Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vanlige feil uerfarne (og andre) gitarister gjør


E5150

Anbefalte innlegg

Dårlig og feil utstyr og mangel på kunnskap om å bruke det, tok livet av min "karriære" i mange år. Og jeg tror det var at jeg tilfeldig kom over en brukbar amp, som fikk meg til å fortsette.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifht. det jeg skrev, vil jeg påpeke at jeg ikke mener at bra utstyr er feil, og det er stor forskjell på en elgitarpakke fra Europris og annet rimelig utstyr som tross kan være mer enn greit nok. Poenget mitt er at mange later til å skylde på utstyret når de ikke får til det de vil, og løsningen blir å kjøpe noe man tror er bedre framfor å øve og lære seg å utnytte det man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifht. det jeg skrev, vil jeg påpeke at jeg ikke mener at bra utstyr er feil, og det er stor forskjell på en elgitarpakke fra Europris og annet rimelig utstyr som tross kan være mer enn greit nok. Poenget mitt er at mange later til å skylde på utstyret når de ikke får til det de vil, og løsningen blir å kjøpe noe man tror er bedre framfor å øve og lære seg å utnytte det man har.

HVA? Mener du at jeg faktisk ikke trenger 3 vrengpedaler med clean boost foran for å spille bra? :blink:;)

Men altså... Det er jo MORO med utstyr,da, og det gjør det enda morsommere å spille. Og spilleglede er jo også veldig viktig. Å kjøpe nytt utstyr trenger jo ikke utelukke øving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanlig feil jeg tror er vanlig er å tro at alle andre har så mye talent, og så gir man opp når man prøver på noe nytt som føles for vanskelig. Faktum er at de aller fleste "supergitaristene" der ute har brukt mye tid på gutterommet og øvet og øvet og øvet og...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVA? Mener du at jeg faktisk ikke trenger 3 vrengpedaler med clean boost foran for å spille bra? :blink:;)

Men altså... Det er jo MORO med utstyr,da, og det gjør det enda morsommere å spille. Og spilleglede er jo også veldig viktig. Å kjøpe nytt utstyr trenger jo ikke utelukke øving.

Selvfølgelig er det moro med utstyr! Det er tross alt litt av greia. Jeg ser likevel veldig mange unge og håpefulle som bare såvidt har lært seg å spille, og som tror at de kan øve mindre bare de har fett, dyrt og mye utstyr. Ett år senere og fars pengebok 100.000 slankere, gidder de ikke mer og kjøper seg moped eller noe sånt, da de ikke ble instant guitarheroes med en gang.

Vel, det er jo bare fint for oss som synes det er ålreit å handle brukt. ;)

Nå er det vel også slik at de jeg tenker på sannsynligvis ikke ville blitt gitarister uansett da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Ikke overspill, lytt til hva de du eventuelt spiller sammen med gjør. En kompetent gitarist med gode ører og smak er verdt sin vekt i gull. Om han i tillegg synger solo eller backup, desto bedre. Når øyeblikket kommer at du har din solo og er i rampelyset kan du peise på med det du måtte ha på hjertet. Bandmedlemmer som overspiller og tråkker på de andre er grusomt irriterende!

En annen ting som kan virke hemmende er troen på at alle andre er så mye flinkere og at man må låte nøyaktig som dem. Når man har spilt en stund blander man sammen sine forbilder til en egen stil og gjør sin "greie". Vær deg selv, det er da du er best! Om en kar i nabobygda spiller Humlens flukt i 360 bpm gir jeg blaffen i!

Endret av Brötthäst
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Jeg kan vel ikke direkte kalle det en feil som uerfarne gitarister gjør, men jeg har med tid fått erfart det at det finnes mye god øving i å sitte og klimpre på en kassegitar i de sene kveldstimer. Styrker fingrene å spille på tykkere strenger, samt at det kommer mye kule ideer på det viset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vanligste feilen jeg hører er ustemt gitar. Favorittpedalen min, som også er den viktigste, er tuner-pedalen. Jeg så et bilde et eller annet sted på nettet (kan godt hende det var her) hvor gitaristen hadde klistret en lapp hvor det stod "Bruk meg!" på tuner-pedalen, hvilket jeg mener en del gitarister også bør ha. Uerfarne gitarister er kanskje ikke klar over hvor lite som skal til for å gjøre gitaren ustemt, men det vil jo selvfølgelig også variere etter type og kvalitet på gitaren. På en konsert jeg spilte i vinter så var det et geni som fant ut at han/hun skulle åpne vinduet rett bak gitarstativet mitt.. det var jo en god idé. En passende straff for en slik synder ville vært å la vedkommende ligge med hodet inni stortromma under konserten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et søskenbarn som nettopp har begynt å spille, og han begynner å bli ganske god å spille, men han har en Epiphone Les Paul 100 som er konstant ustemt, og etter å ha sagt det 4 ganger (og stemt den 4 ganger) gidder jeg ikke mase mer. :P

Som sagt spiller han bra, men det har ikke så mye å si når det uansett høres jævlig ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det angående vibrato og tusen sweeps er vel strengt tatt en smakssak? :) Men skjønner poenget dog.

Føler det er litt på sin plass å sitere en av de store, kanskje ikke ordrett, men poenget likeså (Dimebag): The same tone that makes you cringe like fucking hell, could sound like the

sweetest fucking thing to the dude beside you.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg merker hos mine elever (og andre unge gitarister), og som jeg synes er rett og slett er en nybegynnerfeil, er konstant sammenligning av seg selv og andre for å avgjø hvem som er "best". Jeg gjorde det samme når jeg var yngre, og det forsurnet et i utgangspunktet sunt miljø i en gitarspillende kompisgjeng.

Folk - spesielt barn/ungdommer - utvikler seg i forskellig hastighet og på forskjellige områder. Ikke gjør musikken og spillegleden om til en "hvem har lengst tissfant"-konkurranse!

Endret av PerA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.