Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

'Han spellar jo itte med feel, jo!'


Anbefalte innlegg

Fraseringen til Yngve har jo blitt gjort - Tja, siden 1600/1700 - tallet? De blir jo bare fremført bare kjappere. Fremdeles like kjedelig, spør du meg.

Man kan ikke sammenligne fraseringen til en fiolinist med Malmsteens, da Malmsteen har tatt veldig mye fra blues-inspirert musikk(Hendrix, Blackmore, Roth) i tillegg til klassisk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 104
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Definisjonen en venn av meg har: Å spille fordi man elsker det, og ikke for å tjene penger på det...

Det synes jeg høres bare dumt ut... Beste definisjonen jeg kommer på er: Å spille fra hjertet og gi et utslag i hjertet til folk rundt deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere sier, det er vanskelig å definere "feel". Det jeg forbinder med ordet er at en gitarist spiller med "flyt" isteden for å spille mekanisk "opp-ned-opp-ned". Musikken strømmer ut på en naturlig uanstrengt måte.

For mange er det ikke mekanisk å spille fort, men jeg ser hva du sikter til.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere sier, det er vanskelig å definere "feel". Det jeg forbinder med ordet er at en gitarist spiller med "flyt" isteden for å spille mekanisk "opp-ned-opp-ned". Musikken strømmer ut på en naturlig uanstrengt måte.

Veldig enig, var det jeg prøvde å si og, men ble vel kanskje litt dårlig forklart på min post ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener Det går fint an å spille fort og melodisk med fine fraseringer. Det er vanskelig å forklare, men det er "firkantet" udynamisk spill jeg ikke liker. Om det går fort eller sakte er mindre viktig. Jeg ønsker ikke å ta parti i tempo/feel diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener Det går fint an å spille fort og melodisk med fine fraseringer. Det er vanskelig å forklare, men det er "firkantet" udynamisk spill jeg ikke liker. Om det går fort eller sakte er mindre viktig. Jeg ønsker ikke å ta parti i tempo/feel diskusjonen.

Jeg synes det er en bra måte å si det på, helt klart.

Det finnes folk som mener noe annet, selvfølgelig. Fant f.eks. dette på Riff-forumet her om dagen:

Jørgen Severin: "stairway to heaven soloen er egentlig lett... trenger bare litt feeling.. ellers er vel bohemian rapsody soloen lett... comfortably numb er grei ( igjen FEELING ) og ellers masse queen og ac dc"

Yngtchie: "Kan du forklare hva du mener med 'feeling', sånn at det blir lettere for Zondre å skjønne hva du mener?"

Jørgen Severin: "feelig: feeling vil si at man lever seg in når man spiller... f.eks.. i stedet for å bende svakt og fort, holder man benden LENGE og likson føler !"

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen krever egentlig en diskusjon av begrepet teknikk, men jeg velger å snevre det inn til fart og presisjon.

Jeg oppfatter at noen spiller med feel når de legger noe i spillingen sin. Når jeg hører at de har noe å gi musikalsk, at de mener noe med det de gjør - og ikke minst at de klarer å formidle det.

Det er mange veier til rom. God teknikk er selvsagt ikke noe hindrer for å spille med feel! Det kan heller være et meget godt hjelpemiddel.Og likeledes er selvsagt ikke god teknikk en forutsetning for å ha feel i spillingen. Noen klarer å formidle helt fantastisk musikk på et instrument de knapt behersker teknisk.

Hvorfor er det sånn at tekniske gitarister neste alltid blir stigmatisert som "idrettsutøvere", og er det noe i kritikken?

Jeg er sikker på at det finnes mange gitarister (og andre musikere) som har overutviklet teknikk og underutviklet musikalitet, hvilket betyr at disse egenskapene ikke står i forhold til hverandre. Det finnes mange eksempler på folk som henger seg alt for mye opp i teknikken, og slett ikke klarer å formidle noe som helst. I disse tilfellene kan fokus på fart være hemmende på den musikalske utviklingen.

På den annen side: Det finnes trolig enda flere med dårlig teknikk som ikke klarer å formidle noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.