Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Plektererfaringer


sarge

Anbefalte innlegg

Det er blitt mye diskusjon om plektre i denne tråden: http://forum.gitarno...stiske-plektre/

Jeg fikk lyst til å fortelle om mine plektererfaringer, men samtidig kan jeg ikke påberope meg at mine plektre er spesielt fantastiske. Noen hevdet at man bør finne sitt plekter og holde seg til det. For min del har de ulike plekterne noen fordeler og ulemper som gjør at de passer til ulike teknikker og situasjoner. Noen er veldig spesifikt egnet til en bestemt ting, mens andre er veldig allsidige. Det er de forskjellene og hvilke erfaringer man har gjort selv som jeg håper man kan bidra med i denne tråden. :)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et oversiktsbilde over plekterne mine.

mine_plektre01.jpg

Som dere ser dreier det seg om totalt 18 ulike plektre (det ligger sikkert flere og slenger i skuffer og lommer), men slapp av, jeg skal ikke anmelde samtlige. Plekterne 1-3 er de jeg bruker mest om dagen, og disse har jeg små lagre av. Plekterne 4-7 har jeg liggende i øvingsrommet, så det hender jeg prøver disse fra tid til annen. Plekter 8 brukte jeg tidligere til gitar, nå til bass. Plekterne 9-15 har jeg liggende i "arkivet" sammen med den akustiske gitaren. Disse har jeg brukt før, men ikke alle like mye. Plekterne 16-18 har jeg ikke prøvd, og jeg tror disse fulgte med en eller annen bestilling som ren demo/reklamevare.

Here we go:

Mine vanlige plektre:

  • (1) Dunlop Jazz III XL nylon (rød) - Dette bruker jeg kanskje mest av alle. Jeg har tidligere forlatt nylonplektre fordi jeg syntes de var for myke, men det var mens jeg brukte plektre som var tynnere enn 0.9 mm. I denne tykkelsen (jeg har bare prøvd de røde) blir nylon stivt nok, og man får god kontroll. Grep: Bokstavene i plekteret gir godt grep, utenom bokstavene føles det litt glatt. Slitestyrke: Veldig god. Varer lenge. I bruk: For min del passer de til alt, men kanskje aller mest til solo/riff/skalaer. Jeg foretrekker nok noe med litt mer avrundet tupp for "strumming" (hva heter det på norsk?), og kanskje noe enda stivere for metal. Min konklusjon: Never leave home without it.
  • (2) Dunlop Gator Grip 1.5mm (grønn) - Dette plekteret er det jeg liker grepet best på. Jeg liker at hele plekteret er laget av samme materiale og det føles litt organisk fordi det har en fin overflatestruktur (som også gir grunnlag for grepet). Tuppen kunne likevel vært spissere etter min smak. Grep: Dette liker jeg veldig godt. Det er helt jevnt og veldig behagelig, samtidig som strukturen i overflaten gjør at det sitter godt, selv på litt klamme dager. Slitestyrke: Slites nok raskere enn Jazz III, men overflaten slites ikke helt blank, så den beholder grepet. I bruk: Jeg liker dette plekteret veldig godt, og det hender jeg velger det framfor Jazz III fordi Gator Grip er så behagelig å holde. Men skal jeg spille så raske soloer jeg kan, så føler jeg nok at jeg trenger noe med skarpere tupp for full kontroll. For "strumming" og litt seige powerchords er nok dette favoritten av og til. Min konklusjon: Dette plekteret er alltid med og føles veldig behagelig i hånden, men gir ikke maksimal kontroll når det trengs, men er ypperlig for komp, synes jeg.
  • (3) Dunlop Ultex Sharp 2.0mm (gult) - Dette hadde jeg store forventninger til når jeg kjøpte det. Det kommer i en matt overflate, men er stivt og ikke minst skarpt. Kunne dette være Gator Grip følelse med Jazz III kontroll? Faktisk er det ikke så langt unna når det er nytt, men det slites dessverre fort. Grep: Nesten på høyde med Gator Grip når det er nytt, men dessverre slites overflaten blank, og da blir grepet dårligere enn både Jazz III, Gator Grip og vanlig Tortex. Slitestyrke: Dessverre dårlig. Både overflaten og den skarpe tuppen slites relativt raskt. Jeg hadde forventet mer her, siden Ultex skal være et litt high tech materiale. I bruk: Ser jeg bort fra slitasjen, så er dette et veldig godt plekter når det er nytt. Behagelig grep, herlig kontroll og så stivt at man kan gjøre soloting veldig raskt. Men det slites fort, og da blir det ikke noe annet enn et spesialistplekter for meg. Min konklusjon: Godt når det er nytt, ikke så bra når det er slitt. Kan være greie å ha et nytt i arsenalet om man trenger noe veldig stivt og skarpt med et godt grep. Men selv som nytt ligger det ikke spesielt langt foran Jazz III og er så stivt at det er enda dårligere til strumming.

