Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

'Han spellar jo itte med feel, jo!'


Anbefalte innlegg

  • Svar 104
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ordet 'feel' på engelsk er vanskelig å oversette direkte til norsk, men i ordets rette forstand lar det seg i grunnen ikke gjøre å spille musikk uten feel.

En kan spille 'with a ___ feel', men aldri uten feel. Det er strengt tatt ikke mulig.

Enig!

Hva "feel" er, er opp til hver enkelt person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet 'feel' på engelsk er vanskelig å oversette direkte til norsk, men i ordets rette forstand lar det seg i grunnen ikke gjøre å spille musikk uten feel.

En kan spille 'with a ___ feel', men aldri uten feel. Det er strengt tatt ikke mulig.

Enig!

Hva "feel" er, er opp til hver enkelt person.

Det var ikke helt det jeg ville frem til, heller at det finnes mange typer feel, som alle kan være bra og dårlige avhengig av hvilket uttrykk som ønskes.

Endret av aiwass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Feel' er mest noe folk slenger ut i mangel av mer beskrivende ord, når de vil beskrive en musikalsk ytring som de føler sterkt for. Helt og holdent et subjektivt og vagt uttrykk, med andre ord.

Stemmer nok det. Som mange har sagt, det er 100% subjektivt. Jeg snublet over en god kommentar på dette. Det er ingen musiker som kan påberope seg en spillestil med mye «feel». Eller sagt på en annen måte -- om en gitarist/band har lagt ned utrolig mye arbeid, og har et svært så lidenskapelig forhold til det de har skapt, så kan de på ingen måte forvente at lytteren skal kunne høre dette. «Feel» er utelukkende den enkelte lytters opplevelse av musikken, og intet annet. Enkelt: vekker musikken du hører på følelser i deg?

Stargazer har en helt annen opplevelse av følelser i musikken han lytter til, sammenlignet med Yngtchie, aiwass, Jonathan, etc. Å diskutere musikk blir litt på samme måte som å diskutere opplevelsen av å se på f.eks. en natur-attraksjon (glemt hva det egentlig heter!). Men dere ser poenget? En diskusjon mellom en som synes det var håpløst kjedelig å besøke Geiranger-fjorden og en som ble villt forelsket i naturen er dømt til å ikke ha noe nytte for seg. På samme måte med musikk; på grunn av lytteropplevelsen.

Synes jeg skriver noe som er en ren selvfølgelighet her, men det er noe jeg ønsker å få frem, selv om kanskje ikke har greid det her. Forhåpentligvis får noen tak i hvor jeg vil hen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gitaristen som jeg syns har best feel er uten tvil Jimmy Page, dette fordi jeg syns han har en evne til å spille på en sånn måte at d høres bra ut i forhold til bandet. Han klarer så og si alltid å spille en solo slik at den er kul, fin, melodisk, uten å nødvendigvis har sinnsyke tekinske greier i seg. Men dette er ofte en subjektiv ting, og er derfor vanskelig å diskutere i den forstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Page, ja.

definitivt subjektivt

Oisann, Page var litt på bærtur der, men jeg har hørt verre.

Det som virkelig er tragisk er kommentarene til videoen. Merkelig hvordan så mange kan si at den og den gitaristen ikke har 'emotion' eller hva det nå er, som om enhver dott kan vite hva en gitarist føler når han spiller. Det er på tide at folk begynner å si 'jeg synes' før de slenger ut slike bemerkninger, så slipper de å fremstå som komplette idioter.

Feil: "Malmsteen has no emotion!"

Riktig: "I don't hear any emotion in Malmsteen's playing."

Skjønner ikke at det er så vanskelig for noen å fatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker feel, så er det en hel rekke ting jeg tenker på. Resultatet av en person som spiller med god feel er at det som spilles høres pent ut. De fleste med en viss musikalsk sans har vel oppdaget at det ikke høres like pent ut når man prøver å spille en solo av favorittgitaristen. Her er en liten liste over ting jeg tenker på innen feel:

1. Rytmesans: Det å treffe tonene på et passende tidspunkt. Få ting ødelegger mer for min musikalske opplevelse enn noen som ikke klarer å spille rytmisk pent. Nå betyr ikke det fullstendig rett fart. Musikk kan ofte være pent med litt kontrollerte variasjoner i hastigheten. Nå tenker jeg ikke på notelengden. En annen ting er å spille helt rytmisk korrekt, dette vil ikke virke som om det har en naturlig feel, men en mer datagenerert feel som ikke nødvendigvis er dårligere, men det er en annerledes feel.

2. Treffe strengene på båndene pent: F.eks trykke slik at strengene bendes ufrivillig, eller man kommer borti andre strenger når man ikke skal, eller ikke har godt trykk på barrer, eller presser feil på muting. Her kan det sikkert føres til en del mer.

3. Måten man slår/tapper/(sett inn teknikk som lager lyd): Å kunne justere styrken eller lengden på det som lager lyd, eller gjøre det i varianter som arter seg på spesielle måter.

Orker ikke skrive særlig mer men her er et par stikkord til som jeg kommer på som jeg burde utdype og kanskje vil senere:

4. Vibrato/Bends

Jeg har sikkert glemt noe ...

Endret av Vrimmel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er feel er i grunnen vanskelig å beskrive. Det er veldig subjektivt og bassert på individuell lytteropplevlse. Forøvrig har ikke feel noe med fart å gjøre selv det kanskje kan virke sånn. Det var det jeg hadde å si. Ingen vits å gjenta det de andre har sagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når gitaristen ikke bruker gitaren som en penisforlenger, men som et kommunikasjonsmiddel til å formidle idéer, følelser, tanker og meninger til alle som vil høre på - da er det 'feel'.

Euphor er jo kjent for å si at "musikk er matematikk". Jeg sier at musikk er språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når gitaristen ikke bruker gitaren som en penisforlenger, men som et kommunikasjonsmiddel til å formidle idéer, følelser, tanker og meninger til alle som vil høre på - da er det 'feel'.

Euphor er jo kjent for å si at "musikk er matematikk". Jeg sier at musikk er språk.

Hm, akkurat som jeg mener mennesker er mål i seg selv, så syns jeg å gjøre musikken til et middel er å redusere den. Funker ikke i min verden, men for all del.

Endret av windofpain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når gitaristen ikke bruker gitaren som en penisforlenger, men som et kommunikasjonsmiddel til å formidle idéer, følelser, tanker og meninger til alle som vil høre på - da er det 'feel'.

Euphor er jo kjent for å si at "musikk er matematikk". Jeg sier at musikk er språk.

Hm, akkurat som jeg mener mennesker er mål i seg selv, så syns jeg å gjøre musikken til et middel er å redusere den. Funker ikke i min verden, men for all del.

Nå fikk jeg Kant-flashbacks her... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg Kant-flashbacks her... :)

:(

Kan du friske opp minnet til 'de av oss' med begrenset tilgang i hjernen hva gjelder den biten av ex-phil-pensum?

Nå pugget jeg bare pensum en uke før eksamen, så min erindring er også noe begrenset (fort lært, fort glemt), men det var vel humanitetserklæringen jeg tenkte på--dette med å behandle sine medmennesker som mål i seg selv, og ikke midler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.