Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Misfornøyd med nytt USB lydkort. Alternativer?


Anbefalte innlegg

Skaffet meg i dag et Steinberg UR 22 USB lydkort. Lyden er veldig bra, men fortsatt veldig misfornøyd da jeg merker latency når jeg spiller. Har ca. 3 ms latency inn og 5 ms latency ut. kjører 44 khz og 256 buffer size i ASIO.

Jeg merker dette når jeg spiller veldig fort og det er utrolig plagsomt og forstyrrende. Det gjør også at jeg ikke klarer å spille så godt som jeg ellers klarer.

På mitt forrige lydkort som var M-audio audiophile 192 som er PCI, merket jeg ingen latency i 44 khz og 256 buffer. Eneste problemet med dette lydkortet er at det ikke støtter vanlig jack input så jeg måtte bruke en jack til mini jack overgang. Det er heller ikke beregnet på gitar, så alt dette dreper godlytten ørlite grann og kan gjøre den en smule syntetisk. Jeg kompenserte med div. vst pre-amps og andre "boosts", men det blir jo ikke helt det samme.

Så jeg er jeg på jakt etter et bra lydkort, helst PCI som har utrolig lav latency input / output slik mitt M-audio kort var.

Jeg har søkt utrolig mye på nettet, og ble jo anbefalt dette Steinberg UR 22 kortet, men for meg er det ubrukelig.

Noen som vet om et bra lydkort egnet for gitar opptak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men hvordan tar du opp? Hører du på outputen fra DAW'en via vst plugins? Hva slags DAW / software / hardware bruker du?

Kjører du 44 khz og hva slags buffer size? Får du noe info om hvor mye latency det er inn / ut her?

Googla kortet, ganske grei pris.

mvh Axe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. 5ms er jo i utgangspunktet ikke så mye..Jeg tror jeg får det samme med mitt gamle roland kort å merker ikke mye latency.Mer en godt nok til å spille med. (Spiller kanskje ikke fort nok :-) Må være noe annet i kjeden som skaper dette. Pc'en kanskje? Har du prøvd forskjellige drivere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyd beveger seg 33-34cm/ms (330-340m/s) avhengig av lufttrykk og fuktighet. 8-10ms tilsvarer dermed ikke stort mer enn normal avstand til en forsterker og bør ikke være noe stort problem om forsinkelsen er konstant. Bruk av tunge plugins i opptaksverktøyet vil forsinke ytterligere og gi plagsomme variasjoner. Generelt vil jeg derfor anbefale at man benytter lydkort med hardware-monitoring til opptak. Da unngår man forsinkelsen som oppstår ved å sende lyden gjennom DAW. En god DAW kompenserer videre for forsinkelsen inn og ut av systemet så man unngår forskyving av sporene ved overdubbing. Steinberg UR22 har hardware monitoring så alt du trenger å gjøre er å slå av monitoring på gitarsporet i opptaksprogrammet og skru opp direkte-signalet i lydkortet. Når montoring av et lydspor slås av er det bare signalet under opptak som ikke sendes ut. Ved avspilling kommer sporet med.

"The UR22 features latency-free hardware monitoring and an intuitive Mix knob that allows you to blend between the direct signal and the output of your host."

Problemet som gjenstår er forsinkelse om man forsøker å ta opp vha en amp-sim-plugin i DAW. Min erfaring er at dette sjelden blir bra om man ikke splitter input-signalet så man kan bruke en annen forsterker til monitoring mens man tar opp direkte-signalet fra gitaren.

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet som gjenstår er forsinkelse om man forsøker å ta opp vha en amp-sim-plugin i DAW. Min erfaring er at dette sjelden blir bra om man ikke splitter input-signalet så man kan bruke en annen forsterker til monitoring mens man tar opp direkte-signalet fra gitaren.

Enig i detta når det gjelder timing på ting som skal låte uber tight, har vurdert det samme. Forslag til åssen man splitter signalet? Jeg tenker kanskje det vil oppstå signaltap med feks en 1 til 2 jack splitter??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Kjøp Zoom Uac-2 (krever USB 3.0). Eller Arturia Audio Fuse (men den er dyrere og har muligens noe mer ustabile drivere skjønt diverse andre tilkoblingsmuligheter).

Steinberg UR22 er tilsynelatende et godt kjøp (1000kr for 192khz og endel software) men forsinkelsen er jo ikke stort bedre enn hva man finner på ti år gamle modeller...

Andre 3.0 alternativ er Tascam Us-20x20 (litt usikkert) og Presonus Studio 192.

Av disse virker Zoom å være det sikreste kjøp (under 3 ms for 2.500kr). Det er fullt mulig å trimme andre lydkort (også eldre modeller) ned i tilsvarende tider men vil tro at man har litt mer spillerom på de nyere 3.0 modellene som i praksis er tilsvarende Thunderbolt versjoner men med en litt annen plugg.

Man kan selvfølgelig kjøre direkte monitoring men det betyr i praksis at man nå lytte på sitt outboard gear og kun bruker PC som en opptaker (og da kan man strengt tatt ta opp på en ekstern field rekorder og importere sporet etterpå).

Det interessante med å skvise ned latency ved bruk av DAW plugins er f.eks å bruke midi-converter software (som f.eks Jam Origin) eller lytte med reverb fra en plugin (og ikke fra DSP).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.soundonsound.com/sos/jan05/articles/pcmusician.htm#7

Det kommer an på hvilken øvingssituasjon man et vant med. Vokalister blir satt ut av latency da stemmen normalt har kort rute fra munn til øre (eller mer korrekt fra klangboks til mottakerapparat, man hører ikke sin egen stemme kun via ytre øregang...). Noen gitarister er vant med lytting fra forsterkere som er plassert et stykke unna, andre er vant med umiddelbar respons enten fra akustisk gitar, en forsterker som er vinklet, nærmonitor, headset etc. Da blir 10ms i meste laget.

Problemet er jo ønske om å bruke DAW m/plugins eller andre programmer med litt delaytid. Latency i kort bør derav være så lav så mulig. Zoom er muligens det rimeligste alternativ som går raskt nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke DAW med plugins uten latency. Sorry. Kaskader du flere plugins tar det lenger tid. Det er først og fremst den prosesseringen som skaper latency.

Hvis du har forsøkt Rocksmith, så skjønner du hva jeg mener. Det er vel så bra det er fysisk mylig å få det.

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var poenget mitt. De fleste lydkort har en forsinkelse selv om du kun sender signalet tur/retur DAW uten prosessering.

I tillegg kommer forsinkelser fra andre programmer som kjører (CPU load) og fra load via plugins.

Totalt gjør dette at man knapt kan bruke programmer/effekter i sanntid uten forsinkelse med mindre man har proft utstyr (type RME).

Diskusjonen gjelder hvorvidt man faktisk kan bruke USB kort med prosessering uten irriterende forsinkelser (ja 10ms tilsvarer kun lyden av en gitarforsterker 3,3 meter unna... Men hvem står slik i et studio? :-).

Her en rapport fra 2012; http://www.dawbench.com/audio-int-lowlatency2.htm

Jeg lurer på om Zoom Uac-2 er rimeligste akseptable løsning men vil gjerne høre om andre muligheter (tror også at UR22 kan bli noe tregt).

Endret av skela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.