Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vai vs Satch


Rohde

Anbefalte innlegg

Flott. Nå ble dette enda en "folk som spiller teknisk ha'kke feel"-diskusjon...

Personlig hører jeg like gjerne på en bra Dream Theater-låt som på en velskreven poplåt. Bra musikk er bra musikk, og gode låter er gode låter. Noen ganger må hurtig spill til, mens andre ganger er det mer effektivt med én eneste note. Kunsten er å vite hva som passer når.

Ang. "coverband"-kommentarene: Ja, det er på sett og vis trist å basere et band på å spille andres materiale. Nå er jeg ikke sikker på om denne referansen var myntet på meg (det virket i alle fall slik), men dette gjorde mitt band altså ikke. Repertoiret vårt bestod som sagt hovedsakelig av originalt materiale, og dessuten: DET ER GØY Å SPILLE COVERLÅTER! Vi spilte DT-låter fordi vi hadde lyst - end of story. Beklager dypt og inderlig hvis noen ikke synes det er noe "poeng" i det, men jeg hadde det ihvertfall moro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hugo/Sandman; Jeg har forstått det sånn at dere er ute etter det "enkle" i musikken? Skal ikke prakke på dere Dt jeg, men tror deres uttalelser om dem er på tynn is. Har ikke hørt nok med andre ord. Jeg digger DT, fordi de lager alt fra rolige ballader til mer krevende instrumentalske mesterverk. Klarer man å ballansere dette er man garantert et stort publikum. Masse folk der ute som søker det lille ekstra som DT har å tilby. Hvis en person besitter kunnskaper som folk flest ikke har, klart han skal bruke det!! Så får det bli opp til hver enkelt om man liker det eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott. Nå ble dette enda en "folk som spiller teknisk ha'kke feel"-diskusjon...

Personlig hører jeg like gjerne på en bra Dream Theater-låt som på en velskreven poplåt. Bra musikk er bra musikk' date=' og gode låter er gode låter. Noen ganger må hurtig spill til, mens andre ganger er det mer effektivt med én eneste note. Kunsten er å vite hva som passer når.

Ang. "coverband"-kommentarene: Ja, det er på sett og vis trist å [i']basere et band på å spille andres materiale. Nå er jeg ikke sikker på om denne referansen var myntet på meg (det virket i alle fall slik), men dette gjorde mitt band altså ikke. Repertoiret vårt bestod som sagt hovedsakelig av originalt materiale, og dessuten: DET ER GØY Å SPILLE COVERLÅTER! Vi spilte DT-låter fordi vi hadde lyst - end of story. Beklager dypt og inderlig hvis noen ikke synes det er noe "poeng" i det, men jeg hadde det ihvertfall moro...

Nå synes jeg du sutrer litt i overkant mye her. Dette er ikke noe angrep på hverken deg eller noen andre, jeg spiller masse cover selv, og har det morsomt med det, men jeg sier at JEG er ute etter noe helt annet enn det eksempelvis DT produserer. Det må du da tåle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler det i aller høyeste grad, det er jo tross alt bare din mening. Bare vær klar over at du ved å legge ut din mening i en diskusjon kan regne med innlegg fra dem som ikke er enige. Når du bruker begrepet "livløst uttrykk" om musikk som andre faktisk liker og spiller, så skal du ikke se bort ifra at noen "sutrer" litt. Det må du da tåle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, å diskutere om lager bra eller dårlig musikk lir rett og slett for dumt, for det kommer helt ann på øye som er, og jeg forstår ikke at folk gidder å henge seg oppi det. De lager alt fra teknisk krevende ting til rolige ballader, og lik det den som vil.

Men jeg må ærlig innrømme at jeg synes enkelte folk sin oppførsel er utrolig barnslig her inne.. Virker som om de prøver å bevise et eller annet. Nevner ikke navn, men skal dere bevise noe, øv som søren på gitaren, arranger et møte og spill fletta av hverandre.

Let the wanking do the talking.

Amen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk som det pleier med denne diskusjonen; etter 5-6 innlegg sporer det fullstendig av og ingen diskuterer lenger det som er emnet. Går det ikke an å vise ørlite grann selvbeherskelse, og holde seg til saken? Har man noe annet man vil diskutere, så ta det opp i en annen diskusjon.

Her startet diskusjonen med emne Vai vs. Satch, og ender opp i synsing om Dream Theater er jazz?! Kom igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså' date=' å diskutere om lager bra eller dårlig musikk lir rett og slett for dumt, for det kommer helt ann på øye som er, og jeg forstår ikke at folk gidder å henge seg oppi det. De lager alt fra teknisk krevende ting til rolige ballader, og lik det den som vil.

Men jeg må ærlig innrømme at jeg synes enkelte folk sin oppførsel er utrolig barnslig her inne.. Virker som om de prøver å bevise et eller annet. Nevner ikke navn, men skal dere bevise noe, øv som søren på gitaren, arranger et møte og spill fletta av hverandre.

Let the wanking do the talking.

Amen[/quote']

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må vel få si min mening i denne debatten...

Selv om jeg digger både vai og satriani, er det Vai som har imponert meg mest. Satirani har kanskje flere fengende låter, og han har klart å holde interessen min for musikken hans ved like...helt til den siste plata (Is there love in space) Her synes jeg han gjentar seg selv altfor mye, og det blir ikke like spennende å høre på lenger.

Vai's gitarspilling er SINNSYK avansert, og komposisjonene likeså. Man må vel nesten bare spille gitar selv, og prøve seg på et par av låtene hans, før man fatter hvor unik stil og evne denne mannen har.

Når i tillegg vai og bandet hans blåser hodet av satriani på scenen er det vel heller ingen tvil om at han hever seg et par hakk over.

Hvem som lager best låter blir vel også en smakssak. Den gitarsoloen som har vekket mest følelser hos meg, er nok den som satch spiller på until we say goodbye (på plata altså..han improviserer alltid noe tull live på denne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.