Web Analytics
Jump to content

Hugo

Medlem
  • Posts

    637
  • Joined

  • Last visited

About Hugo

Contact Methods

  • Website URL
    http://

Profile Information

  • Gender
    Mann
  • Location
    Oslo
  • Interests
    Jeff Beck

Hugo's Achievements

Gitarrocker

Gitarrocker (5/6)

0

Reputation

  1. Tekstene til PF etter Waters er stort sett bare skvip. En del fine låter - Learning to Fly, Coming Back to Life, Divison Bell ... - men holder ikke samme særpreg som under Waters. Liker godt hans arbeide etter PF, bortsett fra KAOS, spesielt What God Wants er flotte saker. The Wall og Final Cut er jo nesten en annen sjanger enn tidligere album, så det blir litt feil å sammenlikne. Men har vel uansett alltid hørt mest på Wish You Were Here. Gilmour med den flotte stemmen og de vakre gitarsoloene er jo sjarmøren, så det er nærliggende å favorisere ham som hovedattraksjonen i PF. Men den stygge andungen Waters med den rare stemmen er jo hjernen som fort vekk blir et litt for sært geni for mange når han skal dirigere hele showet alene.
  2. her er en komplett versjon av fremføringen: http://www.dailymotion.com/video/x2mtbn_ro...-complete_music det med fjerdegitaristen virket som en ganske fin løsning på problemet. men når siste del av låta og rytmegitaren begynner på nytt så sitter fremdeles alle gutta og spiller kort. fjerdegitaristen er den siste som kommer tilbake. han er mer opptatt av å samle og stokke kortene. så det er fremdeles den samme muffensen. men det er klart at fjerdegitaristen er med på rytmegitarpartiet i varierende grad. jeg tror forøvrig at de akkordene og stemmingen jeg foreslo er litt feil. kan ikke helt se poenget med å stemme opp b-strengen en halvtone. tjener ikke noe på det. waters har en helt særegen og spennende måte å fremføre sanger på, mye karakter. men kvaliteten kan være noe varierende. med gilmour vet du stort sett at kvaliteten er bra.
  3. hvis du er litt krassere mot waters nå så risikerer vi å komme inn på en "waters vs. gilmour"-debatt... hvilket du kommer til å tape fjerde-gitarist? kanskje... men han er i hvert fall godt skjult. hvis jeg ikke husker helt feil så kommer det, i løpet av konserten, plutselig en kar ut fra bakrommet og fyrer løs en gitarsolo, for så å forsvinne igjen. så det kan kanskje stemme at det finnes en fjerdemann. siden carin tar disse grepene for hvert akkordskifte så indikerer det kanskje at det er noe samples-opplegg. i tillegg driver carin og trommisen (som spiller med headset) og synkroniserer hverandre i starten og underveis. gilmour spiller vel forøvrig bass-soloen på hey you også... han er visst ganske glad i det. på murder fra about face har han også en veldig fin fretless-bass-solo.
  4. E|0|1|0|1 C|0|2|2|2 G|2|3|2|1 D|3|1|2|1 A|0|1|0|1 D|0|1|x|x slik som dette høres det ikke så verst ut; en heltone ned på e-strengen, en halvtone opp på b-strengen. progresjonen blir vel noe sånt som Dm9, D#maj7/11, Asus4, Bb7sus4. kom gjerne med andre forslag (evt. tilbakemelding)...
  5. frem til du sa det nå så var jeg sikker på at han spilte på en 12-strenger... men det er noe snodig med hele greia her: det låter som 12-strenger, han bruker merkelige akkorder, når han spiller keyboard-solo går det fremdeles en akustisk rytmegitar i bakgrunnen. de to andre gitaristene spiller el-gitar. hvor er den siste rytmegitaren? digitale greier? hadde vært strålende hvis du fant akkordene, articate...
  6. trodde det var en del pink floyd-fanatics her jeg... men det er kanskje ikke det...
  7. Til vel og til kommen! Jeg er en morgenfugl i dag. Men det er fordi jeg har døgna. Kvantemetapanikken har skylda...
  8. lenge siden jeg har vært her på forumet... men kjøpte i hvert fall denne rd-en for 20 tusen i oslo. fikk da med solid stativ og hodetelefoner verd ca. to og et halvt tusen. er kjempefornøyd med instrumentet. låter helt utrolig. og det er så nærme pianotangenter man kan komme.
  9. se på denne: slik jeg har pleid å spille denne er ved å stemme ned gitaren en heltone. men det ser ut til at jon carin gjør noe helt annet her. er det noen som vet hvordan stemminga er? hvilke akkorder han satser på? låter jo skummelt bra...
  10. Moms på frakt? Kjipe greier... Men hva med amerikansk moms (hvis det finnes)? Burde man ikke kunne slippe den?
  11. Her er del 2 av SX-testen (forgjengeren til GXen). Han har noen ganske kule synth-simuleringer av klassisk gitar, el-gitar og trommer. Synes det funker overraskende bra. Burde høres...
