Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

'Han spellar jo itte med feel, jo!'


Anbefalte innlegg

  • Svar 104
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Musikksmak er en 100% subjektiv ting.

Jeg er forsjåvidt happy så lenge folk holder seg unna å si at Malmsteen kun er en feit svenske og Romeo en enda feitere amerikaner...og at Eric Clapton er den emst teknisk dyktige gitaristen som har gått på jordas overflate...

Malmsteen har forresten slanka seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker mest på en klar definisjon av hva 'feel' er. Jeg bruker ikke det uttrykket selv, da jeg ikke føler det beskriver musikk eller gitarspill på en dekkende måte. Jeg bruker uttrykk som frasering, uttrykk som faktisk betyr noe spesifikt.

'Feel' er mest noe folk slenger ut i mangel av mer beskrivende ord, når de vil beskrive en musikalsk ytring som de føler sterkt for. Helt og holdent et subjektivt og vagt uttrykk, med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det første jeg tenker når jeg ser noen skrive ordet feel i en musikkdiskusjon er "fjortiss!!!"

Det neste jeg tenker er at dette er noe jeg ikke gidder å delta på, fordi man har da tatt diskusjonen til et nivå hvor det KUN handler om subjektivitet.

Det er mye i musikk man kan beskrive objektivt, men det øyeblikket noen i en argumentasjon bruker ordet "feel" på noen måte har man liksom tapt. Det dreper diskusjonen helt og det ender opp med at han som digger Clapton vinner fordi Romeo ikke spiller med "feel" og dermed ikke er en like god gitarist.

Det største problemet er vel at det stort sett er en godtat forklaring...

Endret av Gnome
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det første jeg tenker når jeg ser noen skrive ordet feel i en musikkdiskusjon er "fjortiss!!!"

Det neste jeg tenker er at dette er noe jeg ikke gidder å delta på, fordi man har da tatt diskusjonen til et nivå hvor det KUN handler om subjektivitet.

Det er mye i musikk man kan beskrive objektivt, men det øyeblikket noen i en argumentasjon bruker ordet "feel" på noen måte har man liksom tapt. Det dreper diskusjonen helt og det ender opp med at han som digger Clapton vinner fordi Romeo ikke spiller med "feel" og dermed ikke er en like god gitarist.

Det største problemet er vel at det stort sett er en godtat forklaring...

Nettopp. Var innom Riff forumet her om dagen, og der haglet det med feel fra alle kanter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil vite min definisjon på ordet "feel" så er det en passe dosering av teknisk spill, flyt, tonevalg og ikke minst manglene på teknisk spill. Jeg bruker ordet så lite som mulig selv, fordi det kun omhandler objektivitet, ordet henger så løst. Ordets mening i seg selv er jo en subjektiv oppfatning, en ganske vidt tolket en.

Feel er jo en kvalitet som ligger hos mange gitarister i større eller mindre grad, men hvorvidt hva er feel er jo opptil individet å bestemme. Jeg synes både Romeo, Clapton, Gilmour og Petrucci har feel selv om de har fulstendig ulike spillestiler, men da har jo hele begrepet gått over til å omhandle sin egen musikksmak. Og det er jo iallefall på jordet i samenhenger ordet er brukt.

Hvis en person sier "Romeo har ikke feel" og en annen sier "Jo det har han!". Hvor langt er man da?

Så, jeg føler at begrepet "feel" har fått en litt vel ufortjent hellig status. For hvis man spiller fort spiller man jo ikke med feel, eller hva? :blink:

Det blir bare teit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, om feel hadde det vært noe, er det imo det å spille med toner som synger og bends som varer, ihvertfall en gang iløpet av låta. :)

Altså, ikke bare "opp-ned-opp-ned-opp-ned", som Yngtchie så fint sa.

Endret av Boffen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet 'feel' på engelsk er vanskelig å oversette direkte til norsk, men i ordets rette forstand lar det seg i grunnen ikke gjøre å spille musikk uten feel.

En kan spille 'with a ___ feel', men aldri uten feel. Det er strengt tatt ikke mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

  • Siste aktive tråder

    • Dette ble omsider greit, bestefars gamle (1958?) Höfner 455/S. Fikk lima halsen i vinter, har fått på ei midlertidig bridge, og den er rett i halsen og lettspilt. 010 Flatwoundstrenger. Venter nå på en 1956-modell floating pickup fra de britiske øyer, en 1505 GR med volumkontroll som spikres fast i gripebrettet. Plekterbrettet er også britisk og kosta sitt, men ble pent. Prøver å få tak på en bridge som ser ut som den originale, men det er lengre mellom de. Denne bridgen var dog lett å intonere, da det er bånd-biter som sitter i smale spor, og de kan tas løs og flyttes.
    • Hei, Jeg har ett Line 6 Relay G50 system men har klart å miste senderen. Line 6 TBP12 Noen som har en de vil kvitte seg med?
    • Men blir det ikke moms, toll, osv på dette da?
    • Sjekk https://www.stringsandbeyond.com/  Pass på frakten, før du avgjør om det lønner seg. De har iblant kampanjer på fri frakt world wide, som er verdt å få med seg. Da har jeg pleid å bestille 20-30 sett med forskjellige merker til gitarene mine.  For ordens skyld, jeg kjøper det meste lokalt hvis jeg kan - men akkurat strenger er betydelige summer å spare på når man har en gitar eller to "for mye".
    • Hvor kjøper folk Elixir gitarstrenger i disse dager? 
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.