke helt å se de tekniske begrensningene her. Noen som skjønner seg på dette?

Må det vare firewire eller usb ?

Den miksern din har vel ADAT ? ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja , den har adat. Men selve lydkort funksjonen ligger jo i firewire grensesnittet om man kan si det. .så om man kan få det til å funke som det skal ved å koble til en liten laptop. Så tenker jeg at det hadde vært mye enklere hvis man kunne lagd noe på samme størrelse som kun kunne være en dedikert flersporsopptaker. Istedenfor å styre med pc hele tida. Nå skal jo ikke jeg lage det, men etter jeg begynte å lete etter laptop med firewire og ti chipset som visstnok er det eneste som er stabilt så slo det meg at det jo helt meningsløst. Blir jo som å kjøpe en hel fotballbane hvis man bare trenger en ball. Jeg tar sannsynligvis feil, men jeg er veldig nysgjerrig på hvorfor det ikke er gjort noen forsøk på å lage en "firewire harddisk recorder" (tror det er et nytt ord :) ) Da slipper man i tillegg å koble opp alle direct outs på miksern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.