Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En liten kanadier på gitar...


Petrucci

Anbefalte innlegg

For min del så vil jeg lære mest mulig om de forskjellige teknikkene som har vært brukt så jeg til slutt vil kunne danne en superteknikk :D

...sa gutten som laget tråden "Ikke spill skalaer" :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 116
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg regner med at du som har takket for deg ikke har lest igjennom den posten. Bare lest overskriften. Gutten mener ikke at man skal være uten kunnskap. Så les før du fortsetter med den negative og destruktive postingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mulig han suger stor K*K når det kommer til gitar! Man vet jo aldri.. Som Doug Marks sa en gang i tiden;

"Jeg husker når Eruption med EVH kom, Jeg satt i flere dager og pugget hele sangen. En dag så kunne jeg den utenatt, spilte den for en knippe folk og de bare fikk hakeslepp! For de var jeg den beste gitaristen i verden! ..Selv kunne jeg bare Eruption.."

Get my point?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris Feener er medlem borte på Petrucci-forumet. Han er riktig god, men det er nok av andre gitarister av samme kaliber der borte, og en god del bedre óg. Han er ung (like gammel som meg), men har øvd mye teknikk og har hatt mye tid til å øve inn diverse Dream Theater-soloer, etc. Noen har mindre skolearbeid enn andre, ser det ut til...

Rent teknisk finnes det mange på Petrucci-forumet (inkl. meg selv) som kan gjøre det han gjør, men det synes at han har fokusert på å lære andres sanger. Låtskrivingen hans er liksom begrenset til et par riff med solo over, selv om han forsåvidt gjør det med glans. Jeg foretrekker heller å bare kunne en håndfull DT-soloer og Symphony X-greier, for så å konsentrere meg mer om egen låtskriving med ordentlig band, og ikke minst mine egne soloer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig med å si at den gutten er helt forjævlig god å spille gitar? Han ER det, nemlig, han gjør ting som jeg tror ikke så veldig mange andre gjør. Feel er vel litt vanskelig å bedømme utifra sånt, men timing har han ihvertfall, kan jeg love dere. Det virker som om enkelte her er direkte sure fordi de plutselig finner ut at andre i verden kan ting de aldri kommer til å beherske selv.

Jeg for min del gir en jamn faen i hvor fort andre klarer å spille gitar, for meg handler det om å føle meg bra, og klarer jeg å få andre til å føle seg bra også, er det ren bonus. Han føler seg sikkert kjempebra når han spiller sånn, og det har han all grunn til, for han er helt vill. Når det er sagt skulle jeg gjerne likt å se hvordan han takler en Slash-solo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig med å si at den gutten er helt forjævlig god å spille gitar? Han ER det, nemlig, han gjør ting som jeg tror ikke så veldig mange andre gjør. Feel er vel litt vanskelig å bedømme utifra sånt, men timing har han ihvertfall, kan jeg love dere. Det virker som om enkelte her er direkte sure fordi de plutselig finner ut at andre i verden kan ting de aldri kommer til å beherske selv.

Man liker ikke shred her omkring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngchie :

Herregud , skal man tilbe ting som går i 32deler i 220 bare fordi det gjør det? Teknikken (kjappheten i dette eksempel) er noe av det letteste å øve inn på gitar. Det er det ved å lære å spille gitar som går fortest .. Jeg har ikke noe respekt for de som sitter med metronomen i 1 år og blir så kjappe som han der for så å kunne spille 1) semi-dårlige dt soloer 2) dårlig musikk som ikke eier kreativ tenking eller musikalsk verdi. Greit , det går fort , men so fucking what? han driver ikke musikk , han driver sport .. Han EIER ikke sjel i fingra i det hele tatt ...

Argh.. Teknikk skal være et hjelpemiddel , ikke en spillestil.. ffs

Nilsefix

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig med å si at den gutten er helt forjævlig god å spille gitar? Han ER det, nemlig, han gjør ting som jeg tror ikke så veldig mange andre gjør. Feel er vel litt vanskelig å bedømme utifra sånt, men timing har han ihvertfall, kan jeg love dere. Det virker som om enkelte her er direkte sure fordi de plutselig finner ut at andre i verden kan ting de aldri kommer til å beherske selv.  

