Web Analytics
Jump to content

Misfornøyd med nytt USB lydkort. Alternativer?


Axeman
 Share

Recommended Posts

Skaffet meg i dag et Steinberg UR 22 USB lydkort. Lyden er veldig bra, men fortsatt veldig misfornøyd da jeg merker latency når jeg spiller. Har ca. 3 ms latency inn og 5 ms latency ut. kjører 44 khz og 256 buffer size i ASIO.

Jeg merker dette når jeg spiller veldig fort og det er utrolig plagsomt og forstyrrende. Det gjør også at jeg ikke klarer å spille så godt som jeg ellers klarer.

På mitt forrige lydkort som var M-audio audiophile 192 som er PCI, merket jeg ingen latency i 44 khz og 256 buffer. Eneste problemet med dette lydkortet er at det ikke støtter vanlig jack input så jeg måtte bruke en jack til mini jack overgang. Det er heller ikke beregnet på gitar, så alt dette dreper godlytten ørlite grann og kan gjøre den en smule syntetisk. Jeg kompenserte med div. vst pre-amps og andre "boosts", men det blir jo ikke helt det samme.

Så jeg er jeg på jakt etter et bra lydkort, helst PCI som har utrolig lav latency input / output slik mitt M-audio kort var.

Jeg har søkt utrolig mye på nettet, og ble jo anbefalt dette Steinberg UR 22 kortet, men for meg er det ubrukelig.

Noen som vet om et bra lydkort egnet for gitar opptak?

Link to comment
Share on other sites

Ok, men hvordan tar du opp? Hører du på outputen fra DAW'en via vst plugins? Hva slags DAW / software / hardware bruker du?

Kjører du 44 khz og hva slags buffer size? Får du noe info om hvor mye latency det er inn / ut her?

Googla kortet, ganske grei pris.

mvh Axe

Link to comment
Share on other sites

Hm.. 5ms er jo i utgangspunktet ikke så mye..Jeg tror jeg får det samme med mitt gamle roland kort å merker ikke mye latency.Mer en godt nok til å spille med. (Spiller kanskje ikke fort nok :-) Må være noe annet i kjeden som skaper dette. Pc'en kanskje? Har du prøvd forskjellige drivere?

Link to comment
Share on other sites

Lyd beveger seg 33-34cm/ms (330-340m/s) avhengig av lufttrykk og fuktighet. 8-10ms tilsvarer dermed ikke stort mer enn normal avstand til en forsterker og bør ikke være noe stort problem om forsinkelsen er konstant. Bruk av tunge plugins i opptaksverktøyet vil forsinke ytterligere og gi plagsomme variasjoner. Generelt vil jeg derfor anbefale at man benytter lydkort med hardware-monitoring til opptak. Da unngår man forsinkelsen som oppstår ved å sende lyden gjennom DAW. En god DAW kompenserer videre for forsinkelsen inn og ut av systemet så man unngår forskyving av sporene ved overdubbing. Steinberg UR22 har hardware monitoring så alt du trenger å gjøre er å slå av monitoring på gitarsporet i opptaksprogrammet og skru opp direkte-signalet i lydkortet. Når montoring av et lydspor slås av er det bare signalet under opptak som ikke sendes ut. Ved avspilling kommer sporet med.

"The UR22 features latency-free hardware monitoring and an intuitive Mix knob that allows you to blend between the direct signal and the output of your host."

Problemet som gjenstår er forsinkelse om man forsøker å ta opp vha en amp-sim-plugin i DAW. Min erfaring er at dette sjelden blir bra om man ikke splitter input-signalet så man kan bruke en annen forsterker til monitoring mens man tar opp direkte-signalet fra gitaren.

Edited by PerH
Link to comment
Share on other sites

Problemet som gjenstår er forsinkelse om man forsøker å ta opp vha en amp-sim-plugin i DAW. Min erfaring er at dette sjelden blir bra om man ikke splitter input-signalet så man kan bruke en annen forsterker til monitoring mens man tar opp direkte-signalet fra gitaren.

Enig i detta når det gjelder timing på ting som skal låte uber tight, har vurdert det samme. Forslag til åssen man splitter signalet? Jeg tenker kanskje det vil oppstå signaltap med feks en 1 til 2 jack splitter??
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Kjøp Zoom Uac-2 (krever USB 3.0). Eller Arturia Audio Fuse (men den er dyrere og har muligens noe mer ustabile drivere skjønt diverse andre tilkoblingsmuligheter).

