Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Test av gitarmikrofoner - 13 mikrofoner i test


Anbefalte innlegg

Det er fordi at pga hetten har de ulike bruksområder regner jeg med. Det går an å synge i en 57 og det går an å mikke opp et kabinett eller en skarp med 58, men generelt sett gjør hetten det til at det er bedre å synge i en 58, og en får ikke fargingen av lyden fra hetten på en 57 slik at den er kanskje bittelitt bedre å bruke på andre lydkilder :)

I tillegg har de kommet med litt forskjellige modeller av 58, bl.a. med av/på knapp som kan være hendig for vokal men ikke nødvendig når den brukes til oppmikking av kabinett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig ubehagelig å synge i en SM57, rett og slett fordi man da klarer å komme så nærme elementet at volumet plutselig øker voldsomt. En sånn stor skumgummihette hjelper, men uten den er en SM57 en lite egnet vokalmikrofon, synes jeg, ikke på grunn av lyden, men pga bruksegenskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig ubehagelig å synge i en SM57, rett og slett fordi man da klarer å komme så nærme elementet at volumet plutselig øker voldsomt. En sånn stor skumgummihette hjelper, men uten den er en SM57 en lite egnet vokalmikrofon, synes jeg, ikke på grunn av lyden, men pga bruksegenskapene.

Enig i det. Motsatt sliter jeg med å se de store problemene, altså å bruke en SM58 (eller en annen dynamisk mikrofon som tåler kraftig signal) til å mikke opp forsterker. Det er ihvertfall en nyttig nødløsning når man står der uten SM57 av en eller annen grunn.

Ref også Shure's kundeservice:

http://shure.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/287/~/sm58-to-mike-my-guitar-amp%3F

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra video! Takk for det. Men det som er i interessant er jo hvordan de forskjellige mikkene sitter i miksen. Slett ikke sikkert at din favoritt gjør det best der..

This! De mest populære mikrofonene for gitar i både studio og live er jo de som låter "minst" av alle i denne videoen, e906 og SM57/58.

Så en sånn video er god for å høre direkte forskjell mellom mikker, men utover det sier det ikke så mye.

Er så mange andre faktorer som spiller inn for hvordan noe vil låte i en miks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg kan snike inn en fråga her.

Jeg vurderer å kjøpe en sm-sak, til opptak av litt kassegitar, klapping og annet småtteri. Burde jeg gå for 57 eller 58 og er disse å få tak i på bruktmarkedet?

Til opptak av akk gitar, klapping og andre ting vil nok en kondensatormikk være et mye bedre valg. 57/58 er dynamiske mikker, og er ikke så følsomme eller funker særlig bra på avstander over 10-30 cm på lydkilder med lavt volum. En kondensatormikk tar opp mye mer detaljer over hele frekvensområdet på mye lengre avstand selv på lavere volum. SM mikker funker bra når du synger rett inn i den, mikker opp gitarkabinetter, på skarptromme osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig ubehagelig å synge i en SM57, rett og slett fordi man da klarer å komme så nærme elementet at volumet plutselig øker voldsomt. En sånn stor skumgummihette hjelper, men uten den er en SM57 en lite egnet vokalmikrofon, synes jeg, ikke på grunn av lyden, men pga bruksegenskapene.

Det var mange som brukte 57 som sangmikk på 70 tallet. bla.a Sting. Til koring og slikt er den ikke egnet nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg kan snike inn en fråga her.

Jeg vurderer å kjøpe en sm-sak, til opptak av litt kassegitar, klapping og annet småtteri. Burde jeg gå for 57 eller 58 og er disse å få tak i på bruktmarkedet?

Ville gått for en stormembran kondensator mikrofon om du skal gjøre kassegitar, klapping og vokal. Kan også fint brukes på gitaramper og mye annet og. F.eks. Røde NT1A er helt kurrant. Man får bredere bruksområder og ofte litt bedre lyd med en kondesator enn en dynamisk.

EDIT: Leste ikke side 2, så da så jeg ikke at dette var svart på :P

Det kunne også vært moro å hørt en lignende video hvor man velger ut 2-3 mikrofoner og varierer plasseringen (on-axis, off-axis, nært og litt lenger unna)

Jeg testet det samme dagen jeg gjorde denne sjekken. Kan se om jeg finner lydfilene. I prinsippet er det skarpere lyd on-axis og jo lengre unna jo mørkere.

Det som påvirker lyd mest er høyttalerelementer og kabinetter, rommet man spiller i og i dette tilfellet mikrofonene.

Etter min erfaring så virker det som at det går fra ytterste ledd og inn, når det gjelder hva som har størst påvirkning (tenker da ikke på kabler og småting i mellom):

(Viktigst til minst viktig:)

Musikeren, Instrumentet, Gitarampen (inkl. kabinett), mikrofon, preamp til mikrofon, lydkort/konverter.

Endret av cantus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.