Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En liten kanadier på gitar...


Petrucci

Anbefalte innlegg

  • Svar 116
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det blir vel straks lynsjesteming her så jeg regner med at det ikke er verd det. Kan si at jeg ikke prater om gitargudene deres.

Masse prat, ja, men ingen nyttige argumenter.

Du avfeier det vi sier, og mener at du har rett. Hvordan kan du det, når du ikke engang kan nevne en shredder som bare kan shredde og har dårlig teknikk? Jeg har kommet med mange gode argumenter, jeg har tilogmed nevnt flere navn. Hvorfor kan ikke du gjøre det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugo. Du sier at de gode, gamle blues/rock guttene hadde en annen teknikk en dagens shreddere, og at den gamle teknikken kan være like vanskelig som dagens. Er det et mål å lære seg den vanskeligste teknikken? Snakker ikke om spillevarianter som tapping/sweeping som kommer i en annen avdeling av teknikk. Jeg kan ikke se noe fornuftig i å lære seg å dempe som de gjorde før, eller i dag. Hele poenget med å dempe strengene er å unngå uønskede lyder, hvordan er knekkende likegyldig så lenge det fungerer. Det er greit å vite hvordan andre gjør det, men å lære seg alle variantene er lite nyttig.

Generelt til teknikkspørsmålet. Å spille fort krever visse egenskaper, å kontrollere vibrato, mikrotoner, kunstig ånding, klorofyllnivå på toner... krever andre egenskaper. En spiss og en keeper i fotball har ikke like egenskaper, men det er rent idioti å hevde at den enes kvaliteter er viktigere/vanskeligere enn den andres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hevdet noe annet. Men... det er andre teknikker som blir undervurdert og shreddingen blir etter min mening som sagt glorifisert. Jeg vil ikke si at shredding nødvendigvis er det ypperste når det gjelder teknikk, men kanskje... hvem vet. Jeg mener at det er mye annen utrolig vanskelig teknikk som folk ikke har fått helt med seg. Det handler jo om hva man vil gjøre med gitaren. Noen trenger en fri høyrehånd for å gjøre det de skal (eks. Jeff Beck). Noen trenger ikke en fri høyrehånd, men bruker den teknikken for det. Dette ble nevnt siden vi nettopp debatterte det med tommel osv. Flere teknikker ute og går selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et mål å lære seg den vanskeligste teknikken?

Nei, men teknikken deres er undervurdert. For meg som gitarist er det også spennende med forskjellige teknikker. Synes det er interessant (også tommel i klassisk gitar-posisjon som shredderne bruker er interessant). Og noen stiler krever at man bruker en spesiell teknikk. Er bare interessert i dette. Ikke noen verdensmestersak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda tilgode å høre noen glorifisere alt som kommer fra shreddere. Selv om jeg liker mange gitarister som spiller fort, så er det minst like mange jeg ikke liker. Det er sannsynligvis fordi at jeg ikke liker shreddere utelukkende grunnet hastighet, men heller fordi det er mange andre ting som kjapt spill resulterer i. Energi, humor, selvironi. Slikt som det er vanskelig å finne i de som velger å selge sjela si i musikken, noe som for meg blir dødt. Jeg har nok med min egen sjel. (Prøv å ikke tolk for mye ut av de siste linjene! ;))

Ja, det er mange andre teknikker som blir mindre brukt. Men årsaken til det vites ikke av undertegnede. De "beste" gitaristene spiller det de kan best, der tror jeg mye ligger. Er liten gevinst i å gå en gate fordi ingen andre har gått den før, der ligger det neppe restauranter eller utesteder. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så vil jeg lære mest mulig om de forskjellige teknikkene som har vært brukt så jeg til slutt vil kunne danne en superteknikk :D , eller finne det som passer best for meg. Men eksperimentering er også en viktig del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.