Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En liten kanadier på gitar...


Petrucci

Anbefalte innlegg

  • Svar 116
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Aiwass :

If you got your head out of YOUR ass , ville du fulgt med litt på skjermen og visst at mitt idol er Steve Vai , mannen som av veldig mange ansees å ha den perfekte teknikk . Jeg er veldig uenig i at det går under shred , for det er ikke så lavmål at det kan slenges inn der , men what ever..

Han har den perfekte teknikken etter mine ører , og selvom han spiller fort , så har tonene sjel . DET skiller en god gitarist fra en som bare pugger andres soloer .. Æsj .. nei uff..

takker for meg..

Nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det eneste som er viktig, er at musikken er bra å høre på. jeg synes superkjapp spilling er en av de sikreste måtene å drepe et godt musikkstykke på, men det er selvsagt bare min mening. klart det finnes en del unntak, men det er i hovedsak det jeg mener om shredding. og ja, jeg synes flere av chopins etuder er kjedelige. sikkert en haug med feel og det ene og det andre, men det er forjævli kjedelig. samma gjelder for denne gutten her. jeg har hørt en eller to gitarister som klarte å spille dritfort uten at det var kjedelig etter 10 min, og det irriterer meg at jeg ikke husker hvem de var. flinke som faen var de ihvertfall.

ikke at jeg kunne klart å spille så fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngchie  :

Herregud , skal man tilbe ting som går i 32deler i 220 bare fordi det gjør det? Teknikken (kjappheten i dette eksempel) er noe av det letteste å øve inn på gitar. Det er det ved å lære å spille gitar som går fortest .. Jeg har ikke noe respekt for de som sitter med metronomen i 1 år og blir så kjappe som han der for så å kunne spille 1) semi-dårlige dt soloer 2) dårlig musikk som ikke eier kreativ tenking eller musikalsk verdi. Greit , det går fort , men so fucking what? han driver ikke musikk , han driver sport .. Han EIER ikke sjel i fingra i det hele tatt ...

Argh..  Teknikk skal være et hjelpemiddel , ikke en spillestil.. ffs

Nilsefix

Jeg synes du burde begynne å akseptere at andre mennesker har annen musikksmak enn det du har. Du sitter her og uffer deg over at noen liker andre gitarister enn Vai, og fnyser av alt som går fortere enn et visst antall noter. Hva er problemet ditt? Kan ikke folk få like hva de vil, uten at du alltid skal komme med nedsettende kommentarer overfor alt du ikke liker?

Snakker jeg dritt om Vai hver gang du nevner ham? Nei, aldri, fordi jeg ser ingen grunn til å gjøre det.

Det at du ikke liker en ting betyr jo ikke at det dermed er fakta at dette er dårlig musikk. Det er snakk om smak og behag, og det virker som om du ikke har peiling på hva dette uttrykket betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiwass :  

If you got your head out of YOUR ass , ville du fulgt med litt på skjermen og visst at mitt idol er Steve Vai , mannen som av veldig mange ansees å ha den perfekte teknikk . Jeg er veldig uenig i at det går under shred , for det er ikke så lavmål at det kan slenges inn der , men what ever..

Han har den perfekte teknikken etter mine ører , og selvom han spiller fort , så har tonene sjel . DET skiller en god gitarist fra en som bare pugger andres soloer .. Æsj .. nei uff..

takker for meg..

Nilsefix

Jo, jeg har merket at du liker Vai. BARE Vai. Har aldri sett deg sette ett positivt adjektiv sammen med navnet til noen annen hurtig gitarist. Er ferdighet liksom forbeholdt Vai, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg mener mange er for strenge mot hurtige gitarister, og alt for lett slakter dem fordi de er raske, er jeg veldig enig med nilsefix her...Jeg er fan av DT, og digger mange av låtene deres.Synes Petrucci er en veldig flink komponist, og bandet låter kanon. Men soloene til Petrucci er gørr kjedelige. Særlig på det nye albumet. Ta bare låta As I Am. Soloen der er rett og slett grufull, og kroneeksempelet på hvordan man kan ødelegge en ellers ok sang på 1-2-3. Steve Lukather er et eksempel på en gitarist jeg mener kombinerer teknikk og feel på en utmerket måte...Har også fått mer sansen for Vai i det siste, han gjør mye fint. Men Malmsteen (eller var det Steem?) blir tortur for mine ører. Men det har jo egentlig ikke noe med saken å gjøre.

