Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vanlige feil uerfarne (og andre) gitarister gjør


E5150

Anbefalte innlegg

En ting jeg merker hos mine elever (og andre unge gitarister), og som jeg synes er rett og slett er en nybegynnerfeil, er konstant sammenligning av seg selv og andre for å avgjø hvem som er "best". Jeg gjorde det samme når jeg var yngre, og det forsurnet et i utgangspunktet sunt miljø i en gitarspillende kompisgjeng.

Folk - spesielt barn/ungdommer - utvikler seg i forskellig hastighet og på forskjellige områder. Ikke gjør musikken og spillegleden om til en "hvem har lengst tissfant"-konkurranse!

Sant nok. Jeg var aldri av de beste, noe som nok gjorde mye til at jeg la gitaren på hylla en stund. Det er først når jeg nå er blitt gammel nok til å drite langt i hva andre synes at jeg har plukket gitaren fram igjen. Jeg øver mye oftere enn før og blir sakte bedre. Jeg vil tro at jeg er en langt bedre gitarist og bassist nå, enn da jeg var tenåring.

Likevel er det jo slik at de som spiller i et band gjerne vil ha med seg flinke folk. Da blir det jo fort slik at man måles opp mot hverandre. Det gir bra band, men også mer konkurranse enn kameratskap mellom gitaristene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart, alle er jo tjent med flinke musikere - men rangering av kompisgjengen er en dårlig fremgangsmåte.

Man kommer mye lengre med å bygge opp under gode resultat, enn å fremheve de dårlige. Det er stor forskjell på å si "Dæven, du spiller bra!" og "Dæven du spiller bra, mye bedre enn...".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som øver mye alene uten metronom får problemer med samspill. Uvaner som gir dårlig rytmikk i riff og soloer er det svært tidkrevende å rette på senere. Under øving er sakte og presist langt å foretrekke fremfor raskt og slurvete.

Ikke glem at opptak og lytting er viktige øvings-verktøy. Mange som tror de spiller noe perfekt får seg en overraskelse når de for første gang hører opptak av egen fremføring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som øver mye alene uten metronom får problemer med samspill. Uvaner som gir dårlig rytmikk i riff og soloer er det svært tidkrevende å rette på senere. Under øving er sakte og presist langt å foretrekke fremfor raskt og slurvete.

Ikke glem at opptak og lytting er viktige øvings-verktøy. Mange som tror de spiller noe perfekt får seg en overraskelse når de for første gang hører opptak av egen fremføring.

Helt klart. Jeg har mye moro med en Boss Loop station, og der har man 10 ulike rytmer som fungerer overraskende bra for ulike stilarter. Det er også veldig raskt å lage et komp som går i loop og som man kan trene litt solospill over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et søskenbarn som nettopp har begynt å spille, og han begynner å bli ganske god å spille, men han har en Epiphone Les Paul 100 som er konstant ustemt, og etter å ha sagt det 4 ganger (og stemt den 4 ganger) gidder jeg ikke mase mer. :P

Som sagt spiller han bra, men det har ikke så mye å si når det uansett høres jævlig ut..

Den gitaren trenger uansett nye stemmeskruer, de er helt ubrukelige. Jeg bytta på min, og det hjalp som faen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som øver mye alene uten metronom får problemer med samspill. Uvaner som gir dårlig rytmikk i riff og soloer er det svært tidkrevende å rette på senere. Under øving er sakte og presist langt å foretrekke fremfor raskt og slurvete.

Ikke glem at opptak og lytting er viktige øvings-verktøy. Mange som tror de spiller noe perfekt får seg en overraskelse når de for første gang hører opptak av egen fremføring.

Gah, du har så rett. Jeg har øvd alene i ti år, og har plutselig havnet i band. Sliter med å spille tight og har en del uvaner som plutselig blir veldig tydelige.

Slow and steady wins the race.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du ønsker å høres ut som Tekrø...................

Man må nok finne seg i å lære å krabbe før man kan reise seg og løpe.

Uansett hvem man etterligner bør man etterstrebe å spille så presist at anslagene fremdeles treffer rimelig bra om man spiller av et opptak med redusert hastighet. Mange shredder-riff høres ut som rene takraset i lavt tempo. Jeg har ikke studert detaljer i Tekrø's spilling og kan ikke uttale meg om hans kvaliteter. Men jeg lar meg imponere av gitarister som Guthrie Govan som kan spille raske løp over flere takter som låter tight på 1/4 hastighet. Bak slikt ligger det mange timer med innstudering og perfeksjonering av håndbevegelser i sakte tempo.

Endret av PerH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

En ting jeg merker hos mine elever (og andre unge gitarister), og som jeg synes er rett og slett er en nybegynnerfeil, er konstant sammenligning av seg selv og andre for å avgjø hvem som er "best". Jeg gjorde det samme når jeg var yngre, og det forsurnet et i utgangspunktet sunt miljø i en gitarspillende kompisgjeng.

Folk - spesielt barn/ungdommer - utvikler seg i forskellig hastighet og på forskjellige områder. Ikke gjør musikken og spillegleden om til en "hvem har lengst tissfant"-konkurranse!

Ja helt enig ..det går ikke an å bli best i musikk så hvorfor prøve??? Bortkasta energi og som du sier forsurende. Det er viktigere å trives og flink blir man til slutt uansett:) Endret av gage1103
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et ord: timing.

Ingenting er verre enn folk som ikke har hørt om metronom og som tror at alle skal følge h*ns rytme (som ofte er helt jævlig)...

Dette gjelder spesielt soveromsgitarister som bruker all deres tid på å runke, istedet for å lære seg å holde en jævla 8-delstakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.