Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Bassforumets altmulig-chat!


Mytola

Anbefalte innlegg

Noen som har peiling på hvorfor prisen på en Gibson Thunderbird IV har rast fra 19990kr til 11-12000kr det siste året? Har sjekka en del nettbutikker, og alle har senka prisen. Jeg har en sånn som eg vurderte å selge eller bytte i en Rickenbacker, men nå er jo bruktverdien plutselig langt under 10000kr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått priset en G&L L2500 med litt custom options nå, skal betale depositum på den så fort jeg får inn penger. Det blir en L2500 i blackburst med wood binding på kroppen, lønnehals og litt modding på elektronikkfronten. Kommer på $1575 pluss shipping. For en ny, USA-G&L med custom-valg. Ikke ille egentlig. Regner med det blir ca 11000 totalt inkl frakt og moms og de greiene der.

Skal kjøpe en GT-10B straks også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hva mener folket om Orange basskabinetter? Har en Orange AD200B topp, men liker ikke den Ashdown-kassa jeg bruker nå. Hadde tenkt å få tak i en Orange 4x10" kasse eller noe slikt. Noen som vet om og hvor man får kjøpt slikt her i landt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

En liten anekdote om hvordan jeg kjøper halvdyrt/halvbillig utstyr, og oppgraderer det til å bli bra (nok).

Etter en hel del krøll, og frem og tilbake, har jeg endelig funnet oppskriften på "Hvordan få en Epiphone Thunderbird Pro-V til å låte bra".

1. Røsk ut de fabrikkmonterte pickupene

2. Sett inn EMG35CS "foran og bak"

3. Installer ekstra batteri for 18V - og mere headroom

4. Plukk av fabrikkmontert strengestol, og sett på noe annet. For min del ble det en Schaller.

5. Kjøp en aktiv DI - f.eks. MXR M80.

6. Sett på Ernie Ball-strenger

7. Juster truss-rod

8. Juster intonasjonen

Først da blir det en lyd som jeg kan leve med.

En ganske stor investering, og for totalprisen kunne jeg nok kjøpt en mye dyrere bass. Men halve moroa for meg er å starte med noe halvgreit, for så å fikle og tukle til det blir så bra som jeg vil ha det. Selv om jeg underveis har vurdert å gi opp hele greia, kaste hele bassfaen på skrothaugen, eller selge skiten, så har jeg nå kommet i mål: Jeg smiler hele veien til øvingslokalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig gitarist, og bytter når det ryker eller blir veldig svart og daut. Hvor ofte bytter folk bassstrenger? Skal ta opp noe greier snart.

Har aldri bytta strenger på en bass før.

Har hatt min nåværende bass i et halvt år. Kjøpte den ny. To ganger på øving i uka pluss litt spilling hjemme.

Høres sånnsett ok ut fortsatt.

Endret av awxiz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noen som klikker seg innom tråden her vet dette. Er jo for såvidt bassrelatert.

Hvordan er det med å bytte rør på Bassman topp fra midetn av 70- tallet? Har mistanke om at to av poweramprørene er gåene. Har hørt rykter om at det er et dårlig tegn om de er mikrofoniske. Altså å bytte rørene er jo ingen problem. Men noen som vet om bias bør/skal/kan justeres ved rørbytte? Eller er det bare å få tak i 4 matchende 6L6GC rør og lempe dem inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noen som klikker seg innom tråden her vet dette. Er jo for såvidt bassrelatert.

Hvordan er det med å bytte rør på Bassman topp fra midetn av 70- tallet? Har mistanke om at to av poweramprørene er gåene. Har hørt rykter om at det er et dårlig tegn om de er mikrofoniske. Altså å bytte rørene er jo ingen problem. Men noen som vet om bias bør/skal/kan justeres ved rørbytte? Eller er det bare å få tak i 4 matchende 6L6GC rør og lempe dem inn?

Man må justere bias ved rørbytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte bytter folk bassstrenger? Skal ta opp noe greier snart.

Har aldri bytta strenger på en bass før.

Bytter vel ca. to ganger i året. Jeg liker roundwounds når de er litt døde. Det blir gjerne til at jeg bytter før jeg skal i studio eller på en gig. Jeg vil ha et par dager på å spille inn strengene først, men folk har veldig forskjellige preferanser her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.