Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bassforumets altmulig-chat!


Mytola

Anbefalte innlegg

Ebay for min del også...Kommer alltid under 200-kroners-grensa, på strenger som i Norge er svinedyre. Jeg kjøper ikke musikkutstyr i Norge, da det er fullstendig overprisa. Skal man f.eks. ha en ny MusicMan-bass kommer man ut av det til under halv pris fra Ebay inkludert frakt og moms, forhold til å kjøpe i Norge. Halv pris er tross alt ganske mange tusen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

juststrings.com

Men ikke bestill ett sett, for de tar 40$ i frakt på internasjonale ordre uansett om du bestiller 1 eller 10 sett. Jeg har som regel tatt en ringerunde til kompiser og hørt om de trenger noe, og så deler vi på frakten, og som regel endt opp med ordre på 10-20 sett med strenger.

Et sett med Warwick 5 strengs sett (.40-.130) koster i underkant av 30$ (ca. 170nkr), Elixir 4 strengs sett (.045-.100) koster rundt 35$ (ca. 200nkr). Altså 1/3 av prisen her. Kan begynne å lure på hva for kalkyler det er på strenger i Norge, eller hvor mange ledd det er før varen kommer ut til forbruker :blink:

Har ikke testa ut andre utenlandske nettbutikker når det gjelder strenger, men vil tro at det er tilsvarende å spare selv om man plusser på norsk mva for å få det inn i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har handlet på absolutemusic.co.uk? Eller noen som vet om de er greie å handle med? Har sett litt etter en amp som jeg ikke finner i Norge. De har den der til grei pris. Lett å betale siden man har mulighet til å betale med paypal der. Sender til Norge gjør de og. Er selvfølgelig klar over et jeg må betale moms når jeg importerer fra utlandet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Er ikke så vanskelig sang å spille, men å høres ut som Justin Chancellor - det ER vanskelig eller umulig.

Enig. Jeg klarer det ganske greit når jeg spiller Schism, med Listeruden, men 46&2 får jeg ikke til, rett og slett. Jeg greide en ganske grei etteraping av lyden med Bongoen og PODXT'en, men det ble aldri "rett".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Noen som har noen tips til hvordan få til å strekke fingrene nok?

Hva er en god reim for bass? Siden en bass er tyngre og slikt.

Små babysteg. Muskulaturen og senene trenger tid på å tilpasse seg, og mens du holder på med det må jeg bare si at det er utrolig viktig å lytte til kroppens signaler. Mang en bassist sliter med kroniske ledd, sene og muskelplager i hendene av ymse grunner. Mange prøver å fortelle en av 1 finger pr bånd er en meget viktig regel, men den behøver du ikke følge fullt ut. På høyere bånd er det greit med en finger pr bånd, men hvis man adopterer den teknikken på lavere bånd i begynnelsen er det en oppskrift på problemer.

Selv bruker jeg en ganske bred nylonstropp som passer perfekt for meg, men avhengig av hva slags bassgitar du spiller på, og tilstand på muskler og ben i skuldrene, vil kanskje ikke det samme være tilfellet for deg. Spiller du f.eks på en Gibson Thunderbird ville jeg heller ordnet meg en skinnstropp med ru bakside (da den er fremtung, og det er ønskelig å ha en stropp som motvirker rotasjonsbevegelsen fremover).

Edit: Så du hadde en Squier i siggen din. I så tilfelle vil nesten en hvilken som helst stropp med nogenlunde bredde duge. Den er hverken særlig tung eller ubalansert.

For å oppsummere: Gå rolig frem med spillingen, og prøv ut forskjellige stropper.

Endret av Orph
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Jazz-bassen har jeg for øyeblikket en helt generisk nylonreim, samme som de har til gitarer.

Men mine egentlige preffererte reimer er Moody Leather, de er dyre, men de er verdt det.. Jeg har en nå, og kommer til å kjøpe flere når jeg har ferdigstilt de prosjektene jeg har på gang, hehe.

Er enig med Orph, ikke gjør på med å prøve 1 finger per bånd fra første bånd sånn med engang, begynn gjerne med å spille fra 5te bånd, "edderkoppen" er effektiv for å trene både uavhengighet og fingerstrekk:

"Edderkoppen:"

|----------8--5-----------|

|-------7--------6--------|

|----6--------------7-----|

|-5--------------------8--|

P L R l P L R l

Spill den gjerne andre veien og, med samme fingersetting:

|----------5--8-----------|

|-------6--------7--------|

|----7--------------6-----|

|-8--------------------5--|

P: Pekefinger

L: Langefinger

R: Ringefinger

l: Lillefinger

Ellers er det en øvelse til jeg kjenner til, men den gidder jeg ikke å begynne å tabbe nå, så send meg heller en PM eller noe når du føler deg klar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.