Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En liten kanadier på gitar...


Petrucci

Anbefalte innlegg

  • Svar 116
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hehe .. nei , men da tenker de ut fra teknikk . Idiotiske folk . det er fortsatt usant , men teknisk var jo ikke Hendrix like god som gutta nå for tida, selvom han var det på den tida :P hahaha .. dårlig setning . glem det egentlig ..

kort sagt : enig med knopfler

Nilsefix

Mener folk at de gutta som spiller fort som lynet har en god teknikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke god teknikk litt mer sammensatt enn bare å spille fort? Har sett noen shreddere prøve seg litt på akustisk gitar og det ble drit dårlig (sikkert en haug som gjør det bra også). Det vitner om at de gjemmer seg litt bak distortion og myke strenger. Noe jeg anser som god teknikk er f.eks. gitarister som spiller uten å dempe noen strenger med høyrehånda (noe jeg tror Hedrix gjorde...er ikke sikker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener de som ikke demper med høyrehånda har en veldig god venstrehåndsteknikk. Når man tar å bender fort opp og ned må man være veldig flink til å dempe veldig forsiktig med pekefinger (eller noe annet) for ikke å få ulyder. Ikke noe juks i å dempe med høyrehånda. Men det var bare et eksempel på hva som kunne være en teknisk finesse. Vibratoen til Clapton (og SRV) er også noe som er teknisk veldig bra, mener jeg. Masse annet også. Ville bare påpeke at gutta i gamledager også hadde god teknikk, siden det ikke bare handler om fart. Selv om det også er en vanskelig synkronasjonsteknikk. Teknikk er jo veldig sammensatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke god teknikk litt mer sammensatt enn bare å spille fort? Har sett noen shreddere prøve seg litt på akustisk gitar og det ble drit dårlig (sikkert en haug som gjør det bra også). Det vitner om at de gjemmer seg litt bak distortion og myke strenger.

Du bør egentlig ikke uttale deg om dette hvis du ikke har hørt de beste i sitt felt.

Selvfølgelig trenger du god teknikk for å spille fort, det sier seg jo selv. Når du spiller kompliserte skalaer med så høyt tempo, og spiller dem rent, da trenger du selvfølgelig god teknikk. Jeg har hørt mange shreddere spille akustisk, og det høres like bra ut som når de spiller elektrisk.

Noe jeg anser som god teknikk er f.eks. gitarister som spiller uten å dempe noen strenger med høyrehånda (noe jeg tror Hedrix gjorde...er ikke sikker).

Klart Hendrix dempet strengene, ellers ville jo alt han spilte høres ut som bråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke god teknikk litt mer sammensatt enn bare å spille fort? Har sett noen shreddere prøve seg litt på akustisk gitar og det ble drit dårlig (sikkert en haug som gjør det bra også). Det vitner om at de gjemmer seg litt bak distortion og myke strenger.

Du bør egentlig ikke uttale deg om dette hvis du ikke har hørt de beste i sitt felt.

Selvfølgelig trenger du god teknikk for å spille fort, det sier seg jo selv. Når du spiller kompliserte skalaer med så høyt tempo, og spiller dem rent, da trenger du selvfølgelig god teknikk.

Det blir jo veldig glorifisert det å spille fort. Mange som kan spille fort og ikke stort mer enn det. Er ikke nødvendigvis så teknisk gode på noe annet. Teknikk er mer sammensatt enn tempo.

Klart Hendrix dempet strengene, ellers ville jo alt han spilte høres ut som bråk.

Såvidt jeg har sett så dempet Hedrix mye med tommelen på venstre og hadde en veldig fri høyre. Er ingen ingen ekspert på Hendrix så jeg kan selvfølgelig ta feil.

Selv om det blir mye bråk når du ikke demper med høyrehånd betyr det ikke at gode folk på dette området har dette problemet. Det er mange gitarister som ikke demper med høyrehånda, de bare legger håndleddet inntil en gang i blandt (veldig sjeldent).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo veldig glorifisert det å spille fort. Mange som kan spille fort og ikke stort mer enn det. Er ikke nødvendigvis så teknisk gode på noe annet. Teknikk er mer sammensatt enn tempo.

Vel, jeg sier jo at det er mer enn bare tempo. Tenk på presisjon, tror du det er lett å spille Malmsteen soloer? Det krever veldig mye presisjon, utholdenhet, og konsentrasjon. Man må også ha en god vibrato, og ellers spille like bra som enhver gitarist.

Vinnie Moore og Tony Macalpine er gode eksempler på gitarister som kan spille hva det skal være. Lytt til musikken deres, veldig melodisk, men også ekstremt vanskelig teknisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har sett så dempet Hedrix mye med tommelen på venstre og hadde en veldig fri høyre. Er ingen ingen ekspert på Hendrix så jeg kan selvfølgelig ta feil.  

Selv om det blir mye bråk når du ikke demper med høyrehånd betyr det ikke at gode folk på dette området har dette problemet. Det er mange gitarister som ikke demper med høyrehånda, de bare legger håndleddet inntil en gang i blandt (veldig sjeldent).

Han brukte høyrehånda til å dempe som alle andre gitarister, men han hadde også en veldig spesiell rytme-teknikk der han spilte soloer mens han samtidig spilte rytme.

Men shreddere spiller ikke slik, og det blir feil å sammenligne disse to stilartene. Det å dempe med høyrehånda er noe alle gjør, skjønner ikke hva som er så galt med det? Hendrix spilte Hendrix, derfor spilte han som han gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... engasjerende tema.

De som spiller fort og uten ulyder har jo søren meg god teknikk! Teknikk går faktisk på ren fysikk! De som spiller fort kan selvfølgelig spille sakte også!

Her spiller vi sakte eller fort. Ikke noe mer... :?

Det å dempe med høyrehånda er noe alle gjør, skjønner ikke hva som er så galt med det?

Ingen som sier at det er riktig eller galt. Men enkelte gitarister gjør også det. Og det er vanskelig. Ikke noe mer enn det. Alle gitarister demper ikke konsekvent med høyrehånda. Aksepter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... engasjerende tema.

Her spiller vi sakte eller fort. Ikke noe mer...   :?

Er du blind, så du ikke hva jeg hadde skrevet? For å forfriske hukommelsen din, så får du titte litt på dette:

Vel, jeg sier jo at det er mer enn bare tempo. Tenk på presisjon, tror du det er lett å spille Malmsteen soloer? Det krever veldig mye presisjon, utholdenhet, og konsentrasjon. Man må også ha en god vibrato, og ellers spille like bra som enhver gitarist.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.