Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarkjøp i USA- erfaringer?


Huvert

Anbefalte innlegg

Gjest Hans Hansen

Jeg skal i hvert fall ikke kjøpe en gitar av deg :D

det går helt fint:) skal nok finne meg en fiktiv selger der borte i Unaiten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

OK, ikke direkte USA relatert men det gjelder importen av gitar til Norge. Jeg er bosatt i Sveits (studerer for tiden i Oslo), og siden foreldrene mine fortsatt bor i Sveits har jeg fortsatt noen gitarer her. Jeg vurderer å ta noen av dem med tilbake til Oslo etter sommerferien. Er det noen fare for at jeg må betale MVA på disse gitarene jeg har eid i 5+ år?? Har hørt noe om at det er en regel om at en ikke må betale hvis en har eid gjenstanden i over et halvt år? Tenker meg at det må være uten MVA i denne situasjonen, for jeg tror ikke at noen internasjonale band hadde noen gang kommet til Norge på turne hvis de hadde måtte betale 25% i MVA på alt utstyret deres når de kom til Norge.

Jeg vet at hvis en flytter så kan en ta med opp til 100 000 kr i flytting, men i og med at jeg allerede har bodd i Oslo i et år kan jeg vel knapt kalle det flytting :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Hansen

Det går nok helt fint så lenge du enten kan vise til kvitteringer eller gitarene ser brukte ut.

Skal selv ta med en gitar fra 1985 fra usa i aug og regner ikke med problemer ved å ta den inn hit selv uten kvittering.

Kjøpte den på ebay men det vet jo ikke tollerne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Jeg har en bror som studerer i USA for tiden, og som jeg nevnte tidligere så er foreldrene mine bosatt i Sveits, men jeg for tiden bor i Oslo (men jeg har ikke meldt flytting til Norge enda). Hvis broren min kjøpte en gitar i USA og tok den med tilbake til Sveits når han kommer tilbake til juleferien hadde han måttet betale 7.6% MVA. Hvis jeg da tok den med til Norge fra Sveits, hvordan hadde det da funket med toll på vei inn til Norge? Hadde jeg måttet betale 25% av den opprinnelige prise? Hadde jeg da fått tilbake de 7.6% betalt til Sveits? Eller hadde jeg ikke måttet betale MVA i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bror som studerer i USA for tiden, og som jeg nevnte tidligere så er foreldrene mine bosatt i Sveits, men jeg for tiden bor i Oslo (men jeg har ikke meldt flytting til Norge enda). Hvis broren min kjøpte en gitar i USA og tok den med tilbake til Sveits når han kommer tilbake til juleferien hadde han måttet betale 7.6% MVA. Hvis jeg da tok den med til Norge fra Sveits, hvordan hadde det da funket med toll på vei inn til Norge? Hadde jeg måttet betale 25% av den opprinnelige prise? Hadde jeg da fått tilbake de 7.6% betalt til Sveits? Eller hadde jeg ikke måttet betale MVA i det hele tatt?

Siden instrumentet ikke er "nytt" når det kommer inn til fedrelandet, så slipper du å betale noe avgifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint! Hva slags bevis hadde jeg trengt for å vise at den ikke er "ny" da? Hadde en kvittering fra USA holdt (siden flyet da hadde ankommet fra Sveits)? Skulle tro at det ikke var så lett, siden man da kunne unngå MVA bare ved å mellomlande i et annet land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden instrumentet ikke er "nytt" når det kommer inn til fedrelandet, så slipper du å betale noe avgifter.

Det er 25% merverdiavgift på både nytt og brukt som skal inn i fedrelandet.

Men det går nok å ha med eiendeler inn i Norge uten å betale avgifter etter å ha bodd i utlandet.

Endret av GunnarpåMo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har reist en del mellom Norge og Sveits. Jeg kan ikke huske at det finnes noen momsrefusjonsavtale som vil hjelpe deg.... men hva er beløpsgrensen for innførsel i Sveits? Jeg googlet litt og fant 300 SFr... - kan det stemme?