Steinberg UR22 er tilsynelatende et godt kjøp (1000kr for 192khz og endel software) men forsinkelsen er jo ikke stort bedre enn hva man finner på ti år gamle modeller...

Andre 3.0 alternativ er Tascam Us-20x20 (litt usikkert) og Presonus Studio 192.

Av disse virker Zoom å være det sikreste kjøp (under 3 ms for 2.500kr). Det er fullt mulig å trimme andre lydkort (også eldre modeller) ned i tilsvarende tider men vil tro at man har litt mer spillerom på de nyere 3.0 modellene som i praksis er tilsvarende Thunderbolt versjoner men med en litt annen plugg.

Man kan selvfølgelig kjøre direkte monitoring men det betyr i praksis at man nå lytte på sitt outboard gear og kun bruker PC som en opptaker (og da kan man strengt tatt ta opp på en ekstern field rekorder og importere sporet etterpå).

Det interessante med å skvise ned latency ved bruk av DAW plugins er f.eks å bruke midi-converter software (som f.eks Jam Origin) eller lytte med reverb fra en plugin (og ikke fra DSP).

Link to comment
Share on other sites

http://www.soundonsound.com/sos/jan05/articles/pcmusician.htm#7

Det kommer an på hvilken øvingssituasjon man et vant med. Vokalister blir satt ut av latency da stemmen normalt har kort rute fra munn til øre (eller mer korrekt fra klangboks til mottakerapparat, man hører ikke sin egen stemme kun via ytre øregang...). Noen gitarister er vant med lytting fra forsterkere som er plassert et stykke unna, andre er vant med umiddelbar respons enten fra akustisk gitar, en forsterker som er vinklet, nærmonitor, headset etc. Da blir 10ms i meste laget.

Problemet er jo ønske om å bruke DAW m/plugins eller andre programmer med litt delaytid. Latency i kort bør derav være så lav så mulig. Zoom er muligens det rimeligste alternativ som går raskt nok?

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ikke DAW med plugins uten latency. Sorry. Kaskader du flere plugins tar det lenger tid. Det er først og fremst den prosesseringen som skaper latency.

Hvis du har forsøkt Rocksmith, så skjønner du hva jeg mener. Det er vel så bra det er fysisk mylig å få det.

Edited by sarge
Link to comment
Share on other sites

Ja det var poenget mitt. De fleste lydkort har en forsinkelse selv om du kun sender signalet tur/retur DAW uten prosessering.

I tillegg kommer forsinkelser fra andre programmer som kjører (CPU load) og fra load via plugins.

Totalt gjør dette at man knapt kan bruke programmer/effekter i sanntid uten forsinkelse med mindre man har proft utstyr (type RME).

Diskusjonen gjelder hvorvidt man faktisk kan bruke USB kort med prosessering uten irriterende forsinkelser (ja 10ms tilsvarer kun lyden av en gitarforsterker 3,3 meter unna... Men hvem står slik i et studio? :-).

Her en rapport fra 2012; http://www.dawbench.com/audio-int-lowlatency2.htm

Jeg lurer på om Zoom Uac-2 er rimeligste akseptable løsning men vil gjerne høre om andre muligheter (tror også at UR22 kan bli noe tregt).

Edited by skela
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

  • Similar Content

    • By kongssund_
      Søkte litt rundt etter kule gitarer fra 80 tallet på nettet, var jo enormt mye snacks. La jo merke til at reklamen ofte var litt annerledes enn i dag.
      Kjører på med noen fine reklamer på diverse gitarmerker. Mye fine farger og former. Dagens reklame blir liksom litt....kjedelig.
       
      Har du noen klassikere, så sleng dem inn.




