Gå til innhold

cantus

Medlem
  • Innholdsteller

    31
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nettsamfunnsomdømme

14 Good

Om cantus

  • Rang
    Nybegynner

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.cantusstudio.com

Profile Information

  • Kjønn
    Mann
  • Bosted
    Oslo

Nylige profilbesøk

1 141 profilvisninger
  1. Vil bare si ifra at dette tilbudet utgår da jeg har funnet noen folk. Studioet kan likevel bookes for de som er interessert i opptak
  2. Hei. Har et relativt godt utstyr studio midt i Oslo sentrum, ved Rockefeller. Jeg ønsker å dele dette studio med andre som kunne tenke seg å drive med musikk, studioproduksjon osv. Grunnen er at jeg flytter ut av byen og vil kun bruke studioet sporadisk. Vi deler tid i en Google kalender, og det blir nok av tid å velge mellom. Her har man mulighet til å drive med musikk 24/7 og jobbe på noe av beste innen analogt og digitalt lydutstyr. Alt er satt opp til å være enkelt. Man får også full opplæring. Det er også forholdsvis rimelig leie. Her kan vi gjøre alt fra en deal for deg som kun ønsker å bruke studio litt til alt om du ønsker å overta hele studioet og kjøre din greie! Se gjerne flere bilder på cantusstudio.com. Ta kontakt med meg for en uforpliktende prat, så kan vi jo se om det er av interesse for deg. krisfol alfakrøll gmail dot com Tlf: 97156620
  3. Bare sjekk at du software for hardware (drivere etc.) fungerer med 64-bit, samt plugins. De fleste har klart å klargjøre programmene sine for 64-bit.
  4. Vet ikke hvor det er billigst å kjøpe men EZ Drummer er ganske bra ja Kan også anbefale Slate SSD4.
  5. Tester hjemme nå og får kun 4.7 (input) og 3,9 (output) ms latency på mitt Apogee Duet USB lydkort på mac vår jeg setter buffer size på 128 samples. Og 3,2/2,5 på 64 samples. Har endel lavere latency i studio hvor jeg har PCI -lydkort.
  6. I forbindelse med opplæring av ny assistent-tekniker, så tenker vi å gi bort 2 dager i Cantus Studio for halv pris. Altså 2 dager for prisen av 1. Vår nye assistent, Anders, har bachelor i lydteknik og har god erfaring med å spille inn, men for å lære seg å bruke oppsettet i Cantus bedre så er det en fordel om han jobber på egne prosjekter. Mer om studioet finner man på www.cantusstudio.no Er det av interesse så send meg gjerne en mail på krisfol (at) gmail (dot) com
  7. Basskutt på rundt 100 kan være greit, ofte låter det kult med litt bassøkning på rundt 150Hz, liten dipp på rundt 300Hz og økning på rundt 3-8kHz. Om det er litt for mye "ooomf" på gitaren, så kan det være at det kan hjelpe å også dra ned litt rundt 250Hz i tillegg til kutt på rundt 100. Men noen høypassfiltere er ganske slacke, så prøv gjerne en drøyere kutt 48dB per oktav eller noe. Eventuelt prøv å sett mikken litt lengre unna kabinettet neste gang for å unngå proximity effekt
  8. Om det er av interesse kan jeg skyte inn litt ekstra info som tekniker på plate. Trommer Enkelt innspilt med følgende signalgang på et Pearl MCX Trommesett med Sonor Skarp. Kick - Shure Beta 52 - Neve 1073 PreAmp - Great River Harrison EQ - Buzz Audio Kompressor Snare over - Josephson E22S - Heritage Audio JR73 (Neve 1073 clone) - SSL EQ - Distressor Snare Under - Shure SM57 - SSL PreAmp - SSL EQ - SSL Compressor Toms - CAD M179 - SSL PreAmp - SSL EQ OH's - Microtech Geffel UM70 - Chandler Limited TG2 - Maag EQ4 HiHat - Shure SM81 - API 502 PreAmp - Great River Harrison EQ Bass Fender P-Bass - Fender Bassman 100T - Ampeg 8x10 kabinett - AKG D12 vintage mikrofon - Neve 1073 PreAmp I tillegg ble det spilt inn et DI-signal som trolig ikke vil bli brukt, men er der for sikkerhet. Gitarer Gibson Les Paul Stander (ikke sant tufftufftuff?) til en AXE gjennom Marshall JCM900 kabinett 2x12". Vi prøvde også å bruke DI-utgangene på AXE men syns ikke det fungerte så bra, så det ble bare med kabinettet. På kabinettet brukte vi en Royer R121 mikrofon gjennom Neve 1073 PreAmp og Great River Harrison EQ for å adde litt topp da Royer mikken er litt "mørk". På gitar 2 så byttet vi AXE med en Marshall JCM800 fra 1985. Lyden på AXE og JCM800 er