Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bassforumets altmulig-chat!


Mytola

Anbefalte innlegg

Sitter her og lurer på om jeg skal kjøpe en Dingwall Combustion...

Matt svart med lønneggripebrett og matchende headstock frister meget.

Gjer det! Men vurder kvit m/ baltic amber plekterbrett.

combustion_white_ba_pg_fullshot_esize_171_1.jpg

Meget spesielle instrumenter må jeg si. Hvordan er de å spille på egentlig?

Heilt konge! Afterburneren min er den beste bassen eg nokon gong har spelt på.

Visstnok veldig gode. Liker utseendet på dem, og trenger en definert, god h-streng.

Bingo. H-strengen er fantastisk. Spelte på Ibanezen min for nokre veker sidan. Den har ein heilt OK H-streng, men fy flate, den var grumsete i forhold til Dingwallen.

Endret av ErlendDL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da. Nå må Ibanezen enten på service for første gang ellers må jeg lære meg å gjøre noe mer avansert enn å skifte strenger. A-strengen slår nedi båndene fra 5-6. bånd og helt opp til 24. bånd. Det er temmelig irriterende. I tillegg er halsen skjev. Vet ikke om dette er noe jeg kan gjøre selv når jeg ikke har gjort det før. Jeg er også litt usikker på hvordan jeg skal stille inn halsen. Spiller i to band for tida, en med standard stemming (B E A D G) og en med Drop B ala Slipknot (B F# B E G#), altså stemmer jeg opp EADG ett/halvt "hakk" (glemte ordet i farta). Jeg er mest engasjert i det sistnevnte. Jeg spiller i standard tuning i et lovsangsteam på skolen, og der KAN jeg bruke den andre bassen, selv om den er dritt. Derfor lurer jeg på om jeg skal få han på musikksjappa til å tilpasse bassen til B F# B E G#. Det tar vel på for halsen å stemme opp 3 av strengene et helt hakk + en med et halvt hakk. Strengene blir i alle fall ganske så stramme. Kan eventuelt stille den tilbake om jeg skulle slutte i bandet, men jeg tror ikke det skjer.

Ble en lang post dette. Oppsummering:

- Service eller stille bassen selv, noe jeg aldri har gjort før?

- Tilpasse bassen til B F# B E G#-stemming?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette høres ut som en hals som trenger en kar med litt erfaring, altså.

Liker ikke det du sier om at "halsen er skjev". Skjeve halser i sideretningen (propell) kan ikke justeres "rette". :(

Forslår innlevering og vurdering hos en erfaren gitarfikser, IKKE i en musikkforretning der fyren bak kassa har to måneders erfaring med strengeskift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner meg ikke helt på stemmingen du kjører (Lav B, to hakk opp på E A og D-strengen, og ett hakk opp på G-strengen ??), men uansett: Legg en finger på 1. båndet og siste båndet, og sjekk klaringen ved 7. bånd. Du skal omtrent kunne stikke ett bankkort mellom der. Noe mer, og halsen har for mye bøy, og du må stramme trussroden. For lite, og du må slakke den litt (jeg heller mot førstnevnte, i og med at du stemmer den opp såpass mye). Dette er ganske mye press å legge på halsen over lengre tid (nå vet jeg ikke hvor lenge du har holdt på sånn), og du skal ikke se bort ifra at dette kan ha hatt negativ innvirkning (jeg går ut ifra at du har brukt standard strenger), og at det har ført til at den har vridd seg litt. I såfall er halsen kast. Før du gjør noe som helst bør du få en luthier til å ta en titt på den.

Å sette opp en bass er noe man bør lære seg over tid. Det viktigste er å få den satt opp "perfekt", slik at man vet hvordan det føles å spille på et vel oppsatt instrument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge bassen er stilt inn for det, så skal det fungere helt greit uten fare gor at den blir ødelagt, jeg har kjørt 5strenger sett stemt opp et halvt steg kjempelenge, uten at bassene har tatt noe skade av det. Så lenge bassen er satt opp for den stemmingen du spiller i, så er det ikke noe fare for den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge bassen er stilt inn for det, så skal det fungere helt greit uten fare gor at den blir ødelagt, jeg har kjørt 5strenger sett stemt opp et halvt steg kjempelenge, uten at bassene har tatt noe skade av det. Så lenge bassen er satt opp for den stemmingen du spiller i, så er det ikke noe fare for den.

Nå var vel ikke bassen stilt inn for det i utgangspunktet, så vidt jeg forsto. Det er jo allerede ganske mye strekkstyrke i strengene på en bassgitar

(jeg fant ikke noe nøyaktige tall, men på en gitar fikk jeg oppgitt mellom 150 og 200N, på en 5-strenger kan man helt sikkert gange det med fire, og enda mer hvis man stemmer opp med standardstrenger), og hvis man stemmer opp så mye uten å kompensere for det er det ikke utenkelig at permanent skade oppstår. Jeg skal selvfølgelig ikke si det for sikkert, jeg har ikke erfaringen til å påstå noe sånt noe, men poenget var vel uansett å få en luthier til å se på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bassen var ikke stilt inn for det i utgangspunktet. Jeg tror ikke at halsen er skjev i sideretning. Det er forresten en fagmann jeg tenkte på da jeg sa "han på musikksjappa". Ja, det er en butikk som selger instrumenter, men han kan sine ting. Han har drevet butikken i mange år (20+ ??) og har drevet med service på instrumenter like lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.