Men: Det er noen regler her vedrørende flyttelass og personlige eiendeler o.l. Hele poenget er at HVIS du blir stoppet i tollen må DU kunne bevise at gitaren er en "eiendel" du har fra før, og at du ikke har vært i utlandet nå nettopp og skaffet deg den. Jeg tror du bør kontakte tollvesenet og få avklart dette hvis du faktisk skal melde flytting til Norge, for da har du nok lov til å ta med deg litt av hvert uten å betale Mehrwertstüür :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hvis jeg drar til USA, kjøper en vare til ca. 15.000 NOK av en privatperson på ebay el.l. og han skriver kvittering på at verdien er ca 5.000 NOK, vil mitt være på det rene? Vil det være noen risiko når jeg står på flyplassen og har gått på grønn sone da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner om reglene på forumet, hvor vi ikke ønsker diskusjoner vedrørende smugling.

En sak har alltid flere sider. Dersom din gitar skulle bli skadd under flyturen fra USA til Norge, så har du kun kvittering på at den er verdt 5.000,-. Er det verdt noen få lapper å prøve å lure seg unna mva? Har du 15.000,- å bruke på en gitar, kjøp en som er litt billigere slik at du har penger nok til å betale alle omkostninger - de er en del av gitarens totalpris.

Jeg er ikke helt 100% sikker når det gjelder personlige eiendeler, men for biler måtte du ha eid bilen i 1 år før du kunne flytte den til avgiftsfritt til Norge - og du måtte flytte samtidig. Det er meget mulig disse reglene har endret seg, jeg kan ikke se noen grunn til at biler skal være veldig annerledes enn andre eiendommer. Tenk bare på kunst, som er på størrelse med en gitar og gjerne koster mer enn en bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende du kommer over en toller som også har litt peiling på gitarer og vet at den ikke er så billig og ber om å få se kontoutskrifte etc i tillegg. Da riskikerer du å bli anmeldt for dokumentforfalskning i tillegg til å miste gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner om reglene på forumet, hvor vi ikke ønsker diskusjoner vedrørende smugling.

En sak har alltid flere sider. Dersom din gitar skulle bli skadd under flyturen fra USA til Norge, så har du kun kvittering på at den er verdt 5.000,-. Er det verdt noen få lapper å prøve å lure seg unna mva? Har du 15.000,- å bruke på en gitar, kjøp en som er litt billigere slik at du har penger nok til å betale alle omkostninger - de er en del av gitarens totalpris.

Jeg er ikke helt 100% sikker når det gjelder personlige eiendeler, men for biler måtte du ha eid bilen i 1 år før du kunne flytte den til avgiftsfritt til Norge - og du måtte flytte samtidig. Det er meget mulig disse reglene har endret seg, jeg kan ikke se noen grunn til at biler skal være veldig annerledes enn andre eiendommer. Tenk bare på kunst, som er på størrelse med en gitar og gjerne koster mer enn en bil.

Beklager. La meg omformulere meg, så jeg får svar på det jeg egentlig lurte på.

- Drar til USA, kjøper gitar fra privatperson og henter gitaren.

- Betaler 8.000NOK for gitaren.

- Får han til å skrive kvittering på at den aktuelle summen i $ er betalt.

- Tar med meg gitaren på flyet og går på rødt for å betale MVA.

->>>> Er kvitteringen gyldig, og går de god for den verdien som står på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke se noen grunn tli at den ikke er gyldig, dersom den er fullstendig med god beskrivelse av vare, dato, sum og underskrifter. Det er en viss mulighet for at de vil kreve utskrift fra konto eller annet, men dette er bare gjetting fra min side. For å være helt sikker kan det være lurt å kontakte tollmyndighetene i forkant. Du som importør vil jo aller helst unngå å miste din vare pga manglende dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg drar til USA, kjøper en vare til ca. 15.000 NOK av en privatperson på ebay el.l. og han skriver kvittering på at verdien er ca 5.000 NOK, vil mitt være på det rene? Vil det være noen risiko når jeg står på flyplassen og har gått på grønn sone da?

Du kan sikkert tenke deg at de ikke er så veldig dumme de som er i tollen heller. Er det et kjent merke, så er det nesten garantert at de har vært borti det før.

Å komme med en Gibson LP Custom til 5k ville ikke vært så veldig troverdig.

Har aldri sett poenget med å dra med seg store, tunge ting fra utlandet hvis det ikke lønner seg på lovlig vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.