forholdsvis lik, men syns JCM800 låter litt mer "åpent", mens AXE låter noe trangere. Merker meg at AXE er litt rar på Palm-muted gitar og på lange toner som holdes. Palm-Muted spilling blir litt overkomprimert på AXE mens de lange tonene har en tendens til å vokse (øke i volum over tid) og ikke falle naturlig slik som JCM800. Men AXE fungerer overraskende bra må jeg si! Grunnen til at vi brukte JCM800 i tillegg var for å få litt forskjellig lyd på de 2 sidene (venstre og høyre side). Det ble litt trangt lydbilde når samme lyd ble brukt på begge sider. Er ganske fornøyd med gitarlyden, låter stort! Og tufftufftuff er flink og rask gitarist, 12 låter på halvannen dag. Rundt 30 spor ble lagt. Effektivt av bandet å spille inn soloer hjemme og ta med i studio. Vokal På vokal brukte vi en Neumann U87 gjennom Chandler TG2 PreAmp og Universal Audio 1176 kompressor.
  9. Bra studio, absolutt! Godt utstyr, sentralt i Oslo. Kvelertak spilte dog kun inn demoen sin der, ikke album, så vidt meg bekjent.
  10. Noen her som trenger et lydstudio eller lokale til å drive med musikk? Jeg åpner for muligheten til å dele studioet mitt med andre. Ta gjerne en titt på linken under og del videre om du kjenner noen som kan være interessert. http://www.cantusstudio.com/vil-du-bli-en-del-av-cantus-studio/
  11. Mener å ha forstått det slik at hvis man endrer på verket må man ha tillatelse fra opphavspersonen(e). Men lager man bare en cover, uten å endre tekst og melodi så er det greit. Men du må da betale til Tono ved opptrykk, salg osv. Hør med Tono, det ville jeg gjort.
  12. Er ikke så kjent med opphavsrett, men anbefaler å ta kontakt med TONO for å være sikker. Angående mixing så anbefaler jeg å leie inn noen som har erfaring med mixing. Ta gjerne kontakt med meg for tilbud og sjekk ut www.cantusstudio.com. Kan fikse mix og mastering. Hvis du ønsker å fikse selv så har jeg til tips at man ofte må bygge lydbildet rundt de lydene man har, så om trommelyden er allerede satt så kan det være vanskelig å gjøre store endringer. Ofte i slike programmer kan man sette en mix/balanse på trommesettet. Beste er om du kan eksportere trommene ut til enkelte filer (altså en for kick, en for skarp osv). Eventuelt bruk en multiband kompressor eller en EQ til å styre bass/diskant for å få litt kontroll. Jeg kan fikse mastering for deg, ganske rimelig (på budsjett), men anbefaler at man tar kontakt med et masteringshus. De tar ofte rundt 6-10.000 kr for et album.
  13. Det varierer på hvilke gitarer som er tatt med inn. Ofte er det standard Les Paul eller Precision Bass. Da skal jeg nok kjøpe inn noen tykkere strenger slik at jeg har dette i tilfelle det blir et problem seinere. Jeg har hørt noen kjøper strenger til 7-strengers gitarer og bruker 1-3 nederst og 5-7 øverst. Noen som har erfaring med dette?
  14. Hei. Til tider har jeg oppgave å spille inn band som kjører drop D, D-tuning og drop C. Felles for alle disse er at det stort sett altid blir surt. Krever ekstrem nøye tuning, god intonering og en spillestill som tar høyde for slappere strenger. Noen som har erfaringer med hvordan man optimaliserer gitaren sin eller bassen sin for slik tuning? Hvilke triks har man for å få best mulig stabilitet i tonen?
  15. Ville gått for en stormembran kondensator mikrofon om du skal gjøre kassegitar, klapping og vokal. Kan også fint brukes på gitaramper og mye annet og. F.eks. Røde NT1A er helt kurrant. Man får bredere bruksområder og ofte litt bedre lyd med en kondesator enn en dynamisk. EDIT: Leste ikke side 2, så da så jeg ikke at dette var svart på Jeg testet det samme dagen jeg gjorde denne sjekken. Kan se om jeg finner lydfilene. I prinsippet er det skarpere lyd on-axis og jo lengre unna jo mørkere. Etter min erfaring så virker det som at det går fra ytterste ledd og inn, når det gjelder hva som har størst påvirkning (tenker da ikke på kabler og småting i mellom): (Viktigst til minst viktig:) Musikeren, Instrumentet, Gitarampen (inkl. kabinett), mikrofon, preamp til mikrofon, lydkort/konverter.
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.