Øvingsrom-plekterne:

  • (4) og (5) Treplektre fra Timbertones - kjøpt hos Backstage Musikk i Sandvika. Kjøpt for eksperimentets skyld. Grep: VELDIG behagelig. Jeg liker virkelig følelsen av ubehandlet tre og jeg tror også at disse plekterne takler varme, svette dager eksemplarisk. Slitestyrke: Når det gjelder tre mot metall, så vinner metall ganske fort. Disse slites ganske raskt, dessverre. I bruk: I den grad plektre har lydkarakter, så har disse det. Hvert treslag gir en særegen følelse akkurat i anslaget. Jeg liker disse plekterne veldig godt for myk clean og på akustisk gitar. Min konklusjon: Disse er veldig spennende, og akustisk kan det være disse som gir det lille ekstra.
  • (6) Dunlop Tortex Fins 0.73mm (gul) - Middels hardt sharkfin-plekter. Har egentlig aldri funnet meg til rette med sharkfins, selv om jeg har prøvd. Grep: Vanlig Tortex, hvilket vil si smooth, men ikke helt glatt. Ikke samme grep som Gator Grip. Blir ikke helt vant til formen. Slitestyrke: Som vanlig Tortex, hvilket vil si på linje med Gator Grip. I bruk: Om man ser bort fra at det kan være litt rart å holde i, så bruker jeg den butteste enden som allround-plekter. Den spisse enden og den med de avrundede taggene har jeg forsøkt til mye, men aldri blitt komfortabel med. Min konklusjon: Tilsynelatende et plekter med mange muligheter, men jeg synes heller det blir for mye kompromiss.
  • (7) Tommelplekter i noe som ligner hard plast, muligens celluloid - Greit om man ønsker å spille en kombinasjon av plekterspill og fingerspill. Jeg bruker det kun for det. Brukes ikke så ofte, sliden jeg egentlig føler det er litt i veien for fingerspillet, så det brukes kun dersom man har både plekterspill og fingerspill i samme låt.

Plekteret som ble reinkarnert

  • (8) Dunlop Tortex Standard .60mm (oransje) - Standardplekter med noe mykhet. Dette var standardplekteret mitt på gitar en stund før jeg gikk mot stivere og spissere plektre. Jeg har nå ingen nye liggende, men har noen som er litt slitt. Bruker nå disse en sjelden gang som bassplekter. Jeg foretrekker faktisk mykere plekter på bass enn på gitar, men når sant skal sies bruker jeg som regel fingrene på bass istedenfor plekter.

Røkla - de gamle plekterne

  • (9) Dunlop Nylon Standard 0.73mm (mørk grå) - Standardplekter med middels hardhet. Dette var standardplekteret mitt i mange år mens jeg var student. Da spilte jeg mindre elgitar og mer akustisk. Veldig slitesterkt og samme grepsfølelse som Jazz III Nylon omtrent. Foretrekker nå stivere og spissere plektre.
  • (10) Clayton Acetal 0.63 - mener jeg brukte dette parallelt med Dunlop Nylon Standard 0.73 og at det gradvis tok over som favorittplekter før gitarspill i noen år ble lagt mer eller mindre på hylla. Faktisk et ganske godt plekter som jeg mener er på høyde med Dunlop Tortex Standard.
  • (11) Dunlop Delrin 0.71mm (rosa) - Stivt for tykkelsen. Laget i hardt plastmateriale som etter min mening ikke gir nok grep. Ved tett inspeksjon ser jeg at jeg en gang har laget striper i rutemønster med en kniv på begge sider for å gi mer grep.
  • (12) og (13) Dunlop Tortex Fins 0.60mm og 0.50mm - Ganske tynne sharkfins. Se lenger opp om hva jeg synes om sharkfins (blir aldri helt komfortabel med dem).
  • (14) Tjah, hva er nå dette? Et relativt mykt nylonplekter. Ikke mye i bruk lenger, for å si det slik.
  • (15) Muligens et av mine første plektre. Et reklameplekter i hard plast fra Opland musikk, kan det se ut som .

