Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

'Han spellar jo itte med feel, jo!'


Anbefalte innlegg

  • Svar 104
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Å begrense musikk til kun matematikk er som å begrense følelseslivet til kun biokjemi...

Følelseslivet er kun biokjemi.

Whatever you say.

:rolleyes:

Feilen her er ikke en undervurdering av følelseslivet, det er en undervurdering av biokjemi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å begrense musikk til kun matematikk er som å begrense følelseslivet til kun biokjemi...

Du går aktivt inn for å virke intelligent her eller?

Slike sleivspark funker som regel bare når de er i riktig retning...

Aiwass: Ja, i bunn og grunn er følelseslivet styrt av biokjemiske prosesser, poenget er at det ligger mer i det enn kun vitenskapen bak, akkurat som at musikk i bunn og grunn er matematikk, men at det også har en "abstrakt" eller følelsesmessig side ved seg. Du tar helt sikkert poenget uansett, så det er vel ikke nødvendig at vi kverulerer noe mer rundt akkurat det.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HalTan: Problemet i argumentasjonen din er at det ligger_ikke_mer_bak_det enn hva som kommer unner biovitenskap, samtidig som det ikke er noe musikalsk fenomen her i verden som ikke kan beskrives matematisk gjennom fysiske lover.

Eneste er at det utenfor kontrollerte områder er mange faktorer som spiller inn og som gjøre det praktisk talt umulig å regne på det ;)

Og man trenger ikke ha dårlig sex selv om alt man driver med og føler kan beskrives vitenskapelig ;) Samtidig som man ikke trenger å spille dårlig musikk selv om alt man spiller kan beskrives opp og ned både musikkvitenskapelig og matematisk.

Den dagen musikere slutter å tro på magiske alver i fingrene og troll i instrumentet tror jeg denne diskusjonen med vitenskap vs. musikk blir skrinlagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å begrense musikk til kun matematikk er som å begrense følelseslivet til kun biokjemi...

Veldig riktig faktisk. Men jeg bare lurer her, er du en slags supermannelsker siden du faktisk påstår at biokjemi besgrenser følelseslivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HalTan: Problemet i argumentasjonen din er at det ligger_ikke_mer_bak_det enn hva som kommer unner biovitenskap, samtidig som det ikke er noe musikalsk fenomen her i verden som ikke kan beskrives matematisk gjennom fysiske lover.

Har du sett filmen PI? Mantraet til hovedpersonen i filmen er at absolutt alt i universet er matematikk. Det har han forsåvidt rett i, og det inkluderer også musikk, noe jeg egentlig ikke motsier. Men det jeg tar tak i er at det er snevert å påstå at "musikk er matematikk" når det er så mye mer enn kun matematiske faktorer som avgjør hvordan et menneske (eller dyr for den saks skyld) oppfatter musikken. Av samme grunn er musikk subjektiv, og ikke objektiv. Å si at musikk er matematikk (og bare matematikk) er for meg å begrense musikk til en objektiv vitenskap. På samme måte kan for all del følelseslivet til et menneske beskrives matematisk og vitenskapelig, og er som alt annet, i bunn og grunn matematikk, men det er likevel, i mine øyne, ikke noe som kan eller bør beskrives som kun objektivt.

Den dagen musikere slutter å tro på magiske alver i fingrene og troll i instrumentet tror jeg denne diskusjonen med vitenskap vs. musikk blir skrinlagt...

Jeg prater da for pokker ikke om magiske alver og feel-troll, jeg prater om hvordan enkeltindividet oppfatter og bearbeider et musikalsk inntrykk. Det er ikke kun matematikk.

Veldig riktig faktisk. Men jeg bare lurer her, er du en slags supermannelsker siden du faktisk påstår at biokjemi besgrenser følelseslivet?

Ikke bare kverulerer som du som et uvær, du er også j*vla dårlig på det.

Jeg har aldri, aldri sagt at biokjemi begrenser følelseslivet, jeg har sagt at kun biokjemi er en begrensende _beskrivelse_ av hva følelseslivet faktisk er.

Ps. Jeg går aktivt inn for å VÆRE intelligent. Og det er det igrunn ingenting galt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Den dagen musikere slutter å tro på magiske alver i fingrene og troll i instrumentet tror jeg denne diskusjonen med vitenskap vs. musikk blir skrinlagt...

Den dagen musikere slutter å se overnaturlig på musikk, vil musikk i mine øyne miste alt den har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.