Jeg for min del gir en jamn [sensurert] i hvor fort andre klarer å spille gitar, for meg handler det om å føle meg bra, og klarer jeg å få andre til å føle seg bra også, er det ren bonus. Han føler seg sikkert kjempebra når han spiller sånn, og det har han all grunn til, for han er helt vill. Når det er sagt skulle jeg gjerne likt å se hvordan han takler en Slash-solo

Som Yngtchie sier: Folk her omkring liker ikke shred. Spør du meg har det blitt en fordom at folk som kan spille fort ikke kan spille med feeling eller spiller enkle greier. BULLSHIT. I noen tilfeller stemmer det, men det er da fordi man ikke har viet nok tid til andre aspekter av gitarspill, ikke fordi man er god til å spille hurtig. Pussig nok hører du sjelden samme kritikk om en klassisk pianist. Rockemusikere har rett og slett en tendens til å se ned på teknisk ferdighet, delvis grunnet den uskrevne regel at en god sang skal ha tre akkorder og nynne-refreng. Kjøss meg i ræva...

Og forresten, han der kan definitivt spille en hvilken som helst Slash-solo. Jeg har som sagt sett og hørt en god del av greiene hans, og han kan ikke bare spille kjapt, han har solid teknikk. Om man har god teknikk, tilsier det at man kan spille både hurtig og langsomt, og med kontroll. Om man bare kan spille fort har man jo ikke særlig god teknikk i grunnen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngchie  :

Herregud , skal man tilbe ting som går i 32deler i 220 bare fordi det gjør det? Teknikken (kjappheten i dette eksempel) er noe av det letteste å øve inn på gitar. Det er det ved å lære å spille gitar som går fortest .. Jeg har ikke noe respekt for de som sitter med metronomen i 1 år og blir så kjappe som han der for så å kunne spille 1) semi-dårlige dt soloer 2) dårlig musikk som ikke eier kreativ tenking eller musikalsk verdi. Greit , det går fort , men so fucking what? han driver ikke musikk , han driver sport .. Han EIER ikke sjel i fingra i det hele tatt ...

Argh..  Teknikk skal være et hjelpemiddel , ikke en spillestil.. ffs

Nilsefix

Du må være erkeeksemplet på disse fordommene jeg nevnte. Greit nok, folk som Michael Angelo og Rusty Cooley eier ikke peiling på låtskriving eller generell phrasing, men hvis du, som amerikanerne sier: "Got your head out of your ass", så ville du se at det finnes rikelig med teknisk kompetente gitarister som er både musikalsk dyktige og glimrende låtskrivere. Du trenger ikke engang like musikken deres, men hittil har jeg ikke sett ett eneste innlegg fra deg hvor du faktisk vedkjenner at en relativt hurtig gitarist er en god musiker. Selvsagt, det finnes tonnevis av gørrkjedelige, uoppfinnsomme "Chops From Hell"-aktige gitarister som spiller fort, men hva med de som faktisk har orden i sysakene både teknisk og musikalsk?

Av ren nysgjerrighet, synes du Chopins eller Beethovens pianostykker bare er følelsesløst wank siden det blir spilt mye fort? Eller gjelder dine fordommer bare for rockegitar, da det i denne musikkstilen ikke er lov å bli for god på sitt instrument, av frykt for ikke lenger å være "rock 'n' roll" nok?

Seriøst, med slik trangsynthet går du glipp av vanvittig mye god musikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en siste ting, selv om mine ord helt sikkert "fall on deaf ears":

"Feel" er også en del av teknikk. Improvisasjon og komposisjon involverer musikalsk kreativitet, som noen refererer til som "feel", men den typen feel det er snakk om i dette tilfellet, det vil si i selve spillingen, er 100% teknikk, enten du liker det eller ei. Vibrato, bending - alt sammen er kontrollert av fingrene, og er mekaniske bevegelser som kan øves inn.

Kan Chris Feener -eller en annen person med svært god teknikk- spille en hvilken som helst Slash-solo? Definitivt.

Kan Chris Feener -eller en annen person med svært god tenkikk- KOMPONERE en solo like bra som Slash? Ikke nødvendigvis.

Slutt å blande kreativitet og teknikk. Det er forskjell på å lage musikk og å gjengi den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.