Web Analytics
Jump to content

Vai vs Satch

Rohde
 Share

Recommended Posts

Ok, mulig dette temaet har vært oppe før, men da jeg er ganske ny her vil jeg sjekke hva folka synes. Har registrert at det er veldig mange Vai fans, men selv synes jeg Satriani lager bedre låter, og spiller mer allment og fengende, mens Vai lager bra musikk først og fremst for gitarister. Andre synspunkter?

• Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

det syntes jeg er ganske teit å si. Satch skriver mer mainstream , ja . Noen melodier er veldig fine , men de fleste blir kjedelig . Men det jeg mener "setter Satch ut av køen" er soloene. Det er så rein blues at det er litt ekkelt . Og legatoløpa , som han bare skifter toneart på i de forskjellige låtene . Blir for kjedelig for underskrevne .. Selvom jeg ikke har hørt på noe gitar musikk på litt lenge ..

Nilsefix

Tja, jeg veit ikke helt.

Må innrømme at jeg heller setter på en satch låt, hvis jeg skal høre på musikk. Men hvis jeg virkelig skal HØRE på musikk, så setter jeg på Vai. Han er ikke like fengende, men mye mer detaljer der da.

Enig med nils angående soloene. Det som irriterer meg voldsomt, er at satch alltid holder tonene så kort! Han kan aldri holde en tone slik at den går over med den neste. Hør f.eks. på always with me always with you, eller starry night. Sabla irriterende.

Men jeg, som er litt kommers av meg, synes kanskje Satch sine låter fenger litt mer.

Noen melodier er veldig fine ' date=' men de fleste blir kjedelig[/quote']

Noen av melodiene til Vai er veldig fine , men de fleste blir kaotiske.

det syntes jeg er ganske teit å si.
Det er så rein blues at det er litt ekkelt.

Vai spiller så atonalt at det er litt ekkelt.

Og legatoløpa ' date=' som han bare skifter toneart på i de forskjellige låtene[/quote']

Og tappinga ' date=' som Vai bare skifter toneart på i de forskjellige låtene.

Enhver sak har to sider. ;)

vai har aldri samme tappelicket . så det kan du bare glemme . Han spiller veldig sjeldent atonalt , bare du som har fucka ører .. og melodiene blir slett ikke kaotiske. Hvor kaotisk er melodien på Giant Balls of Gold , Blood&Tears etc etc ... veldig lite kaotisk..

enhver sak har 2 sider , 1 riktig og 1 feil

Satch bruker ikke samme legatolicket . så det kan du bare glemme . Han spiller veldig sjeldent blues , bare du som har fucka ører .. og melodiene er slett ikke kjedelige. Hvor kjedelig er melodien på Surfing with the alien , Crushing day etc etc ... veldig lite kjedelig..

enhver sak har 2 sider .

Jeg synes du Nilsefix har så lite lurt og komme til tider at jeg blir helt sjokkert. Musikk er jo øret som hører noen synes satriani er bedere mens andres synes vai er best, mens noen ikke liker noen av dem det kommer jo ann på øret som hører.

Og jeg lurer også på hvorfor du setter dine meninger høyst er du den almektige når det gjelder musikk, ikke ifølge det du har lagt ut etter min mnening i hvertfall, men igjen det kommer ann på øret som hører.

Jeg liker personlig Vai mye bedre enn Satriani. Er faktisk enig med Euph at Vai sine melodier ofte kan oppfattes som mer "kaotiske" enn Satch sine.. I starten hadde jeg veldig vanskelig for å takle låtene disse låtene, men nå syns jeg de bare blir bedre og bedre for hver gang ;-)

Satriani har enklere melodilinjer, som muligens gjør sangene mer vennlige for mainstream-lytterne. Jeg syns generellt musikken hans er ganske kjedelig i lengden.

Vai sin låter er mye mer komplekse, men ofte kan jo det enkle være det beste..ihvertfall for noen ;-)

Edit: Vai er igrunn en helt annen type gitarist enn Satch..

- Jeg synes begge lager bra melodier. Satch har flere fengende melodier, men når Vai først kommer med en bra en, så hører jeg heller på ham. Vais gode melodier, når de først dukker opp, har litt mer substans etter min mening.

- Både Vai og Satch bruker ofte de samme lick'ene. Og jo, Vai bruker DEFINITIVT samme tappe-tema mange ganger.

- Vai spiller nok sjelden direkte atonalt, men han bruker endel litt søkte modale idéer, som for normale mennesker sikkert ikke høres helt "kosher" ut.

- @Nilsefix: Det heter "SYNES", ikke "SYNTES". "Syntes" er preteritum - lær deg norsk...