Web Analytics
Jump to content

4x12 vs. Behringer 12" PA - ei åpenbaring


ToreFagerheim
 Share

Recommended Posts

Etter årevis med øving gjennom amp og kabinett, har eg endeleg støtt på litt av ei åpenbaring. Sjølv om eg lenge har køyrt Axe FX her i huset, så har eg lånt ein ENGL Fireball i øvingslokalet. Det har og hendt eg har spelt med andre band og i andre øvingslokaler, gjennom andre ampar og kabinett. Men stort sett har det gått i 4x12 og enkelte gonger 2x12, med ymse toppar. Fellesnemnaren med alle desse situasjonane var bedriten øvingslyd. Konstant krangel mellom instrumentene frekvensmessig. Kutting av bass og boosting av mellomtone til skuffande liten effekt.

Heilt til den dagen me kasta ut ampane frå øvingslokalet, andregitaristen skaffa seg ein Pod XT Live og eg tok med Axe FX-en min. Me kjøpte kvar vår Behringer B212D PA-høgtalar på 230watt eller noko slikt. Kosta 2000. Etter denne dagen har kvar øving vore ein fryd, med krystallklar lyd, ikkje lenger grensesprengande volum, og høve til ein langt meir "live-aktig" setting lydmessig, med høgtalarane på golvet, akkurat som scene-monitorar. Det aller mest overraskande var at min Axe-FX og andregitaristen sin Pod XT Live kutta akkurat like godt gjennom, og høyres ca. heilt like ut i miksen. Får meg til å vurdera å skaffa ein lik Pod til livebruk - endå meir portabelt. :D

Med andre ord, så kan ein få ein ekstremt allsidig og portabel rig med ein gammal, brukt Pod til ca 1500 og ein PA-høgtalar til ca 2000. Ikkje verst det, og langt meir for pengane enn noko anna eg har vore borti.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at Pod`n og Axe`n låt likt er Behringer kassene desverre, de spiller langt fra flatt for å si det sånt og du blir egentlig litt "lurt"

Gjennom en bra PA vil ikke Pod xt`n og Axe`n låte likt i det hele tatt for da vill forskjellene komme frem...

Disse yter absolutt ikke Axe`n rettferdighet.

Jeg har solgt FBT Verve monitorene mine nå for å hoppe over på et par hi end monitorer for med Axe`n hører man virkelig forskjellene.

Disse Behringerboksene har litt samme effekt som en Pod har på forskjellige gitarer: De får det meste til å høres ganske likt ut ;)

Edited by Debris
Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at Pod`n og Axe`n låt likt er Behringer kassene desverre, de spiller langt fra flatt for å si det sånt og du blir egentlig litt "lurt"

Gjennom en bra PA vil ikke Pod xt`n og Axe`n låte likt i det hele tatt for da vill forskjellene komme frem...

Disse yter absolutt ikke Axe`n rettferdighet.

Jeg har solgt FBT Verve monitorene mine nå for å hoppe over på et par hi end monitorer for med Axe`n hører man virkelig forskjellene.

Disse Behringerboksene har litt samme effekt som en Pod har på forskjellige gitarer: De får det meste til å høres ganske likt ut ;)

Kunne ikke vært mer enig. Brukte Axen min på en billig PA av elgammel fabrikat (minst 30 år gammel) før jeg gikk over til en Atomic Reactor FRFR Løsning. Låter mye bedre nå ! :D

Link to comment
Share on other sites

Tror faktisk ikke trådstarter spør etter (eller trenger) "gode råd", men deler informasjon om et rimelig opplegg som funker for bandet hans... ingen regler som sier at høyttalere ikke skal farge lyden, eller at det som kommer ut av en axe ikke skal tukles med... det er bare et verktøy.

Link to comment
Share on other sites

Tror faktisk ikke trådstarter spør etter (eller trenger) "gode råd", men deler informasjon om et rimelig opplegg som funker for bandet hans... ingen regler som sier at høyttalere ikke skal farge lyden, eller at det som kommer ut av en axe ikke skal tukles med... det er bare et verktøy.

Er ingen regler, bare informerer om hvorfor en Pod og en Axe kan låte tilnærmet likt på et slikt system.

En billig FRFR løsning som Behringer kassa er, har forskjellige "hull" og "topper" i frekvenskurven. (Det har forsåvidt langt dyrere kasser og, man skal opp endel i pris før det begynner å bli bra så man må derfor regne med å bruke mye mer på en sånn løsning enn på et greit gitarkabinett med tradisjonelle mellomtone orienterte gitarhøytalere)

Når man snakker om en sånn løsning vil man ha noe som spiller så flatt som mulig, altså nærmere en studiomonitor enn en vanlig gitarhøytaler som jo er laget nettopp for å farge lyden.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.