Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vai vs Satch


Rohde

Anbefalte innlegg

  • Svar 100
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hei og hå!

michael fra tromsø her :P

Ang vai og satch:

Ingen klarte å si at Satch var gitarlæreren til Vai. Bare for å ha det sagt.

VAI

"Plays with the hands of 10 guitarist, and the soul of 1000's!"

Vai er veldig kreativ. Tør å gå der ingen andre har vært. Dermed kan det virke kaotisk til tider. Men dersom du en gang setter deg ned med en skive fra han, og studerer den. Tru meg, den er en kompleks sak. Teoretisk genial! Enkelt og greit. Alle er vel enig at utfoldninga på gitaren er perfekt, flawless og atter perfekt.

Ang om man liker dette, det får være opp til den enkelte.

Må også bare skyte inn - det er ikke uten grunn at Mr Vai har fått Doktor grad i musikk ved Berkley.

Satch:

"The king of Instrumental music"

Satch. Hva kan jeg si? Sangene er mer klassisk rock og straighere. Men setter du deg ned med en skive her. Samme greia. Sinnsyk komplex sak. Samme med fingerene - like flawless. Men må understreke - på satch SIN måte. Der Vai på sin side, spiller på sin måte.

Så hva er da forskjellen? De er i "samme" sjanger musikk og "samme" type gitarist. Det er her alle begynne å diskutere fram og tilbake.

Før jeg sier noe mer, vil jeg spore litt av. Tenk tilbake på gitarkompiser. Begynte mer eller mindre samtidig. Faller i samme kategori, og spiller så det suser. Hele tider prøver den ene å komme litt forran den andre, og visaversa. Dere kommer så langt at dere begynner med alt picking, sweep, tap osv av teknikker. Dere har kontroll, mer eller mindre, på disse teknikkene og evt teori dere har fått med dere på veien. Dere skilles og finner hvert sitt band. Dere er begge r feks Petrucci "avkom" og spiller helt likt.

MEN HER kommer hele cluet mitt inn. For å gjøre en lang historie kort - dere kommer til å lage forskjellig musikk! VELDIG forskjellig. Ja, det kommer til å være spor fra DT og tidligere teknikkronking på gutterommet, men fortsatt er MUSIKKEN forskjellig.

Legg 1 + 1 sammen og sett Vai og Satch inn i dette. Dem var akkurat slik. Og du ser utfallet. 2 forskjellige "sjangere" av gitarister. Dermed er min enkle formening egentlig veldig kort - dem er ikke i samme sjanger. Dermed blir en ren sammenligning feil.

Gitarmessig, rent teknisk er det etter min mening Vai som er on top. Han overbeviser meg med sin feel og soul. Men herregud, drømmer like vått om Satch sine prestasjoner.

Men kan utdype dette videre en annen dag, det er midt på natta og jeg har jobb imorgen.

Ang Petrucci, LaBrie og DT.

Petrucci - Hva kan jeg si? Han og Vai - mine forbilder.

LaBrie - Han kan synge! Og ja, IAW var virklig toppen!

DT - TOT er etter min smak ikke samme DT lenger. Ble vikerlig skuffa. Likte mer eller mindre 6Degree. Men før det, det er det som er DT i mine øyne. Egentlig er Metropolis litt for LTE, men den er genial! Change og ned, DET er gode gamle DT :D Slik jeg liker det.

Men iallefall, noen som er mer eller mindre enig?

Ja - det er en haug med skrivefeil - ble usedvanlig trøtt nå mens jeg sitter i senga og prøver å lette på hjertet... go natt :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen klarte å si at Satch var gitarlæreren til Vai. Bare for å ha det sagt.

Begge var forholdsvis ferske på instrumentet da Vai begynte å ta timer fra Satch (Satch hadde vel omtrent ett års erfaring som gitarist da Vai begynte). Det ble fort et ganske gjensidig læreforhold, og det at Satch lærte Vai alt han kan -som så mange tror-, er bullshit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør meg egentlig heller hvor dyktige dere sjøl hadde vært hvis dere hadde brukt tiden til å øve i stedet for å engasjere dere i slike meningsløse diskusjoner som dette. :)

Satrianis musikk tiltaler noen, Vais musikk tiltaler andre. Hvorfor skal vi egentlig bry oss om hvem av dem som er best? :) Tviler på at det er noen her på forumet som greier å konkurrere med noen av dem uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen klarer å konkurere med de, spiller ingen rolle.

Og det er heller ikke meningsløst å diskutere dette. Med mindre du går inn for å få en som er die hard satchfan til å bli steve vai-fan. SKJØNNER?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør meg egentlig heller hvor dyktige dere sjøl hadde vært hvis dere hadde brukt tiden til å øve i stedet for å engasjere dere i slike meningsløse diskusjoner som dette. :)

hehe... du har faktisk et lite poeng :mrgreen:

nope..

Jeg klarer ikke å sitte å øve time etter timer å øve...

1 time om gangen for meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HÅHÅ!

Til han som sa at DT er det dårligste livebandet han har sett til dags dato: JEG ER SÅ HJERTENS ENIG!!

Ikke for at jeg har sett de live, heldigvis, men altså liveOPPTAK, og den eneste som virker noenlunde engasjerende på meg er trommisen. Gitaristen står og kikker på fingrene sine HELE konserten, ok kanskje han setter foten opp på monitoren nå og da, bassisten ser i gulvet på samme sted HELE tiden, keyboardisten vil jeg ikke snakke om engang(mest fordi jeg egentlig ikke husker at han var der), og vokalisten...herregud for en søppelhaug. Den dårligste etterligninga av Robert Plant ever! Tilogmed en UngeHøyre-Homo gjorde en bedre figur.

Men nå liker jeg jo ikke DT heller da,det er sikkert derfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HÅHÅ!

Til han som sa at DT er det dårligste livebandet han har sett til dags dato: JEG ER SÅ HJERTENS ENIG!!

Ikke for at jeg har sett de live' date=' heldigvis, men altså liveOPPTAK, og den eneste som virker noenlunde engasjerende på meg er trommisen. Gitaristen står og kikker på fingrene sine HELE konserten, ok kanskje han setter foten opp på monitoren nå og da, bassisten ser i gulvet på samme sted HELE tiden, keyboardisten vil jeg ikke snakke om engang(mest fordi jeg egentlig ikke husker at han var der), og vokalisten...herregud for en søppelhaug. Den dårligste etterligninga av Robert Plant ever! Tilogmed en UngeHøyre-Homo gjorde en bedre figur.

Men nå liker jeg jo ikke DT heller da,det er sikkert derfor.[/quote']

Jeg har spilt en haug med DT-greier med det gamle bandet mitt, og tro du meg, du hadde nok også sett på fingrene dine, hadde du måttet spille like vanskelige greier live... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.