Web Analytics
Gå til innhold
cantus

Test av gitarmikrofoner - 13 mikrofoner i test

Anbefalte innlegg

Det er fordi at pga hetten har de ulike bruksområder regner jeg med. Det går an å synge i en 57 og det går an å mikke opp et kabinett eller en skarp med 58, men generelt sett gjør hetten det til at det er bedre å synge i en 58, og en får ikke fargingen av lyden fra hetten på en 57 slik at den er kanskje bittelitt bedre å bruke på andre lydkilder :)

I tillegg har de kommet med litt forskjellige modeller av 58, bl.a. med av/på knapp som kan være hendig for vokal men ikke nødvendig når den brukes til oppmikking av kabinett :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er veldig ubehagelig å synge i en SM57, rett og slett fordi man da klarer å komme så nærme elementet at volumet plutselig øker voldsomt. En sånn stor skumgummihette hjelper, men uten den er en SM57 en lite egnet vokalmikrofon, synes jeg, ikke på grunn av lyden, men pga bruksegenskapene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje jeg kan snike inn en fråga her.

Jeg vurderer å kjøpe en sm-sak, til opptak av litt kassegitar, klapping og annet småtteri. Burde jeg gå for 57 eller 58 og er disse å få tak i på bruktmarkedet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så lenge du ikke skal synge inn i den, eller kan leve med en skumgummihette, så synes ikke jeg det er så stor rolle, så lenge den bruken du beskriver som er aktuell.

Var det for enkelt, og for få valg? Les denne gamle tråden.

http://forum.gitarnorge.no/topic/29097-mikrofon-shootout/?mode=show

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er veldig ubehagelig å synge i en SM57, rett og slett fordi man da klarer å komme så nærme elementet at volumet plutselig øker voldsomt. En sånn stor skumgummihette hjelper, men uten den er en SM57 en lite egnet vokalmikrofon, synes jeg, ikke på grunn av lyden, men pga bruksegenskapene.

Enig i det. Motsatt sliter jeg med å se de store problemene, altså å bruke en SM58 (eller en annen dynamisk mikrofon som tåler kraftig signal) til å mikke opp forsterker. Det er ihvertfall en nyttig nødløsning når man står der uten SM57 av en eller annen grunn.

Ref også Shure's kundeservice:

http://shure.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/287/~/sm58-to-mike-my-guitar-amp%3F

Endret av sarge

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra video! Takk for det. Men det som er i interessant er jo hvordan de forskjellige mikkene sitter i miksen. Slett ikke sikkert at din favoritt gjør det best der..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra video! Takk for det. Men det som er i interessant er jo hvordan de forskjellige mikkene sitter i miksen. Slett ikke sikkert at din favoritt gjør det best der..

This! De mest populære mikrofonene for gitar i både studio og live er jo de som låter "minst" av alle i denne videoen, e906 og SM57/58.

Så en sånn video er god for å høre direkte forskjell mellom mikker, men utover det sier det ikke så mye.

Er så mange andre faktorer som spiller inn for hvordan noe vil låte i en miks.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje jeg kan snike inn en fråga her.

Jeg vurderer å kjøpe en sm-sak, til opptak av litt kassegitar, klapping og annet småtteri. Burde jeg gå for 57 eller 58 og er disse å få tak i på bruktmarkedet?

Til opptak av akk gitar, klapping og andre ting vil nok en kondensatormikk være et mye bedre valg. 57/58 er dynamiske mikker, og er ikke så følsomme eller funker særlig bra på avstander over 10-30 cm på lydkilder med lavt volum. En kondensatormikk tar opp mye mer detaljer over hele frekvensområdet på mye lengre avstand selv på lavere volum. SM mikker funker bra når du synger rett inn i den, mikker opp gitarkabinetter, på skarptromme osv

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med basstom. Finn deg en Røde NT1a eller Sontronics sumthin-husker-ikke-navnet. Du kan også vurdere noen av de billigste (og feteste) mini-kondisene som finnes på markedet. Stalltips her karer, enjoy:

http://www.12gaugemicrophones.com/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er veldig ubehagelig å synge i en SM57, rett og slett fordi man da klarer å komme så nærme elementet at volumet plutselig øker voldsomt. En sånn stor skumgummihette hjelper, men uten den er en SM57 en lite egnet vokalmikrofon, synes jeg, ikke på grunn av lyden, men pga bruksegenskapene.

Det var mange som brukte 57 som sangmikk på 70 tallet. bla.a Sting. Til koring og slikt er den ikke egnet nei.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanskje jeg kan snike inn en fråga her.

Jeg vurderer å kjøpe en sm-sak, til opptak av litt kassegitar, klapping og annet småtteri. Burde jeg gå for 57 eller 58 og er disse å få tak i på bruktmarkedet?

