Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor blir ikke norske gitarister/artister store i utlandet?


The Euphor

Anbefalte innlegg

Hadde en prat med en svenske her forleden. Dette er en mann med flere tiårs erfaring fra musikkbransjen i Sverige, og med internasjonale kontakter, om det er mulig å beskrive det på den måten. Han kunne fortelle at han ble veldig overrasket over nivået på gitaristene som besøkte Larvik Gitarfestival - langt flere som kom og prøvde instrument var virkelig gode gitarister. På messer i Sverige og Danmark er det ikke uvanlig at nivået er langt lavere. Likevel, når det gjelder internasjonale gitarister, så har Norge veldig få navn å vise til i forhold til eksempelvis Sverige og Finland. Norge er også generelt mye dårligere på å eksportere band. Hva er årsaken til dette? Jeg vil tro at det er sammensatt, men vi har flere band som hadde klart seg fint målt opp mot store svenske band. Denne svensken nevnte Circus Maximus som et eksempel, det finnes eksempler innen flere sjangre.

Noen band har klart det, Turboneger og, ja... Har vi for mange nisseluer i hendene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn som i "gamle dager" lenger, da man kunne bli verdenskjent hovedsakelig basert på hvor teknisk dyktig gitarist man var... 

Er jo mye norsk musikk som slår an internasjonalt for tiden, eks Kygo, Alan Walker, Aurora, Sigrid etc etc. 

Man må vel innse at det er mer produktivt å tenke på komponering/produksjon enn å finslipe hybrid-pickinga.... 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en del norske band som rett og slett er dårlige i engelsk. Dårlig uttalelse og tekster som for den gjennomsnittlige nordmann kanskje høres helt greie ut, men som f.eks en brite eller amerikaner høres ut som er skrevet av en tiåring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Rødvin skrev:

Det er en del norske band som rett og slett er dårlige i engelsk. Dårlig uttalelse og tekster som for den gjennomsnittlige nordmann kanskje høres helt greie ut, men som f.eks en brite eller amerikaner høres ut som er skrevet av en tiåring.

Da må jeg få lov å si at inntrykket mitt er at svenskene er dårligere...

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, tg1 said:

Ditto om tyskere.. ;) 

Finske band er verre enn alle på engelskuttale, men det har ikke hindret en ganske betraktelig eksport av hardrock og metal (Sonata Arctica, Stratovarius, Nightwish, Children Of Bodom, Lordi, Wintersun, HIM, 69 Eyes, etc)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.9.2017 den 6.54, Rødvin skrev:

Det er en del norske band som rett og slett er dårlige i engelsk. Dårlig uttalelse og tekster som for den gjennomsnittlige nordmann kanskje høres helt greie ut, men som f.eks en brite eller amerikaner høres ut som er skrevet av en tiåring.

Jeg tror du skal jobbe noen hundre timer for å bygge en case på at tekster må være over tiåringnivå for å gjøre det bra i en poplåt.

Nør det gjelder uttale tror jeg dét er et større problem for oss enn for dem. Amerikanere synes ikke aksenter er pinlige---de er tvert i mot veldig rause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎29‎.‎09‎.‎2017 den 9.24, tg1 skrev:

Ditto om tyskere.. ;) 

En minnes Scorpions , men det ble nå store til tross . Bra gitarister , bra teknisk vokalist og catchy sanger . Men tysk-engelsken er litt kul og f.eks Udo "balls to the wall" ....ikke så galt egentlig . Og Gibson kan jo takke tyskere for salg av Flying V .

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.