    • By Vallegitar
      Hei!
      Deler med dere et utdrag fra min eksamenskonsert i 2012. Det er et brutalt stykke for hendene men gøy for øret :)
      Sonata Giocosa betyr gøy eller munter sonate. Inspirert av flamenco og spansk folkemusikk. 
      Håper dere liker den!
      https://www.youtube.com/watch?v=HEu5D93DS-A
      Hilsen Thomas
    • By eikenotten
      Hei, jeg er dessverre ikke helt sikker på hvor eller hvem jeg kan spør om hjelp angående dette. Jeg vil gjerne prøve å finne ut noe mer om en gammel akustisk gitar. Foreldrene mine kjøpte et gammelt hus fra 1993, sammen med huset fulgte med en del gamle møbler og saker som den forrige eieren av huset ikke ville ha med seg, noe av det som ble lagt igjen var en gammel gitar som jeg og søsknene mine har lekt mye når vi vokste opp. Ifølge den tidligere eieren av huset gjenfortalt av mine foreldre så er gitaren muligens nærmere 100 år gammel, jeg har ikke noe som kan støtte den teorien dessverre men jeg kan legge ved bilder av gitaren.
      I en periode fra 2012 til 2017 har gitaren stått på utstilling på en kafe til utlån, en dag i 2016 var det en mann som drev med restaurering av samleobjekter som mente på at denne gitaren kan spores helt tilbake til slutten av 1800-tallet til så sent som starten av 1920-tallet. Han insisterte på at foreldrene mine burde finne ut mer om denne gitaren.
      Er det noen her som klarer å hjelpe meg med å spore gitarens opphav? Hvem man kontakter for å finne verdi på gitarer? Det eneste som står på gitaren er tallet seksten inni gitaren skrevet forhånd kanskje med en blyant. 



    • By Jegsann!
      Er det noen som vet hva det engelske ordet for "besifring" er? Chordal voicing? Takk.
    • By Brattanorski
      Hei og hopp! 

      Jeg tilbyr rimelig undervisning i el-gitar, hjemme hos meg i Dalbakkveien i Oslo. Ca 5min fra Godlia t-bane stopp.  Selv er jeg låtskriver og utøvende musiker, men også tidligere musikkstudent ved Staffeldts i Oslo. Jeg 26år og har spilt gitar siden barneskolen

      Metodikk:
      Jeg baserer mine kurs på hva eleven selv ønsker å oppnå. Hva er ditt mål?

      1. Er du viderekommen og ønsker å bli dreven på rask alternate picking så fokuserer vi på teknikk (da kan vi nerde og ha det gøy!)
      2. Er du nybegynner, så starter vi lett og jobber mot å kunne spille den musikken du selv hører på

      Jeg ønsker først og fremst at du skal lære å kjenne hva som definerer DEG som gitarist og hvordan DU låter. Det synes jeg er kjempe spennende. Da kan vi skreddersy et opplegg rettet mot dine mål og preferanser. Jeg er resultatorientert og tålmodig. Er blitt fortalt at jeg har gode pedagogiske egenskaper og kan forklare avanserte konsepter på en forståelig måte.

      Jeg tar foreløpig 200kr timen (45min).
      Send meg gjerne en melding så tar vi en prat.
      Bjørn.

      Her er en liten link så dere kan se hva jeg bruker mine dager på :)
  • Siste aktive tråder

    • David, størrelse betyr ingenting,......🙄 😁,
    • Jeg vil bruke dette gripbrettet hvis jeg får det til, så kan jeg spare det som jeg bestilte til et fremtidig prosjekt istedenfor. Etter binding er ferdig så skal jeg borre ut og lime inlays, også de små  på siden... artig når jeg klarer å la være med fuckups. Har tidligere brukt mye tid på å rette opp og korrigere for diverse feil  ,så langt alt vel på denne. Venter på deler fra gitarist.no, og etpar kjøp på finn. Edit: har veldig stor nytte av disse firkantede aluminiumsrørene, de er helt rette, har skarpe hjørner, veier lite . Jeg  bruker de til planering av treverk, til å frese beine kanter langs, og nå til å lime bindingen, jeg lot gripbrettet ligge litt innafor kanten sånn at bindingen blir liggende flush med underkanten av gripbrettet. Satt på en stripe maskeringstape for å ikke lime gripbrettet fast i aluminiumet. De klypene er også hendige til diverse ting. Liming f eks, istedenfor tvinger. 
    • Binding på gripbrett.
    • Kjøpes fra StewMac, limes med polyeuretan-lim. Jeg bruker Titebond sine lim til alt, trelim, superlim og poly
    • Photoshoot med dette beistet ved "Sverd i fjell", flott søndagsmorgen må jeg si... 🙂  
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.