Ville gått for en stormembran kondensator mikrofon om du skal gjøre kassegitar, klapping og vokal. Kan også fint brukes på gitaramper og mye annet og. F.eks. Røde NT1A er helt kurrant. Man får bredere bruksområder og ofte litt bedre lyd med en kondesator enn en dynamisk.

EDIT: Leste ikke side 2, så da så jeg ikke at dette var svart på :P

Det kunne også vært moro å hørt en lignende video hvor man velger ut 2-3 mikrofoner og varierer plasseringen (on-axis, off-axis, nært og litt lenger unna)

Jeg testet det samme dagen jeg gjorde denne sjekken. Kan se om jeg finner lydfilene. I prinsippet er det skarpere lyd on-axis og jo lengre unna jo mørkere.

Det som påvirker lyd mest er høyttalerelementer og kabinetter, rommet man spiller i og i dette tilfellet mikrofonene.

Etter min erfaring så virker det som at det går fra ytterste ledd og inn, når det gjelder hva som har størst påvirkning (tenker da ikke på kabler og småting i mellom):

(Viktigst til minst viktig:)

Musikeren, Instrumentet, Gitarampen (inkl. kabinett), mikrofon, preamp til mikrofon, lydkort/konverter.

Endret av cantus
  • Liker 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Lignende innhold

    • Av Vallegitar
      Hei!
      Deler med dere et utdrag fra min eksamenskonsert i 2012. Det er et brutalt stykke for hendene men gøy for øret :)
      Sonata Giocosa betyr gøy eller munter sonate. Inspirert av flamenco og spansk folkemusikk. 
      Håper dere liker den!
      https://www.youtube.com/watch?v=HEu5D93DS-A
      Hilsen Thomas
    • Av eikenotten
      Hei, jeg er dessverre ikke helt sikker på hvor eller hvem jeg kan spør om hjelp angående dette. Jeg vil gjerne prøve å finne ut noe mer om en gammel akustisk gitar. Foreldrene mine kjøpte et gammelt hus fra 1993, sammen med huset fulgte med en del gamle møbler og saker som den forrige eieren av huset ikke ville ha med seg, noe av det som ble lagt igjen var en gammel gitar som jeg og søsknene mine har lekt mye når vi vokste opp. Ifølge den tidligere eieren av huset gjenfortalt av mine foreldre så er gitaren muligens nærmere 100 år gammel, jeg har ikke noe som kan støtte den teorien dessverre men jeg kan legge ved bilder av gitaren.
      I en periode fra 2012 til 2017 har gitaren stått på utstilling på en kafe til utlån, en dag i 2016 var det en mann som drev med restaurering av samleobjekter som mente på at denne gitaren kan spores helt tilbake til slutten av 1800-tallet til så sent som starten av 1920-tallet. Han insisterte på at foreldrene mine burde finne ut mer om denne gitaren.
      Er det noen her som klarer å hjelpe meg med å spore gitarens opphav? Hvem man kontakter for å finne verdi på gitarer? Det eneste som står på gitaren er tallet seksten inni gitaren skrevet forhånd kanskje med en blyant. 



    • Av PickBoy
      Hei.
      Jeg vet egentlig ingenting om El gitar, men øsker å kjøpe.
      Det jeg lurer på er lyden.... er det forsjellige gitarer for forsjellige lyder, eller er dette noe man stiller på gitaren ?
      Og i såfall, hva slags lyder har de forjellige gitarene?...
       
    • Av Jegsann!
      Er det noen som vet hva det engelske ordet for "besifring" er? Chordal voicing? Takk.
    • Av Brattanorski
      Hei og hopp! 

      Jeg tilbyr rimelig undervisning i el-gitar, hjemme hos meg i Dalbakkveien i Oslo. Ca 5min fra Godlia t-bane stopp.  Selv er jeg låtskriver og utøvende musiker, men også tidligere musikkstudent ved Staffeldts i Oslo. Jeg 26år og har spilt gitar siden barneskolen

      Metodikk:
      Jeg baserer mine kurs på hva eleven selv ønsker å oppnå. Hva er ditt mål?

      1. Er du viderekommen og ønsker å bli dreven på rask alternate picking så fokuserer vi på teknikk (da kan vi nerde og ha det gøy!)
      2. Er du nybegynner, så starter vi lett og jobber mot å kunne spille den musikken du selv hører på

      Jeg ønsker først og fremst at du skal lære å kjenne hva som definerer DEG som gitarist og hvordan DU låter. Det synes jeg er kjempe spennende. Da kan vi skreddersy et opplegg rettet mot dine mål og preferanser. Jeg er resultatorientert og tålmodig. Er blitt fortalt at jeg har gode pedagogiske egenskaper og kan forklare avanserte konsepter på en forståelig måte.

      Jeg tar foreløpig 200kr timen (45min).
      Send meg gjerne en melding så tar vi en prat.
      Bjørn.

      Her er en liten link så dere kan se hva jeg bruker mine dager på :)
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.