Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Plektererfaringer


sarge

Anbefalte innlegg

  • 4 weeks later...

Mange morsomme synspunkter her. :)

For meg handler Plekter om hva jeg er ute etter å hente ut av el-gitaren. Har jeg tykke strenger så vil jeg velge ett tykkere plekter. Ser at mange velger Jazz III og lignende når det skal spilles solo, dette er antakelig for at man har ett lite hendig plekter som er veldig stivt. Når man spiller raskt vil man få større kontroll om man har noe som ikke gir etter for strengens vibrasjoner. Om du prøver ett 0.60 plekter i forhold så kjenner du stor differanse.

De tynnere plekterne er for å minske attacket som de hardere plekterne kan gi. De myke plekterne egner seg ikke til å spille raskt, men de kan tilføre en mykere tone i det man slår an strengen/ene.

Så har vi disse sharkfin plekterne, jeg har personlig ikke fått helt dreisen på de, men jeg antar at "finnene" på plektret er der for å gi ulike teksturer i spillinga.

Når dette er sagt så er det litt om form også. Her blir det veldig individuelt, men noen ting kan være lurt å ta med seg som gennerelle tanker rundt det.

Disse Jazz III plekterne er så små at de enkelt kommer til og alikevel gir litt ekstra "tyngde" i tonen. Når man skal spille raske ting så vil mindre og tynnere plekter ha større fordeler for klare rene noter.

De store plekterne er lager mer for Rytmegitar, leads ol. Disse har en stor flate å holde på slik at du enkelt kan variere hvor langt ut/ inn du holder på plektret. Dette gir deg fleksibilitet i tonen fra Gitaren. Holder du plektret langt ut mot tuppen, vil du få hentet ut god presisjon og tydelige noter, du vil også ha bedre kontroll over vinkelen du holder plektret i, som igjen gir økt kontroll over bevegelsene du gjør. Holder du ut mot den store flaten vil du miste noe av presisjonen ved raskere spilling, men du kan hente ut en mykere tone. Dette er fordi selv om plektret er hardt, så vil det være mer av plektrets flate som er mellom fingrene dine og strengene, og dette vil gjøre at du ikke holder plektret i samme vinkel hele tiden. plektret vinkles opp ved downstroak og ned ved upstroak. Slik sett så blir det tyngre og vanskeligere å spille down-up-down-up saker.

Tenk at alt fra hvor hardt du holder plektret til hvor hardt du slår an strengen vil påvirke hvordan det låter.

Personlig bruker jeg Dunlop 0.88 og 1.4. Har også noen Jazz II og Jazz III plektre liggende. Men dette varierer fra tid til annen. Har funnet ut at Dunlop plekterne er en type "go to" plekter for meg.

Artig tråd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har det siste halvåret brukt Winspear Battleaxe VI og VIII. Dette er meget store plektere på henholdsvis seks og åtte millimeter, som er laget i et veldig slitesterkt materiale. Har brukt de samme tre plekterene i et halvt år, ikke antydning til slitasje.

Grunnen til at jeg gikk til innkjøp av disse penisforlengerplekterne er at jeg hørte fra flere hold at tjukke plektere hjelper deg til å slappe av i hånda når du spiller. Siden jeg har senebetennelse i høyrehånda tenkte jeg at det var verdt et forsøk. Synes det fungerer ganske bra, plekternes størrelse og tykkelse gjør at man ikke trenger å bruke like mye kraft for å holde plekteret på plass, som igjen gjør at man slapper av mer. Dette funker, rett og slett. Merker også at man ikke trenger å spille like hardt som med ett tynnere plekter for å få samme lyd. Anbefaler virkelig disse plektere på det varmeste.

Legger ved et bilde sammen med et vanlig Tortex 1.0mm til sammenlikning. y9esa8u3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg prøvde Dunlop Jazz 3, små røde av denne typen:

$T2eC16ZHJI!E9qSO9evfBRU6P4z,fg~~60_12.J

så har jeg holdt meg til de. Prøvde ett annet plekter da det var nærmest her en dag, men det funket liksom ikke lengre. Føltes så svært og klumsete :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett Dunlop nylon 0.73 mm til 0.10 strenger og 0.88 mm til tykkere strenger og akustisk. De gir meg to helt forskjellige strengeanslag, og jeg bruker de gjerne om hverandre. Ellers diverse plektre etter hvordan jeg vil forme lyden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.