Mitt poeng her, er at denne gutten på bare 15 år definitivt er dyktig. Han er kommet langt, men han har veldig veldig mye igjen. Men så er han bare 15 år. Hvem er vel musikalsk modnet som 15-åring? Han har mye av det tekniske grunnlaget, og hvis han begynner å spille annet enn covra petrucci soloer kan det bli en god gitarist ut av ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg liker andre tekniske gitarister? jepp.. of course i do..

Men de må ha det som trengs til å få noe som går fort til å låte bra , ikke bare som meningløst plekter vås...

Andy Timmons (mannen med kanskje enda mer tonekontroll og ville improv-skills enn vai , ikke helt sikker , men godt på vei) Eric Johnson (vet ikke hva jeg skal si engang) Viggo fra Pagans (litt ensformig , men han er jæævli god) Dimitar Nalbantov (soundclick fra Bulgaria som er relativt rå) Hans Mathisen :P (lærer på skolen min som ville blåst dere fleste av stolen deres , eneste i verdens som kan legge sjela i hver tone i 64deler i 220 :P.. hehe)

Så , svaret er ja.. Men som sagt , er ikke sånn som mange av dere som bøyer dere i støvet i lovpris bare fordi det går fort , det må være noe mer også..

Nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som sagt , er ikke sånn som mange av dere som bøyer dere i støvet i lovpris bare fordi det går fort , det må være noe mer også..

Klarer du ikke å skjønne at det er andre grunner enn at det bare går fort som gjør at folk liker slik musikk? For eksempel, John Petrucci spiller sinnsykt fort på den siste DT plata, og det høres ræva ut. Men en kar som Vinnie Moore får det til å høres ut som om han virkelig legger sjela si i det han spiller, uansett hvor fort det går.

Det er ikke selve farten som er det jeg liker, det er hvordan gitaristene bruker farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørte på låta Acid Harmony nå, og jeg synes den hadde noen spennende partier. her spilte han da ikke veldig fort? jeg kunne greid dette? jaja. han var flink nok, men han har noe å lære av Kierkegaard:

"Bare den største mester kjenner begrensningens kunst" ellerno. :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og så hører du bare på gitarister som spiller fort dårlig? Alle de du drar ut i sånne saker som det her er jo gitarister som bare spiller fort , som maskiner!

Angelo og Cooley, de spiller som maskiner, men de hører jeg heller aldri på. Det blir kun fart, og ingenting mer.

Paul Gilbert, Shawn Lane, Vinnie Moore, Tony Macalpine og Mads Eriksen, der har du gitarister som klarer å få raske soloer til å høres bra ut. Kanskje ikke du synes det, men de høres garantert ikke ut som maskiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker ihvertfall som om at det er mye sjalusi ute og går blant gitarister, og jada, jeg vet hvor lett det er å ta på seg musikkpolitiuniformen,men det forundrer meg stadig at enkelte mennesker nekter å gjenkjenne kvalitet uansett om det blir presentert like oppi neseborene på dem.

Personlig kunne jeg aldri tenke meg å eie en plate med denne kanadieren, DT, eller de fleste andre som spiller slik, det gir ikke meg så veldig mye. Men jeg klarer da likevel å se at gutten er jævla god, og har et talent som langt overgår det jeg selv har, og det plager meg ikke et øyeblikk.

Og,aiwass, jeg tviler ikke på at han klarer den tekniske gjennomførelsen av en Slash-solo, jeg ville bare likt å høre han gjøre det. Grunnen til det er at han har nødvendigvis måttet øve en del på de DT-greiene, og jeg skulle gjerne likt å sett rsultatet av en kickassrocknroll-solo når den blir øvd på såpass seriøst som jeg innbiller meg at han har gjort med de andre tingene han spiller.Jah.

Dessuten tror jeg ikke noen kan være redd for å miste rocke-kred ved å spille fort, se på Zakk Wylde...da er det vel heller snakk om at man ikke har det i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så , svaret er ja.. Men som sagt , er ikke sånn som mange av dere som bøyer dere i støvet i lovpris bare fordi det går fort , det må være noe mer også..

Nilsefix

Jeg gidder ikke høre på noen spille fort hvis de ikke har noe interessant å si musikalsk; Michael Angelos musikk byr meg imot. Noen av de jeg hører på:

Allan Holdsworth

Frank Gambale

Shawn Lane

Stephan Forté

Jarle H. Olsen

Ron Thal

John Petrucci (hans eldre greier)

Tony Macalpine

Jeff Loomis

Marcel Coenen

Al DiMeola

Bireli Lagrene

Jason Becker

Eric Johnson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.