  12. Hei, Jeg skal nå kjøpe meg et stage piano. Og jeg har nok landet på Roland RD-700GX (Demo1, Demo2, ). Foreløpig har jeg ikke sett det i noen butikker, så jeg har ikke prøvd det ut selv. Men det hevdes at det er det nærmeste man kommer ekte pianofølelse på markedet i dag. Jeg har prøvd Fantom med Ivory Feel tangenter (som RDen også har), og det føltes bedre enn noen andre "fake" tangenter jeg har prøvd før. Blir dog ikke det samme som ekte elfenben og ibenholt, men kommer man strengt tatt noe nærmere? Noen som vet om noen andre stage pianoer som kan konkurrere med RDen?Men la oss si at RDen er det beste på markedet. Da var det dette med å være smart... Kursen på dollaren ligger nå på drøyt 5kr. Så jeg har sjekket froogle. Og de fleste butikkene selger for ca. $2400 (=12240kr m/1USD=5.1kr). Her selger de for 20 000kr. Det er jo en markant forskjell. Men så har vi frakt... og vi har moms! Denne tingen er tung, og jeg vet ikke helt hva frakten kommer på da. Men bag må man ha, og det koster $200. Hvis hele greia med bag og frakt kommer på 14500kr vil momsen resultere i ca. 18000kr. Men er det ikke en amerikansk moms jeg kunne slippe her? Hadde vært gunstig... Problemet oppstår hvis det er noe galt med saken. Da må jeg evt. betale frakt tilbake... Ok! Spørsmålene... - Noen som har prøvd Roland RD-700GX? - Er det noen andre merker som kan konkurrere med denne? - Hvor smart er det å kjøpe saken fra USA? Slipper jeg moms fra USA? - Kan noen anbefale en fantastisk sustainpedal og et imponerende sett hodetelefoner? Forresten... kom på at frakten vel ikke skal beregnes i momskalkuleringen. Da blir dette litt billigere... piano + bag = totalt $ = totalt x kurs = totalt NOK $2400 + $200 = $2600 = 2600 x 5.1kr = 13 260kr totalt NOK x moms = total NOK uten frakt 13 260kr x 1.25 = 16 575kr tot. u/frakt + estimat for frakt = totalt 16 575kr + 1 000kr = 17 575kr Er dette et dårlig estimat for frakten av dette tunge legemet? Forskjellen fra pris i norsk butikk vil da være rundt 3500kr.
  13. Prøv å palm-mute litt nærmere stolen. Du får en litt for høy pitch under "galoppen"... Og for all del fjern de digitale ulydene som skremmer meg gjennom hele låta. Ellers låt det bra.
  14. Har POD XT Live. Super sak. Mye moro for penga... Bruker den på denne låta: http://forum2.gitarnorge.no/index.php?showtopic=10425
  15. Hva gjør du her hvis du går over til en annen skala enn C-dur? Gir kryssene og b-ene noen logisk oppbygning som divergerer veldig fra prim-, sekund-, ters-tankegangen da? Ja, men for en mest mulig effektiv måte å lære seg gitaren på så ser jeg ingen andre ulemper enn kommunikasjonen. Men det er helt klart at kommunikasjonen er veldig viktig. Jeg er litt opptatt av hvilken vei man skal gå selv om mange veier fører frem. For engelsk (eller et hvilket som helst annet språk) er mye greiere å lære seg når norsk glir smertefritt gjennom årene. Er man rågod i norsk blir det ikke vanskelig lære seg et nytt språk. Men uttalen kan nok bli en smule ute av "tune". Vi har vel sett hos våre innvandrervenner at det fort oppstår en stagnasjon i utvikling av språket hvis de stopper opp på en barneversjon av morsmålet sitt og så bare går rett over på norsk. Da blir det inget stort ordforråd å utvikle seg på, kun et barnespråk... Grunnen til at tolvtoners systemet du skisserer ikke er fordelaktig, er vel at ikke alle tonene i en toneart har like høy status - rett og slett. Du vil finne at de fleste melodiene som du hører i hodet, faller stort sett innenfor en eller to tonearter. Hadde vi hatt en lang musikktradisjon for atonalitet hadde nok ditt tolvtoners system vært i bruk, men faktum er at den vestlige musikktradisjonen er i all hovedsak Tonal. Men det er en artig diskusjon Her er jeg nok ikke enig med deg. Etter jeg begynte med tolv toners system så har jeg innsett kvaliteten ved mange toner jeg antok var for atonale på forhånd. Det handler jo bare om hvordan man bruker tonene så passer jo forsåvidt alt... Det er ikke uvanlig at jeg finner meg selv improviserende over en grunntone pluss en kvint. Da kan man bruke nesten hvilke toner man vil... kan ikke komme på noen jeg ikke kan bruke. Det holder så absolutt ikke med dur og moll. I denne situasjonen, med en grunntone og kvint, må vel tolv toners systemet være helt ideelt. Har det bladet og har såvidt sett ut artikkelen. Skal finleses...
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.