Nye som jeg ikke har prøvd:

  • (16) - (18) Firestone 0.73, 0.88 og 1.0mm - Har aldri prøvd dem. Kjennes som hardplast med et logotrykk som gir litt grep. Middels spisse. Tror nok de er litt for myke og litt for glatte for meg. Kan hende 1.0mm-plekteret kan passe til noe...

Nåvel. Håper det er av interesse for noen.

Endret av sarge
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logoen er sticky så mister skjelden plekteret under spilling noe jeg veldig fornøyd med. Bruker stort sett det hvite (1mm) men fant ikke ett bildet med bare det på i farta.

Brukte 1mm Dunlop med krokodillelogo som du viser til i ditt bilde Sarge, men de er glatte og jeg mistet de lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3609_Fender_351_Medium_White_Moto_Picks_a.jpg

Fender Medium!, brukes på alt og fungerer til alt jeg spiller ihvertfall :)

synes de er akkurat passe tykke, samt at de "Flexer" litt slik at når jeg har brukt de en dag, så har de bøyd seg i en bue, slik at tommelen får perfekt passform!

Kjøper 500pack fra ebay som holder en god stund om gangen :)

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mer enn nok med å skifte gitarer under en spillejobb om ikke jeg skulle hatt forskjellige plektre for hver låt, og kanskje mellom komp og solo også! Så nok en gang: 1.5mm Dunlop Delrin 500! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til all slags spilling på både akkustisk og elektrisk gitar:

dog06.jpg

Til bassgitar:

dog08.jpg

Grunner til at jeg bruker disse plektrene:

  • Relativt billige. 90kr for 12stk kjøpt over disk i Norge, og da får man med sånn fin boks man kan ha dem i.
  • Ru overflate så man får godt grep selv om man blir svett på henda (selv om jeg klarer å miste dem likevel)
  • God holdbarhet. Et plekter holder fint i 3 timer med hard strumming på tjukke kassegitarstrenger.
  • Fin form. Ikke noen rare, spisse tupper, haifinner eller andre merksnodigheter.

Byttet til disse fra Dunlop USA Nylon pga bedre grep og bedre holdbarhet. Med USA Nylon i samme tjukkelse bytta jeg plekter mellom hvert sett. Det gjør jeg stort sett fortsatt, men nå er det ikke lenger en nødvendighet, så jeg kan klare meg på spillejobb med to plektre om jeg glemmer å kjøpe inn i forkant. Liker myke plektre, og synes at nylon er det som funker best da. Har prøvd Dunlop Tortex 0.6, men de er jo steinharde ift nylon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dunlop Jazz III (de små), det jeg er vant til.

Jeg kan ikke tro at plekter er noe annet en en smakssak. Jeg tror rett og slett ikke på når folk sier at "det og det" er "bedre til solo". Holdbarhet er vel kanskje det eneste man kan argumentere for. Jeg tror virkelig plekter kun går på smak og vane.

Dette tror jeg kan være viktig å formidle for de som gjerne begynner med plekter eller akkurat har begynt med gitar. Man kommer ikke noen vei om man bruker mer tid på utstyr enn på spilling.

Ellers en flott tråd sarge, for dem som leter etter sitt ene!

Jeg liker jazz 3 pga:

- Jeg har alltid brukt det.

- Det er lite, så er (for meg) lett å kombinere med hybrid picking.

- Det er ikke så veldig tykt, og bevarer derfor en del av 'spanket' jeg liker godt.

Endret av Kossoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plektervalg er helt klart avhengig av preferanser, det er få universelle sannheter. Jeg hadde likevel ikke funnet Dunlop Jazz III XL uten at andre anbefalte dem, og synes sånn sett at en slik tråd har en verdi. :)

Endret av sarge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.