Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitarkjøp i USA- erfaringer?


Huvert

Anbefalte innlegg

Du kan sikkert tenke deg at de ikke er så veldig dumme de som er i tollen heller. Er det et kjent merke, så er det nesten garantert at de har vært borti det før.

Å komme med en Gibson LP Custom til 5k ville ikke vært så veldig troverdig.

Har aldri sett poenget med å dra med seg store, tunge ting fra utlandet hvis det ikke lønner seg på lovlig vis.

Hehe, nei, ble revet litt med, men det jeg lurte på var selvfølgelig bare om en håndskreven kvittering av en privatperson er gyldig når man går i tollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har handlet en god del gitarer fra USA, både på ferie, gjennom mailkontakt med aktuell butikk og på Ebay. Det har variert litt hvordan jeg har løst dette med frakt og moms. Dette må vel uansett bli opp til den enkeltes samvittighet.

Hvis man kjøper i butikk på ferie er det verdt å merke seg at det tilkommer state-tax på prisen. I California er dette 9,5%. KJøper man på Ebay e.l. slipper man dette.

Ber man Jetcarrier om å frakte, må man laste opp en kvittering e.l. for å få den gjennom tollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei! Gidder ikke å lese alle svarene i denne tråden, så beklager hvis jeg spør om noe som allerede er blitt spurt om, men kan du ha med to gitarer som begge koster 5999,- hver. Til sammen 11998,- uten å bli fratatt gitarene? Gjelder det bare for en vare eller gjelder det for summen av varene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta med gjenstander for inntil 6000 kroner momsfritt. Det som er verdt mere enn dette må du betale moms på. I ditt tilfelle må du betale moms på den ene gitaren. Husk at det er verdien ved kjøp i USA som er utslagsgivende, ikke listepris i Norge. Husk også at tollvesenet ikke nødvendigvis bruker samme dollarkurs som deg, så du bør ha noen hundrelapper i slingringsmonn.

Dersom du kjøper én gitar til 12000 må du betale moms på hele beløpet, ikke bare på de 6000 som overskrider grensen.

Håper dette var oppklarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

update:

min ble sendt den 12. fra canada og ankommer døra mi i morgen etter nylig samtale med TNT.

det syns jeg er slettes ikke verst, tilogmed en dag før tidestimatet som tnt satt!

Er ikke TNT fryktelig dyrt?

Bruker alltid USPS, UPS eller Fedex (EMS fra Japan) når jeg kjøper gitarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Ikke etter det jeg vet etter å ha hengt på forumet og nettet i en del år, men jeg vet at damer har blitt fratatt vesker og klær, som selvsagt er verdt hvert et øre..

Kan ikke se noen prinsipiell forskjell på en håndveske og en gitar i tollsammenheng.

Når det er sagt, så hvorfor ikke tolle det som tolles skal? Det å gjøre seg til kjeltring for noen kroner er nå en ting, men å spørre om hjelp til å kjeltringe i et åpent forum taler for seg selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.